Full version: Myror i växthuset
ÄltaFia
Jag har myror överallt i växthuset. Har någon ett bra tips hur jag kan få bort dessa? Vi har lagt plattor som golv och odlar mest i krukor förutom persikoträd, vinranka och fikon som är planterade i jord utan att dessa växter blir förstörda. Myrorna har även invaderat krukorna så hur gör man med dom?
Boxer
Myrr!
jåj
Hej.
Använd myrdosa! Det fungerar jättebra.
Jag brukar börja på våren där de första har sitt bo och sedan flytta runt den efter behov.
Jag valde en påfyllbar (två dosor och en liten flaska)

Påfyllningarna har räkt till två års förbrukning.

Hälsningar
JÅJ
Inga från Närke
CITAT (ÄltaFia @ 28-08-2006, 21:11)
Jag har myror överallt i växthuset. Har någon ett bra tips hur jag kan få bort dessa? Vi har lagt plattor som golv och odlar mest i krukor förutom persikoträd, vinranka och fikon som är planterade i jord utan att dessa växter blir förstörda. Myrorna har även invaderat krukorna så hur gör man med dom?

Vattna med saltblandat vatten och se till att det inte är torrt inne i växthuset. Vi hade också mycket myror men har inte det iår p.g.a. av mera vattning.
Svårt att lägga ut myrr utanför växthuset nu när de redan har kommit in för då stannar de inomhus. Börja med det till nästa vår och sommar att lägga runt hela växthuset + vid plattorna inomhus.
Myrdosa har jag dålig erfarenhet av om det är mycket myror. Jag brukar också gå lös med gasbrännare typ sådan man har när man bränner ogräs några tar man död på.
jåj
Salt käns som gift för växterna också!
Salt används bland annat för att inget skall växa i grus och gångar nära hus !

Myrdosans "gift" lär vara ändrat för några årsen ...

/JÅJ
Tiny_Tim
Brukar väl bl.a bli p.g.a av mkt vatten?

Så salt hjälper? Tack för det tipset biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon