Full version: Lyckad bantning!
Maggan H
Inget älsklingsämne precis, men jag ville bara berätta om denna dundermetod som tom jag har lyckats med. Det är en egen variant av den sk 'Glykemiskt Index' metoden, som har tagit 8 av mina kg från 10 april till 10 juli ungefär. Sen har jag under semestern käkat lite mer godis o god mat, men har ändå behållit vikten. Det 'enda' jag har uteslutit är vit mat - potatis, pasta, ris, vitt bröd och socker. Trodde aldrig att jag-världens största gottegris, som åt godis varje dag förut - skulle fixa detta, men det gjorde jag och det var faktiskt inga större uppoffringar för godissuget försvann med en gång. Och det roligaste är att man chockat släkt o vänner med att låta bli godiset! Visst, jag har fuskat med en bit osockrat choklad till kaffet och det har jag nöjt mig med, för resultatet kom ju omgående. Jag är så glad! laugh.gif laugh.gif tongue.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
Bra gjort! smile.gif
birgitek
Yes, att utesluta så mycket kolhydrater som möjligt fungerar för mej också,
Har gått ner lika mycket på ungefär samma tid.
Birgit Ek
AnitaO
Men vad äter du i stället för potatis, pasta och ris?
Vill också tappa några kilo smile.gif
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 28-08-2006, 18:34)
Vill också tappa några kilo smile.gif

Man käkar massa kött och grönsaker och mår bra istället rolleyes.gif wub.gif

(72)
yenny
CITAT (Reserv @ 28-08-2006, 18:51)
(72)

Inte långt kvar nu... biggrin.gif

Ursäkta... nu kom jag på att jag var helt OT
(trodde jag var i svammeltråden rolleyes.gif
Maggan H
CITAT (Reserv @ 28-08-2006, 18:51)
CITAT (AnitaGg @ 28-08-2006, 18:34)
Vill också tappa några kilo  :)

Man käkar massa kött och grönsaker och mår bra istället rolleyes.gif wub.gif

(72)

Ja just det, och fullkornsknäcke, linser och quinoa om man vill. Fast jag har mest ätit wokade grönsaker och som sagt mycket kött, ägg och fisk. Och frukt, cashewnötter och andra nötter när man velat ha nåt tv-godis. smile.gif
LadyG
Grattis Margareta! Så kul att du lyckats, och att det går bra för dig!

Glöm inte att belöna dig själv, helst med något materiellt snarare än ett födoämne, det är du väl värd!
wub.gif
Castea

Härligt! Bra kämpat! smile.gif
misSophie
Grattis o bra gjort!! biggrin.gif

Själv testar jag South Beachdieten och är snart inne på andra veckan. De två första veckorna är lite "avgiftning", för då utesluter man kolhydrater i stort sett helt. Sen börjar man plocka in långsamma sådana, lite typ GI-metoden. Grovt bröd, råris, fullkornspasta o dyl.

Men jag kan ju få skryta lite blygsamt med att ha tappat 1,8 kg från torsd till sönd.! sleep.gif rolleyes.gif Och då har jag inte nån övervikt i direkt mening, ligger väl på gränsen enligt BMI.
Biggan_
Grattis och god fortsättning!
Belöningen skall väl vara nåt nytt i klädväg då biggrin.gif
Fy vad avis jag är! sad.gif Jag älskar allt vitt i matväg, tycker inte jag har ätit middag om jag inte har ätit potatis. Ris o pasta skulle jag kanske kunna vara utan, men potatis vill jag ha! tongue.gif
LadyG
Men kokt potatis kan man väl ändå äta, det är ju näringsrikt och (nu kolade jag i livsmedelsverkets databas) 200g kokt potatis ger dig bara 168kcal medan samma mängd ris ger dig 249kcal tongue.gif

Dessutom är potatis godare tongue.gif
netaave
Grattis och visst är det härligt att godissuget försvinner så snabbt.

Jag ersätter ris och pasta med fullkornsris från Ica och bulgur. Bulgur har blivit något jag inte kan vara utan går att variera i det oändliga.
Ett tips också är att äta mycket apelsiner, de höjer blodsockret snabbt och under lång tid. Tar hellre en apelsin än en banan och står mig längre på den.
Potatis äter jag bara kokt kall på knäckemacka.
Maggan H
CITAT (LadyG @ 28-08-2006, 21:16)
Men kokt potatis kan man väl ändå äta, det är ju näringsrikt och (nu kolade jag i livsmedelsverkets databas) 200g kokt potatis ger dig bara 168kcal medan samma mängd ris ger dig 249kcal tongue.gif

Kokt potatis=stärkelse som omsätts till socker i kroppen. Det är sockert som är boven. Jag var av precis samma åsikt om potatis; ingen middagsmat utan. Men det är omprövat!
Maggan H
Och tack alla för er uppmuntran! Jag trodde det inte om mig själv så lite mallis är jag faktiskt! Och kläder är nu jätteroligt att köpa, det blir en del... biggrin.gif Fast jag är inte riktigt färdig, ett par kilo till är det tänkt. Och sen träning för magen, det blir det värsta... blink.gif
malin72
CITAT (Margareta Hansson @ 28-08-2006, 22:07)
Och tack alla för er uppmuntran! Jag trodde det inte om mig själv så lite mallis är jag faktiskt! Och kläder är nu jätteroligt att köpa, det blir en del... biggrin.gif Fast jag är inte riktigt färdig, ett par kilo till är det tänkt. Och sen träning för magen, det blir det värsta... blink.gif

mm vet vad du menar man är glad för att man rasat i vikt sen deppig för man känner ett daller på magen laugh.gif laugh.gif så blir det för mig usch och fy
måste bara få lägga in en liten sak här.... en kompis till mig fick barn för 10 månader sedan innan hon blev gravid hade hon 34/36 i kläder ohmy.gif nu är hon där igen...inte ett dugg avis sleep.gif men jag har nu lånat hennes tränings redskap och mätte alla om fång och vägde mig innan jag började efter en vecka hade 5 cm runt midjan försvunnit tongue.gif tongue.gif
det jag lånade finns på tv shop att beställa genom nätet (ska göras)
heter thigh tranier.... har provat allt men den 10 min före frukost har gett resultat rolleyes.gif jätte kul
GRATTIS Margareta att du lyckats så bra med kosten...skulle behöva klara av det med
Pirum
CITAT (LadyG @ 28-08-2006, 21:16)

Ja, potatis är nyttigt oftast, det innehåller inte mycket kalorier men är ändå näringsrik mat. Problemet är väl bara att för en del så innebär kolhydraterna i potatisen att man blir sugen och föräter sig på andra saker. Själv kan jag använda både potatis och ris för att tappa vikt, om jag kompletterar dem med grönsaker och tomatsås och inte vräker i mig en massa feta såser, bröd, godis, mjölk (litervis) etc.
LadyG
Aha, det förklarar en del.

Huvudsaken är att man vet om det iaf, har man problem med kolhydraterna så är det bäst att skippa dem, eller ge kroppen något annat att fundera på. För mig fungerar det att träna hårt, och helt enkelt spendera kolhydraterna, (många?) andra gillar säkert inte den metoden (eller har tid).

Känner man sin kropp bra nog kommer resultaten så småningom.
AnitaO
Så det går bra att äta fullkornspasta och fullkornsris alltså? smile.gif
Bettson
CITAT (AnitaGg @ 29-08-2006, 06:34)
Så det går bra att äta fullkornspasta och fullkornsris alltså?  :)

Själv kör jag med principen att jag skall ligga 200 kcal under mitt behov men att kolhydraterna skall ligga så lågt som möjligt. Inte överskrida 80gr kolhydrater per dag. Så det är bara att läsa innehållsförteckningarna.

Och man skall inte utesluta fett utan välja fett dvs sådana som innehåller mycket omega3.

Vid alla andra bantningsmetoder så stirrar man sig bara blind på Kalorierna. Det funkar på vissa men inte på alla.

Sedan så kan man ju göra en kostomläggning för hela famlijen även om det är bara jag som behöver banta.

Hos oss är allt rörsocker borta och med det försvann mycket utav famlijens magkatarr.

Vi har bytt ut allt ris och pasta (även om jag inte äter det just nu) mot råris och fullkornspasta.

Mjukt bröd har till stor del bytts till hårt bröd.

Eftersom alla snabba kolhydrater är borta så har vi återinfört fett i kosten.
Allt margarin, lättmargarin och alla typer av härdat fett är borta. Nu använder vi olivolja, rapsolja och smör. Och vi gör goda såser.......mm

Av fisk så väljer vi de feta fiskarna typ lax och makrill. Fet fisk innehåller mycket omega3. Bra för lilla hjärtat det.

VI äter kött men föredrar kyckling och grovfoderuppfött nötkött samt viltkött. Grovfoderuppfött nötkött innehåller också mycket omega3 till skillnad från det kraftfoderuppfödda.

Vi äter en jädrans massa grönsaker.Jag försöker välja sådana med låga kolhydrater och där ingår inte potatis även om familjen i övrigt gärna vill ha ibland.

Mycket kalla och ljumma sallader gör vi, gärna med bönor. Och bönor är bra. Men när jag gör salladen så tillsätter jag först lite bönor och så lägger jag upp mat till mig själv. Sedan tillsätter jag mera bönor eftersom en del i familjen kropparbetar och behöver betydligt mera kolhydrater än vad jag gör. Man kan liksom reglera lite där.

Så visserligen bantar morsan, men hela familjen äter nyttigare. wub.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 29-08-2006, 09:11)
Hos oss är allt rörsocker borta och med det försvann mycket utav famlijens magkatarr.

Brunt rårörsocker och honung anses vara skonsamt, vitt socker mår man inte bra av.
Bettson
CITAT (Hannele @ 29-08-2006, 09:46)
CITAT (Bettson @ 29-08-2006, 09:11)

Brunt rårörsocker och honung anses vara skonsamt, vitt socker mår man inte bra av.

Är det ! Har inte vågat prova en gång. Numera när jag äter sådant som innehåller mycket socker så får jag baksmälla. Mår riktigt dåligt i flera dagar.

Huvudvärk illamående och allmän olustkänsla. Var på ett födelsedagskalas i förra veckan. Tänkte komma undan med en havrekaka och en pytteliten tårtbit.

Men värdinnan var av den typen att hon inte tog ett nej. Hon håller dessutom stenkoll på att alla gästerna äter av ALLA kakorna.

Så har du något tips mot sockerbaksmälla kanske? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Margareta Hansson @ 28-08-2006, 18:21)
Det 'enda' jag har uteslutit är vit mat - potatis, pasta, ris, vitt bröd och socker. Trodde aldrig att jag-världens största gottegris, som åt godis varje dag förut - skulle fixa detta, men det gjorde jag

Grattis! Det måste kännas skönt.
Man kan inte bara "banta", man måste hitta en ny livstil.
misSophie
Ett tips för sockerbaksmälla är grovt knäckebröd som du dricker citronvatten till. Har funkat på mig, när man riktigt känner hur man smakar socker i munnen. smile.gif
Pirum
CITAT (AnitaGg @ 29-08-2006, 06:34)
Så det går bra att äta fullkornspasta och fullkornsris alltså?  :)

Jag har tappat märkbart i vikt (tänker inte säga hur mycket, då kilohetsandet inte är min grej, jag saknar dessutom våg...) genom att röra mig lite mer och äta mindre på senare tiden. Det som fått mig att tappa vikt mest är utan tvekan att jag äter mindre, det är ju lättare att strunta i den där litern mjölk än att springa 2 mil i skogen liksom.
Det jag tänkte säga var att det jag ätit medan jag tappat vikt i huvudsak har varit rätter baserade på ris som grundföda, ibland 'vanligt' parboiled-ris, ibland fullkornsris. Jag upplever fullkornsriset som aningen mindre sött, men det är fortfarande sötare än potatis...tycker jag.

Men alltså, var och en får bli salig på sin fason, jag har full förståelse för att en del vill skippa kolhydrater i stor omfattning.

Vad gäller 'sockeröverdos' så känner jag mig en smula 'försockrad' om jag dragit i mig ett par liter Cola och en massa smågodis...då hjälper det med en rejäl köttbit, kanske lite grovt bröd till. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon