Jag har en idé, som förvisso ligger långt fram i tiden, men som jag gillar att planera inför...
Det handlar om en "sagoavdelning" i trädgården, där själva "huvudattraktionen" ska vara en klassisk stenbrunn med litet grästak över. Till detta ska det vara ett antal växter som känns lite "overkliga", trolska och sagoinspirerade.
Jag tänker mig japanska dvärglönnar, vridna trollhasslar och mycket rosor i milda färger.
Men mer då?
Kan ni ge mig tips på växter jag bör ha i min "sagoträdgård"?
Alexander-VG-zon3
28-08-2006, 22:14
kankse olika omrbunkar,röd färgade blad växter och vilken zon du bor i men hibiskus *specielt den emd stora blommor* sen kankse om du gör en äng med gräs och blommor i samma höjd typ nåt förslag så här . kan kolla runt mer å komma med mer förslag
Finns det någon hibiskus som är härdig i zon 4?
Ormbunkar tror jag att jag ska spara till en skuggigare plats än den här. Här är det hyfsat soligt ganska många timmar på dagen i alla fall.
Har tänkt ha portaler in och ut ut det hela. Kan tänka mig att det blir mycket pipranka och sådant där...
Vad är det för murgröna som är härdig här uppe?
pusillus
29-08-2006, 13:00
Häxal, dvärgvarianten(surjordsbuske)
Rudbeckia "green wizard"
En ihålig stubbe att plantera en lingontuva i.
Finns en liten vit blomma som jag tror heter skogs stjärna, växer vild i granskog.
Något högt prydnadsgräs o lite mossiga stenar.
/Pusillus
Ett träd som visserligen inte klarar svensk vinter men som passar bra är naturligtvis en Sagopalm:
På Borneo utvinns ren stärkelse ur sagopalmen, förr kunde man i Sverige köpa
sagogryn (användes bla i saftsoppor) . Efter hand (och än i dag) gjordes sagogrynen av potatisstärkelse istället.
Alexander-VG-zon3
29-08-2006, 13:27
CITAT (KURT @ 29-08-2006, 14:16)
Ett träd som visserligen inte klarar svensk vinter men som passar bra är naturligtvis en Sagopalm:
På Borneo utvinns ren stärkelse ur sagopalmen, förr kunde man i Sverige köpa
sagogryn (användes bla i saftsoppor) . Efter hand (och än i dag) gjordes sagogrynen av potatisstärkelse istället.
jag har en på friland . den klarade nästan hela vinter i kruka med skydd och är rätt så tålig mot både snö å allt . så sen så har jag planterat den nu i rabatten ska ju skydda den men det ska någ funka alldeles perfa
Häxalen får det definitivt bli. Vilka härliga höstfärger!
Rudbeckavarianten likaså.
När det gäller mossa och så är jag lite osäker. Har tänkt mig en annan del av trädgården lite mer "svensk tjärn-inspirerad", med något svart vatten, mossa, skogsväxter och lite sådant.
I den här delen tänker jag mig mer "Törnrosa-saga" om ni förstår vad jag menar?
Sagopalmen var läcker, men inte riktigt vad jag tänkt mig ändå.
det finns frilandshibiskusar. Hur härdigheten är på dem är mer än jag vet.
Monarda
29-08-2006, 18:23
Klätterstormhatten med sina läckert, mörkt vinröda blommor skulle väl passa bra. Härdig i zon 4 är den också.
CITAT (Monarda @ 29-08-2006, 19:23)
Klätterstormhatten med sina läckert, mörkt vinröda blommor skulle väl passa bra. Härdig i zon 4 är den också.
Läcker.
Är inte stormhatten väldigt giftig?
Jag vet inte hur stort du skall ha det ?
Kanske PHELLODENDRON amurense ( Sibiriskt Korkträd ), tjock djupt fårad bark som man kan tälja tex flöten av eller använda som kork ?

Nej, så stort har jag det inte tyvärr. Men fin är den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.