Full version: Grön på gräs...
drutten
Hej.

Här har ni en total nybörjare vad gäller trädgårdar och allt som hör därtill.

Jag håller som bäst på att bygga ett hus och har en ganska stor gräsmatta (7000 kvm) som jag tänkte så nu i dagarna. Har en bonde som ska hjälpa mig med det.

Frågan är om ni har några tips som man ska tänka på. Vad för slags gräs? Hur mycket (ca)?

Mycket av det här får jag förstås reda på i affärn där jag köper det, men eftersom jag inte vet ett dugg skulle jag vilja kolla upp med er experter vad som är rimligt. Min bonde sa nämligen ca 30 kilo gräs, medan dom i affären sa 200 kilo. Så man blir ju lite konfundersam. Tanken är också att ca hälften av gräsmattan ska få vara lite mer "vildvuxen" och där kanske jag inte behöver det allra finaste gräset, men runt huset vill vi ha en riktigt fin gräsmatta.

Mycket tacksam om någon vill bemöda sig med att ge mig några tips. Alla tips är välkomna, och jag kan garantera er att hur lite ni än vet, så vet ni mycket mer än mig...

Tack på förhand!
smile.gif
Biggan_
Hej o välkommen! biggrin.gif
Hur mycket frö som går åt står på fröförpackningarna. På den här länken kan du läsa massor om gräsmatta. Allt om gräsmatta
drutten
Tusen tack Biggan! Jag ska lusläsa den. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon