emmapemma
28-08-2006, 19:58
Hej!
Vi har ganska stora springor mellan stenplattorna i trädgården. Där gror allsköns ogräs, och jag vill så/sätta något fint som tål ett visst slitage, hindrar ogräsfrön från att gro och som trivs utan pyssel.
Vad letar jag efter?
Det där lät nästan som Jeopardy! Skulle det gå att ha backtimjan i så smala springor (ett par cm kanske)? Växten ska helst hålla sig på sin plats och inte täcka över stenplattorna.
/Emma
Jag föreslår grönkotula. Vackert grönflikiga blad, ser nästan ut som miniormbunkar. De kryper gärna över stenarna också men det är lätt att ta bort.
Timjan fungerar också bra.
gunnevi
29-08-2006, 09:57
Så bra med förslaget på kotula. För det har jag just planterat alldeles på eget bevåg. Så då var det tydligen riktigt att göra så. Tack för det!
Gunnevi
Timjan är både vackert och doftar om man kliver på den, trampnarv är mjukt och ganska slitstarkt.
emmapemma
29-08-2006, 10:13
Jag har letat lite på grönkotula, men det verkar vara en svår växt att få tag på, eller?
Jag undrar om det inte är trampnarv som jag har på vissa ställen (jag hittade inte så många bilder när jag googlade på trampnarv). Då har jag ryckt några tofsar och tryckt ner dem i de tomma skarvarna. Jag kanske ska fortsätta med det (eller kan man förenkla genom att köpa frön?). Trmpnarv har verkat hålla ogräsen i schack i alla fall.
/Emma
Gossen Ruda
29-08-2006, 12:18
Varning för trampnarv. Den sprider sig lätt över hela trädgården och kan bli ett riktigt ogräs själv.
Ophelia
29-08-2006, 13:01
CITAT (emmapemma @ 29-08-2006, 11:13)
Jag har letat lite på grönkotula, men det verkar vara en svår växt att få tag på, eller?
Jag undrar om det inte är trampnarv som jag har på vissa ställen (jag hittade inte så många bilder när jag googlade på trampnarv). Då har jag ryckt några tofsar och tryckt ner dem i de tomma skarvarna. Jag kanske ska fortsätta med det (eller kan man förenkla genom att köpa frön?). Trmpnarv har verkat hålla ogräsen i schack i alla fall.
/Emma
Nej inte speciellt....har funnits på alla de plantskolor jag har varit på.
Mia, zon 3
31-08-2006, 09:54
Jag gillar gråtimjan.
kristerh
31-08-2006, 10:45
CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2006, 13:18)
Varning för trampnarv. Den sprider sig lätt över hela trädgården och kan bli ett riktigt ogräs själv.
Precis, råkade få med trampnav i någon kruka innan jag visste vad det var, nu finns den överallt, det räcker inte att rycka upp den, nu jag har tagit till mirakelmedlet roundup med bra resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.