ansan
Min stora och superfina ciccus rotundifolia är inte kry. De blad som är stora och äldre ser bra ut men sedan en månad tillbaka har allt som vuxit ut blivit brunt och skrumpnat. till och med de stänglar som är till för att klamra sig fast. dom och alla nya blad blir bruna innan som ens blir blad.
vad kan detta bero på och vad gör man? har inet upptäckt några djur.
har satt i provadopinnar för säkerhetsskull.

är det fara för hela plantan? vad ska jag göra. Jag älskar den!
LadyG
Hur har den det med vatten? Tål den att torka ut, eller vill den vara fuktig hela tiden? Kan du komma på någon förändring i skötseln, det har ju varit vasinnigt varmt på sistone.
pejori
låter som övervattning. sad.gif
det är nog den enda cissusen som vill torka ut lite mellan vattningarna sad.gif
plantera om och vattna mindre wub.gif
ansan
ok pejori. smile.gif
det var när jag var borta 16 dagar och mamma bodde här som den såg ut så när jag kom hem. sen har den fortsatt vara så. varför måste man plantera om den? kan man inte låta den torka bara?

iallafall så mår peresikan toppan och växer smile.gif
pejori
är den övervattnad, mår den bättre i ny jord, så att rötterna kan nybildas.
övervattnad jord innehåller massor av samlade gifter och blir så kompakt, att plantan inte orkar bilda nya rötter. wub.gif wub.gif
ny fräch porös jord hjälper den på vägen...
härligt att höra att den överlevde...
lycka till wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon