Mallan
Jag klippte lite smått i den i våras för hand, särskilt där den har blivit gles och där det fanns många döda grenar. Sen klippte jag den rejält strax efter midsommar. Nu är den spretig som bara den igen. Kan jag klippa den så här på hösten också? Hur sköter man en sån här häck egentligen? Bör den ha någon näring?
Jag bor i Stockholm.
Cilla
Beskärning på vårvintern stimulerar tillväxt, så för de flesta häckväxter är det bättre att göra de rejäla besärningarna då. Vid beskärning på sensommaren blir tillväxten inte lika tät och livlig, varför det då är bättre att bara beskära lätt och ta det som spretar ut. Med beskärning nu får du inte någon eftertillväxt alls, så det är bättre att vänta till våren.

Om häcken behöver näring och vatten eller inte beror på hur mycket den växer och om det ser ut som om den har torrt.
Mallan
Ok, tack. Då kan jag kanske bara ta det som spretar lite nu och ta resten till våren. Men det skadar inte på något sätt att klippa i häcken sent???
Cilla
Nej det tror jag inte det gör med häckoxbär, iallafall inte om den står i en zon där det är långt till vintern (och antagligen inte då heller). Men det är till vårvintern du har chans att genom beskärning få förtätning på de spret du har nu.

Jag beskär sällan andra häckar än mina egna, men jag spanar in ganska många häckbeskärningar varje säsong. Många av de tåliga lövfällande sorterna brukar man kunna ansa och finputsa lite då och då. Men även supertåliga som t ex klasespirea, smällbär/snöbär och hagtorn blir håliga om man beskär innanför årstillväxten på sommaren i flera år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon