anna_rispan
Jag undrar om det är någon som har tips på hur jag får bromsarna att lossna. Har provat med gasa metoden. ena sidan släppte nog. men de sitter som berget för man ser verkligen hur bilen höjer sig.

nu har till och med handbromsspaken fastnat i nere läge. hoppas att den står kvar på sin plats när jag kommer ut. står nämligen i lut o tänk om den lossar o rullar ut i gatan o in en parkerad bil!!!
Biggan_
CITAT (anna_rispan @ 28-08-2006, 16:15)
Jag undrar om det är någon som har tips på hur jag får bromsarna att lossna. Har provat med gasa metoden. ena sidan släppte nog. men de sitter som berget för man ser verkligen hur bilen höjer sig.

nu har till och med handbromsspaken fastnat i nere läge. hoppas att den står kvar på sin plats när jag kommer ut. står nämligen i lut o tänk om den lossar o rullar ut i gatan o in en parkerad bil!!!

La du den inte i växel? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
anna_rispan
CITAT (Birgitta P @ 28-08-2006, 16:29)
La du den inte i växel? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Jo den ligger i ettan. men kan den trilskas på ett sätt kan den väl trilskas på ett annat!
Magdis
Det behöver kanske smörjas lite. Jag skulle nog lämna in bilen. Jag har varit med om motsatsen, d.v.s att gaspedalen låste sig i botten. ohmy.gif Det blev en vild resa mellan Norrtälje och Åkersberga på isig väg med sommardäck. rolleyes.gif
anna_rispan
ja men jag måste ju få bilen från parkeringen först!!

har fått tips av genom min syster nu. det är bara o skruva loss däcken o trycka bort bromsklossen.

heja heja. ska försöka ragga tag på någon som är en anings mer händig än vad jag är.

grejen är att den gör så här när den är nytvättad. det har den varit totalt två gånegr. min sambo kan nog smörja upp det när han är hemma igen. smile.gif
RibesRubusVitis
När man parkerar i backe, ska man alltid vrida ratten så framhjulen pekar in mot rännstenen (samma håll både uppför och utför). Om broms eller växellåda släpper, rullar bilen bara in mot kanten.
anna_rispan
CITAT (RibesRubusVitis @ 28-08-2006, 18:27)
När man parkerar i backe, ska man alltid vrida ratten så framhjulen pekar in mot rännstenen (samma håll både uppför och utför). Om broms eller växellåda släpper, rullar bilen bara in mot kanten.

Ja det är ett bra råd. jag står i och för sig inte parkerda mot en trotoarkant. Utan trottoaren går tillochmed bakom bilparkeringen. Just min bil har alltås rumpan ut mot vägen.
Margith
CITAT (anna_rispan @ 28-08-2006, 16:48)
grejen är att den gör så här när den är nytvättad.

De få gånger jag tvättade min förra bil på snabbtvätt... står det inte nån varningskylt om att jag ska trycka ner bromsen hårt några gånger efteråt? Varför? Ingen aning, men jag har för mig att det handlade om att få bort eventuellt kvarvarande vatten från bromsklossar, eller nåt sånt wink.gif laugh.gif tongue.gif
Nu är det länge sedan jag hade min bil på snabbtvätt, min nuvarande bil får jag inte tvätta i snabbtvätt utan att informera de som jobbar på macken wacko.gif Varför?? Inte vet jag, den är förmodligen för stor wacko.gif
Pirum
Om man har stålfälgar och inte är rädd av sig (eller om bilen) så kan man knacka lite lätt på fälgen med en slägga/whatever...kan få bromsar att släppa en smula...knacka inte i kanten som sitter mot däcket...inte heller mitt i navet.
Annika i Korsholm, Finland
När min man tvättar bilarna så avslutar han alltid med att köra en sväng och bromsa några gånger, just för att bromsarna inte ska ta (rosta?) fast över natten.

Min förra bil hade problem med att bromsarna kunde ta fast om man bromsade för hårt. Det brukade ex. hända i bilprovningen. Då burkade de släppa om jag backade en bit och/eller när bromsarna kallnade.

Så mitt råd är att back flera meter, alltså inte bara ut från parkeringsfickan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon