catlady
Vi var i Bokskogen idag och jag passade på att plocka med mig ett par små rotskott av hallon och björnbär med mig hem. Väldigt lite av rötterna kom med, men nu står de i blöt jord i kruka - i hopp om att de kan skötas som vilka sticklingar som helst...
Stämmer det? Är det något jag ska tänka på? Kan jag ta in dem så att de inte dör över vintern, eller är det bättre att låta dem vissna ner? Och hur mycket sol, näring etc. vill de ha?
RibesRubusVitis
Det är större risk att de dör inomhus; sätt dem där du vill ha dem permanent och vattna rejält nu. Det som vissnar kommer inte igen – nya revor som vuxit upp i år kommer att ge bär nästa år. (Finns det gamla blomklasar på dem, är de förbrukade. Men har du tur, växer det upp nya revor från roten nästa år och de ger bär 2008.)

Sol är alltid trevligt, men extra näring behövs knappast i skånsk mylla. Och kväve som tillförs så här års gör mer skada än nytta. De ynka rötterna hänger inte med om revorna börjar växa.
Reserv
Nja, det stämmer delvis. Det som gett bär i år vissnar ner och kommer inte igen, rotskotten man tar har inte blommat och gett bär, så dom kommer tillbaks till våren. Sen är det olika på olika sorter också.....men jag vet inte vilken som är vilken av dom längre, tror jag lyckats utrota den ena rolleyes.gif Som jag uppfattat så bor du med balkong så plantera rotskotten i en hink och håll dom rejält fuktiga tills du ser att dom klarat sig, även om du ska sätta ut dom i backen så rekomenderar jag att du tar samma hink och gräver ner....eller låter stå på backen om du inte vill ha hela tomten full i hallonplant tongue.gif Lycka till nu med hallonen wub.gif

(70)
catlady
Aha! Jag blev av med mitt inlägg för jag kom inte ihåg under vilken avdelning jag skrivit den, men nu hittade jag den! blink.gif smile.gif
Tack så mycket för svar. Ja, jag har bara en liten balkong och har därför ställt rotskotten/sticklingarna i en kruka. Jag håller den fuktig men åtminstone en av grenarna kommer nog dö snart. De får nog övervintra där ute med ett par andra perenner då, eftersom att ta in dem verkade vara en dålig idé...? Hoppas de hinner rota sig lite då innan det blir för kallt, annrs dör de väl allihop antar jag. sad.gif
Herbert Arvidsson
Hej vi tror att du blir besviken om du satsar på att plantera in vildhallon och björnbär från sin naturliga omgivning. Det blir aldrig större bär bara för att de kommer i spannar eller krukor. Plocka hellre bären där de växer normalt
gammelnalle
CITAT (Herbert Arvidsson @ 04-09-2006, 19:33)
Hej vi tror att du blir besviken om du satsar på att plantera in vildhallon och björnbär från sin naturliga omgivning. Det blir aldrig större bär bara för att de kommer i spannar eller krukor. Plocka hellre bären där de växer normalt

Kanske har du rätt, men jag har iallafall lyckats med att flytta björnbär från Skåne hem hit... och nu är det en snårskog av taggiga björnbärsris.... på gott och ont...
I år har jag formligen frossat i björnbär..
men kanske min flytt var ett lyckoskott ???

b
catlady
Alltså, bokskogen ligger typ 2 mil härifrån så det är ju inte speciellt långt från den naturliga omgivningen... Dessutom handlar det mer för mig om att se vad jag kan få att överleva och växa i kruka, inte om att få stora bär. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon