hej, tänkte köpa spannar till mina tomatplantor imorgon, har sett av era råd här att man kan plantera tomaterna rätt djupt för att få en stadigare planta... om jag gör det ska jag knipsa av de bladpar som kommer under jord, eller ska jag bara begrava dem? plantorna har "riktiga" blad långt ner, har lyckats få dem rätt knubbiga eftersom jag kunnat hålla en rätt så låg temp i sovrummet där dom bott
... kan jag förresten göra likadant med mina chilli- och paprikaplantor, begrava dem alltså?
... en till tomatfråga! skulee jag kunna ta backar o plantera i istället för spannar, växer rötterna bara nedåt eller brer de sig där de får plats? tänkte i så fall ta typ hammarplastbackar som de har på alla stormarknader...
jenna
...

kan inte sova... funderade på om det går o ta en stor låda o knöka ner två tomatplantor i en istället, kanske håller fukten bättre så, fast de kanske börjar sparka på varandre...
digitalkarin
24-05-2003, 08:56
tomater vill ha stort om fötterna. 15-20 liter är att rekommendera. tomater kan du gott gräva ner en bit av stammen på. däremot ska jag låta det vara osagt om man kan göra detsamma med paprika o dyl. du kan nog plantera två tomater tillsammans om lådan är stor nog.
köper du plastbackar kanske det är svårare att göra dräneringshål? vattnet måste ju rinna av någonstans.
lycka till!
jag har vatt o köpt ett litet miniväxthus till min balkong där de står nu. tänkte fuska med dräneringshålen, eftersom jag själv kan kontrollerna hur mycket vatten de får... (fuskar lite) tomaterna har iaf åkt ner i varsinn hink nu och gurkorna fick varsinn back, så får vi se om de trivs...
jenna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.