Elanor
Flera av mina pelargoner har drabbats av en märklig åkomma. Bladen sträcker sig liksom uppåt och blir skålformade, gulnar sedan och vissnar. Kring pelargonerna syns små svarta kulor, några mm stora. Lustigt nog kommer det hela tiden nya små blad och de blommar lika mycket som vanligt, om inte mer.
Jag har haft pelargoner i många år och jag tycker att har skött dem som jag brukar. Alla pelargoner står ljust, på verandan eller utomhus. Jag vattnar bara när jorden torkat upp. Möjligen har jag varit varit flitigare med gödslingen i år och gödslat i stort sett varje gång jag vattnat. (Annars brukar jag glömma att köpa ny gödning när den gamla tar slut).
Någon som har en aning om vad som hänt? Är det något att oroa sig för?
Sollan
Låter som du har sällskap i pelargonkrukorna med tanke på kulorna. Hittar du inga larver eller kryp?
Mina betedde sig på samma sätt med bladen i somras. De blev skålformade men gulnade inte. Antog att det berodde på värmen...
Monica E
Mina såg också ut så och jag hittade små gröna larver,sprutade med såpa ,jag vet inte om det hjälper ,men dom ser lite bättre ut i bladen,annars har dom blommat o vuxit massor.Har haft gröna larver tom på inneblommor,dom knaprade i sig halva blad,men tror att jag fått bort alla nu.Inga trevliga gäster precis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon