|
Skörden av morötter verkar bli god i år, dom har verkligen växt sig stora redan nu! Om jag stoppar in dom längst ner i kylskåpet (svalen) så blir dom mjuka efter en vecka. Nu provar jag med en plastpåse för att se om dom håller spänsten. Eller ska man rulla in dom i papper eller nåt? Eller ska dom kanske inte alls ligga kallt utan bara i ett mörkt skåp?
Christa
30-08-2006, 09:27
Jag brukar lägga dem i plasthinkar med lock. Lagom hinkar är 3-5 liter. Jag skördar morötterna så sent som möjligt och låter hinkarna stå ute tills det blir för kallt. Sedan sätter jag dem på vinden och när det blir för kallt där så blir det matkällaren. Som längst har då morötterna hållit sig till april och jag har alltid haft morötter kvar i mars. Bor du i lägenhet är det ju kinkigare. Har du dem i kylskåp måste du i alla fall ha en plastpåse eller så hinkar. Använder man hinkar så skall locket bara ligga på och inte tryckas fast så det blir bomtätt. Morötter är dock mycket känsliga för uttorkning. Jag har ändå staplat hinkarna ovanpå varandra så det blir ju ganska tätt. Bor du i lägenhet eller inte har något svalt utrymme i huset så återkomm så har jag lite ytterligare förslag.
Christa
30-08-2006, 09:30
Glömde skriva att jag brukar använda hinkar som jag får från storkök. T ex skola eller äldrevård. Det har varit keso, majonäs eller annan mat i dem. De är gratis och man vet att de är gjorda för att förvara livsmedel i.
Sök här på forumet, frågan har varit aktuell tidigare. Har man tillgång till sval källare så kan man föravara dem i sand. Annars kan man bygga en mycket enkel stuka, t ex av cementrör.
Christa
30-08-2006, 09:55
Jag har provat att ha dem i sand men jag tycker det fungerar mycket bättre i plasthinkar.
Susanna
30-08-2006, 11:24
Christa, har du någonting annat i hinkarna, torv, sand eller något? Eller är det bara morötterna? Det låter ju som en bra metod. Fast jag får bara 10 morötter i år så jag behöver inte fundera på lagring i år...
Mamma och pappa förvarar sina i en låda med sågspån. Morötterna brukar hålla i flera månader för dem.
Christa
30-08-2006, 12:25
Hej Susanna! Nej jag har inget mer i hinkarna, bara morötterna. Dessutom är det nantes eller typ nantes som jag odlat och den räknas ju som sommarmorot. Tycker de är godare än de vintermorötter jag provade en gång.
Ska de bli riktigt saftiga och goda för vinterförvaring så kan man så en omgång i juni. Sår man glest och gallrar tidigt så brukar de vara klara i augusti om man sår dem till midsommar. Då blir också risken för skadegörare minimal.
Jag kände en gubbe som odlade morötter för avsalu före odlingsvävens tid och han sådde aldrig tidigare än midsommar för att slippa krussjuka. Han kallades morotsfantomen.
CITAT (Christa @ 30-08-2006, 13:25) Hej Susanna! Nej jag har inget mer i hinkarna, bara morötterna. Dessutom är det nantes eller typ nantes som jag odlat och den räknas ju som sommarmorot. Tycker de är godare än de vintermorötter jag provade en gång.
Ska de bli riktigt saftiga och goda för vinterförvaring så kan man så en omgång i juni. Sår man glest och gallrar tidigt så brukar de vara klara i augusti om man sår dem till midsommar. Då blir också risken för skadegörare minimal.
Jag kände en gubbe som odlade morötter för avsalu före odlingsvävens tid och han sådde aldrig tidigare än midsommar för att slippa krussjuka. Han kallades morotsfantomen. Det är nog många andra grönsaker som man skulle klara bättre också om man sådde dem lite senare, om de inte har allt för lång utvecklingstid. Senare på säsongen blir det b l a färre av endel skadeinsekter (t ex bladlöss), dock inte alla! Är det grönsaker som riskerar att utsättas för svampangrepp (t ex potatis) , så bör man inte heller sätta dem för sent.
Susanna
30-08-2006, 18:48
Tack för tips om såtid! Jag brukar så mina i april och sen glömmer jag liksom bort att så nya...
CITAT (Christa @ 30-08-2006, 10:27) Bor du i lägenhet eller inte har något svalt utrymme i huset så återkomm så har jag lite ytterligare förslag. Hej, nej jag bor i hus men har ändå inget bra förvaringsställe. Saknar kallskafferi, källare osv. Ett alternativ är kanske att gräva ner dom i en jordhög men hur får man då upp dom när det är flera minusgrader ute, marken är stenhård och snön ligger ovanpå? En annan variant är ju att köpa ett litet sånt där vinkylskåp som håller lite svalare temperatur men ändå inte för kallt. Hinkar låter ju bra men inte får dom plats i kylen inte! Det här är faktskt ett stort problem, vore bra med någon sorts orangeri där man kan ställa pelagoner osv över vintern. Kan växthus funka eller måste man ha extra värme i såna i så fall? Eller ska man glasa in nåt litet utrymme någonstans?
CITAT (Christa @ 30-08-2006, 13:25) Ska de bli riktigt saftiga och goda för vinterförvaring så kan man så en omgång i juni. I år kom morötterna och annat ner ganska sent i jorden, det var ju så kallt i våras. Om jag minns rätt kom fröna inte ner i jorden förrän i mitten på maj. Jag låter dom stå kvar i jorden länge, har plockat några av dom största nu och på så vis gallrat lite, sen plockar man efter behov men till slut måste man ju plocka upp allihop! Med vattning varje dag så har dom verkligen växt till sig i sommarvärmen i år! Dom största är nästan tjocka som gurkor. Har ordentligt djup i jorden så dom blir ganska långa också.
Christa
30-08-2006, 19:58
Det bästa är naturligtvis att ha en riktig jordkällare men en stuka är ju ett billigare och enklare alternativ. Vill man kunna ta av morötterna mitt i vintern så kan man ju lägga ett par halmbalar eller något annat isolerande över. Det gäller bara att ingen liten sork använder stukan som skafferi. Finns det sork kan man kanske gräva ett hål och ställa ner plasthinkar med lock och sedan täcka med isolermaterial. Jag har täckt med löv ibland och grävt upp morötterna till jul när det var 15 grader kallt.
Tänkte att kanske nån vill se mina fina morötter!
Inga från Närke
02-09-2006, 20:57
Låt dem sitta i marken så länge som möjligt sedan kunde du ta en pallkrage och isolera den med frigolit på insidan och även fixa ett lock med frigolit. Ställ den sedan i växthuset om du hade det, så kan du förvara dem där. Men lägg dem inte för tidigit i lådan för då kan de ruttna eller bli mjuka.
Katti med torpet
24-09-2006, 07:03
Har följt denna tråd med stort intresse men måste nog ställa lite följdfrågor för att se om jag har tolkat er rätt.
Varför mjuknar morötterna i kylskåpet om man inte har dem i tät förpackning? Är det för torrt eller är det för fuktigt?
Vad är optimal förvaringstemperatur, ett kylskåp håller ju runt 8 -10 grader är det lagom eller är det bättre om det är kallare?
Kom just på en (kanske) bra "matkällare". Vi har ett hus med torpargrund oc har bra möjligheter att krypa in dit. Meningen är att det aldrig skall bli frostgrader i grunden så där borde man kunna förvara sina grönsaks-hinkar...
Det är toort i kylskåpet, man kan t o m torka mat i ett kylskåp! Hellst skall man förvara dem vid ca +1 grader.
Är du säker på att det inte är minusgrader i torpargrunden? Det är ju betydligt varmare än ute, men många som har ett litet källarutrymme i sin torpargrund måste isolera detta extra på vintern för att inte få minusgrader. Sedan kan man ju alltid lägga dem isolerat i torpargrunden.
Katti med torpet
25-09-2006, 06:57
Tack för svar Kurt! Har en trådlös termometer/hygrometer i grunden för att hålla koll på miljön vad gäller risk för fuktskador, så jag kan ju föra lite statistik i vinter och se hur långt ner kvicksilvret kryper.
CITAT (Katti med torpet @ 24-09-2006, 08:03) Varför mjuknar morötterna i kylskåpet om man inte har dem i tät förpackning? Är det för torrt eller är det för fuktigt? Hej Katti med torpet, I kylskåpet finns en kall yta som skulle kyla skåpet. Därför att det är kallare dit, så condenseras även vatten som alltid finns i kylskåpet och den rinner ut ur kylskåpet. Så blir det torrare i kylskåpet och morötter torkas så småningom. Bajare
CITAT (Bajare @ 25-09-2006, 19:28) Så blir det torrare i kylskåpet och morötter torkas så småningom. Men varför mjuknar morötterna om dom ligger i kylen, beror det på att dom torkar? Så om man lägger dom i en tät påse så torkar dom kanske inte och förblir hårda men då kanske dom ruttnar istället? Jag trodde att dom skulle bli hårda när dom torkar men det är alltså fel? En annan variant vore att frysa in morötterna, kan det fungera måntro och hur gör man i så fall?
CITAT (Digger @ 28-09-2006, 21:07) Men varför mjuknar morötterna om dom ligger i kylen, beror det på att dom torkar? Just så är det. När cellerna är fyllda med vatten, så är cellarna i moroten spänd, men om vatten torkas bort, så blir de mjuka. Eller skulle man säjer slappa? Vist kan man lägga morötter i en plastpåse i kylen, men då skulle det inte vara kondensvatten i påsen. Det gynner mögeln. Bäst skulle det vara att lägga morötter i en kar och sedan fyller sand imellan. Karen lagras i en kall plats. Bajare
Annika i Korsholm, Finland
12-10-2006, 09:51
Otvättade morötter håller bättre än tvättade i kylskåp. Så ska de väl förvaras så att morötterna inte ligger i fukten därför är plastpåse inte bra. En låda med ett galler eller något i bottnen kunde fungera.
Jag har som tur var bra jordkällare. Där har jag en trälåda som jag fyller först med en stor plastpåse i bottnen och sedan en tidning och så ett lager morötter och sedan tidning igen och ett lager morötter. Sist lägger jag en tidning och en stor plastpåse överst bara löst liggande. Man kunde kanske skippa den undre plastpåsen om morötterna är mycket fuktiga när man tar upp dem, men det har jag inte provat.
Jag gillar också nantes och mina står sig fina till april - maj men går nog att använda kokta till midsommar (ibland åtminstone). Jag brukar skära bort lite från båda ändor så att de inte ska börja växa så lätt. Det är nog bara lite som ska bort. Borde väl prova ett år utan att skära dem för att se om det är någon skillnad.
Rapchic
12-10-2006, 12:39
mormor säger att bästa sättet att förvara morötter är i hinkar (el liknande) med sand i.... (lite fuktig tror jag den skulle vara), i matkällare då hennes håller fram till vår/sommaren
Rapchic
12-10-2006, 12:41
om du bor i lägenhet skulle jag kolla om det finns matkällare i huset.. det finns det hos oss
Jag skördade alla morötterna häromdagen, det blev nästan en skottkärra! Jag tog en gammal pappkartong med frigolit i botten och varvade sand och morötter.Nu är dom helt täckta av sand och står i garaget som inte har någon värme. Ska bli kul att se hur det går, får gå ut där vid behov och ta ett par till maten! En del är verkligen stora, jag har aldrig sett så stora morötter.
Christa
31-10-2006, 16:33
Se bara till att de inte ligger kvar i garaget om det blir frysgrader.
CITAT (Christa @ 31-10-2006, 17:33) Se bara till att de inte ligger kvar i garaget om det blir frysgrader. Ajaj, dom ligger där nu och det är minus fyra grader ute! Kommer dom att förstöras nu?
littlegem
04-11-2006, 23:00
Jag har provat diverse sätt att förvara motrötterna, sval källare etc.
De senaste åren har jag istället använt en mycket gammal och klassisk metod som alla har hört talas om men nästan ingen nyttjar: stuka. Stukan är ett helt suveränt sätt att förvara rotfrukter, mycket bättre än matkällare och liknande. Rotfrukterna känns fräscha och nyskördade även när jag skottar fram dem i mars-april. Det slår allt jag provat innan.
Så här lägger jag min stuka: Rotfrukter blandas i sorktäta lådor (en modern utveckling) med torv. De sätts ner i jorden på ett djup ovanför den nivå dit markvattnet når. Sedan skottar jag på ett par dm jord ovanför. Ovanpå det lägger jag ett täcklager med löv, säckar med planteringsjord, halm (om jag får tag i det) och annat som kan tjäla men är lätt att bryta upp.
Det är viktigt att hålla ordning i stukan och att lägga en jämn blandning av de olika rotfrukterna i varje låda.
Den första lådan kommer att åka upp nästa helg, då har förrådet i kylen tagit slut.
littlegem
04-11-2006, 23:03
CITAT (Digger @ 01-11-2006, 22:15) CITAT (Christa @ 31-10-2006, 17:33) Se bara till att de inte ligger kvar i garaget om det blir frysgrader. Ajaj, dom ligger där nu och det är minus fyra grader ute! Kommer dom att förstöras nu?  Inte givet, morötter tål viss kyla.
Det där med att förvara morötterna i sand fungerar faktiskt väldigt bra!  Morötterna är fortfarande fullständigt fräscha, ja metoden är helt överlägsen allt annat jag nu provat. Jag plockade fram ett par igår från lådan i garaget, se bilden. Sedan kan man lägga dom i kylen som fungerar som mellanlager och då är min metod att rulla in dom i plastfolie så dom ligger helt tätt. Där kan dom ligga en eller två veckor och är helt fräscha när man tar fram dom. Sen fyller man på kylen igen från sandlagret osv. Ska bli spännde att se om det funkar hela vintern och när det blir riktigt kallt ute, garaget med morotslådan har ingen värme.
Det händer märkliga ting i morotslådan fylld med sand, nu har morötterna som ligger där börjat växa! Det växer blast på dom, kanske för att dom trivs så bra där? Alla morötterna ser fortfarande ut som nya efter ett par månaders lagring. Det skär lite i hjärtat att äta upp dom! 
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2006, 14:35
Om de börjar växa ligger de troligtvis för varmt det ska bara vara ett par plusgrader då stannar de upp i utvecklingen, men det är ju svårt att få ner temperaturen iår med tanke på att det är så varmt ute.
Hej, tänkte bara meddela att nu har den sista moroten ätits upp av dom som legat i kartongen med sand i garaget. Moroten var utmärkt och såg helt ny och fräsch ut. Summerar man detta lagringsprojekt kan man bara konstatera att lagring av morötter i en liten pappkartong med sand är ett utmärkt lagringssätt, ja helt oslagbart. Temperaturen har skiftat från plusgrader under den varma hösten/vintern till 10-15 minusgrader i januari, ja som ni vet har ju temperaturen svängt en hel del denna säsong. Morötterna började växa när det var som varmast i december och eftersom morötterna låg ner i kartongen svängde blasten 90 grader uppåt men blev aldrig längre än kanske två centimeter. Dom låg helt mörkt med locket stängt i lådan men blasten var ändå gröngul! Sanden har nog mest hela tiden varit lite fuktig men det har den blivit med automatik, den var torr från början. Intressant har det i alla fall varit, nu vågar man nog odla ännu mer rotfrukter nu när lagringsproblemet antagligen inte är något problem längre! Tyvärr räckte inte morötterna längre än till februari men inte en enda morot har visat tecken på att vara dålig så antagligen hade dom klarat sig flera månader till.
Katti med torpet
19-02-2007, 21:19
Menar du att du har haft minusgrader i garaget så att morötterna har frusit? Borde ju kunna jämföras med att lägga en morot i frysen och sen tina upp den (något jag iof aldrig har testat).
Hm, ja, undrar hur mycket frost morötter tål egentligen? Jag tog upp morötter ur min pallkrage på julafton, var väl ett par centimeter tjäle då kanske, och tidigare hade det varit åtminstone en del kalla nätter med tjäle i marken även då. Morötterna var fina från topp till tå, ja, blasten var ju borta, menmen.
CITAT (Pirum @ 19-02-2007, 22:07) Hm, ja, undrar hur mycket frost morötter tål egentligen? Jag tog upp morötter ur min pallkrage på julafton, var väl ett par centimeter tjäle då kanske, och tidigare hade det varit åtminstone en del kalla nätter med tjäle i marken även då. Morötterna var fina från topp till tå, ja, blasten var ju borta, menmen. Vilda morötter klarar ju tjäle utmärkt, så det är nog inget problem så länge de är i jorden!
Christa
20-02-2007, 17:52
Jag har råkar ut för att morötterna blivit frostskadade så det skall bli intressant att höra vad Digger svarar.
Har du mätt temperaturen i garaget?
CITAT (Katti med torpet @ 19-02-2007, 21:19)  Menar du att du har haft minusgrader i garaget så att morötterna har frusit? Borde ju kunna jämföras med att lägga en morot i frysen och sen tina upp den (något jag iof aldrig har testat). Japp, jag har haft en minmaxtermometer i garaget och den har visat många minusgrader som mest (minst). Har även haft en vattenkanne med vatten där och vattnet var odentligt fruset! CITAT (Christa @ 20-02-2007, 17:52)  Jag har råkar ut för att morötterna blivit frostskadade så det skall bli intressant att höra vad Digger svarar.
Har du mätt temperaturen i garaget? Nu kommer jag inte ihåg exakt hur kallt det var som minst (eller heter det mest??) men i alla fall kallare än sex minus vet jag med säkerhet. Vattenkannan med vatten har dock inte spruckit för jag har en pinne nerstucken i den, samma knep kan man ju utnyttja med vattentunnor men då ska det nog vara en grovare gren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|