Full version: Ormhassel
Inga från Närke
Vill bara visa min ormhassel före och efter klippning i lördags:
Bild 1 Före

Bild 2 Efter

Bild 3 Detta blev kvar efter rensning. Ska ge till blomsteraffär
Pernillaheterjag
Vad fin din ormhassel är!

En fråga bara - jag har hört att man inte ska klippa ormhasseln, för att den då kan "rakna", stämmer det?
Cilla
Vilken snygg beskärning!

Var lägger du snitten? Grenklyka eller annat? Jag har aldrig beskurit en sådan hassel, vill gärna veta.
Inga från Närke
CITAT (Pernillaheterjag @ 29-08-2006, 14:51)
Vad fin din ormhassel är!

En fråga bara - jag har hört att man inte ska klippa ormhasseln, för att den då kan "rakna", stämmer det?

Jag klipper den varje år och vi har bott här i snart 15 år och inte har den raknat som du ser.
Inga från Närke
CITAT (Cilla @ 29-08-2006, 16:12)
Vilken snygg beskärning!

Var lägger du snitten? Grenklyka eller annat? Jag har aldrig beskurit en sådan hassel, vill gärna veta.

Det kan jag inte svara på biggrin.gif. Tar bara fram sekatören och klipper, kollar så det blir lika stor runt om bara på ett ungefär.
För 2 år sedan toppade jag den också för att den inte skulle bli så hög och det har gått bra det också.
Eva St
Vad snygg den är. Har en med bara några stackars grenar på som jag satte i våras . Törs jag klippa den redan eller bör den växa till sig först
Eva St
Hannele
Snygg klippning!
Näcken
Trivs den i skugga? rolleyes.gif Vill ha på baksidan av huset, i norrläge
Näcken
Ingen som vet om den trivs i norrläge? Den hade nog passat perfekt, vill ha en vintervacker buske 1,5 m hög, ej så bred (ska tuktas) huh.gif
Mia, zon 3
Det tror jag väl att den skulle klara? Har i alla fall aldrig hört att den skulle vara extremt soldyrkande...
Näcken
Läste en gallam Allt om trädgård och där stod det att de funkar i skugga, så det får väl bli en av skuggbuksarna och sen en bambu och kanske järnek och kanske ..... Vad mer passar på norrsidan, jag har bra förutsättningar med nästan 0,5 m matjord på sandjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon