Jag har två stora trälådor med spaljeer i. Förra året planterade jag humle i den ena och den klarade vintern hur bra som helst. I år har jag provat två klätterrosor och en klematis som har mått jättebra hela sommaren, men kommer de klara vintern? Hur gör man?
Jag planterade lökar i den ena lådan förra hösten men de lökarna kom aldrig upp..? Jorden i lådan var frusen långt in på våren trots att den står mesta delen av dagen i solen (ett riktigt frysblock alltså!)
Har ni tips till mig? Lådorna går alltså inte att flytta inomhus...
Lökar brukar vara mera känsliga för fukt, är det dåligt dränerat så kan de ruttna. Så det var nog inte kylan som dödade dem.
Även ros + klematis klarar nog kylan, problemet är om det tinar och fryser om vart annat. Det borde inte göra det om jordvolymen är tillräckligt stor, ev kan man behöva täcka själva växten med säckväv eller likande så att den inte torkar när vårsolen kommer.
Maria i Helsingborg
29-08-2006, 09:51
Mina tankar går som Kurts.......men vill man ändå så kan man väl lägga frigolitblock intill lådsidornas insidor och flytta lådorna nära husväggen.
OK, tack för tipsen. Lådorna är stora och så tunga så de går omöjligt att flytta. Jordvolymen är alltså ganska stor men det är bra dränerat. Lite säckväv över växterna kanske inte vore så dumt. Ska försöka komma ihåg det sen.
säckväv är jättebra!! men låt växten tappa blad och låt dem då ligga kvar i krukan, så kommer de att isolera, och linda sedan säckväv runt krukan! så gör jag och min klematis är flera år gammal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.