catlady
Skickade iväg sambon till Plantagen i våras för att köpa aralia och kalla att ha som utfyllnadsväxter i mörka vrår i lägenheten. De var bara tråkiga gröna växter trodde jag. Men så för ett par dagar sedan, efter att jag gett dem näring, såg jag att två av de nya bladen som kom upp i kallan inte såg ut som de andra... Och idag såg jag att de är två vackra vita blommor! wub.gif Nu väntar jag på att aralian ska överraska mig också wink.gif
noora
Hur mycket ljus får kallan? (jag antar att det är en fredskalla, om den får vita blommor...) Min har inte blommat på länge, men jag misstänker att den står för mörkt.
*Felix matte*
Mina Fredskallor blommade nästan året om...stod på blombänk nedanför söderfönster.
catlady
Min står i köksfönstret, norr eller nordöst (får lite morgonsol). Jag har haft alternerat mellan den och en garderobsblomma i den helmörka hallen varannan vecka var hela sommaren. Men nu när den fått blommor så har den hedersplats i fönstret! smile.gif
Fast söderfönster läste jag att det var för soligt för en kalla...?
zophia85
Hej!
Fredskallor tycker om att stå i halvsol, för om du ställer dom i ett hett soligt fönster så blir de i regel ljusgröna och dricker mycket vatten. Om man planterar om kallor och ger dom lite näring brukar de börja blomma igen. Dessutom så har jag läst att du ska inte ge dom för stor kruka för då utvecklar dom bara rötter istället för blad och blommor. Dom ska alltså inte ha det alldeles för bra för då blir dom för nöjda:) Det felet gjorde jag med mina kallor från början, men sedan jag planterade om dom i en lite mindre kruka och gav dom ny jord så blommar den hela tiden:) Om man gillar fredskallor så är brokbladiga lite roligare även fast då de inte har blommor, för bladen är både vita och gröna vilket ger lite rolig effekt i ett "helgrönt" fönster.
catlady
Men jag har en kalla som har ljust gröna blad med mörkt gröna prickar/fläckar och mörkgrön bladkant. Inte ser den ut som den på bilden härovan i alla fall... Vad är det för sort jag har?
zophia85
Du kanske har en brokbladig sort då smile.gif Är det en stor växt eller ganska liten? Jag har delat mina stora kallor och gjort flera mindre av alla skotten coh dom är mest bara fläckiga än så länge. Det vita verkar framträda efterdom, men om du haft den i en mörk hall tidigare så har det ljusa kankse inte kommit fram än. Eller så kanske du har ytterligare än sort smile.gif Det ska ju finnas några stycken.. Jag ska lägga upp en bild på mina i ett album, men det har jag inte tid med än annars hade du fått se skillnaden..
catlady
Den är liten än så länge, men växer rätt bra. Jag jämförde den med garderobsblommor innan men märker nu att detta är något helt annat! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon