Full version: Litet trd skes
Mattsson
Finns det? Allts, jag sker ett litet trd, grna hngigt med limegrna blad. Ungefr som japansk blodlnn (heter dom vl?), fast med (som sagt) lime-frgade blad!

Jag har en mahonia intrngd i ett hrn och den tnkte jag stta ut i trdgrden tillsammans med ett litet trd. Det r i alla fall tanken just nu!
Cilla
Kolla p de japanska lnnarna, t ex Acer Shirasawanum 'Aureum' eller ibland kallar 'Aurea'. P denna sajt finns en hel del av de japanska lnnarna listade, och sedan r det bara att sl upp med bilder p google.
http://64.233.183.104/search?q=cache:hn2o2...sv&ct=clnk&cd=2
vickeva
Fr tv r sedan kpte jag en Robinia "Twisted baby", den r verkligen ljusgrn och har lite skruvade grenar som r jttevackra p vintern, och hrliga lite tokiga blad. JAg r jtteglad fr den. Har ingen aning oom hur hrdig den r, men i vintras hade vi ju -17 grader i flera veckor och det har den i alla fall klarat.

MB1965
Hmmm

Fjdercaragan kanske ? Caragana arborenscens "Lorbergii"

eller den mer hngande "Pendula" ?
Big Gardener
Cercidiphyllum japonicum 'Pendula'
MB1965
nice trd Big, bertta mer! wink.gif
Mattsson
Ojoj, det hr kommer att bli svrt... Brjade googla och ja, det fanns ju en del. Dock vill jag helst att trdet inte blir mer n ca 2 m.... Men grna fler tips och jag googlar vidare s lnge! smile.gif
Big Gardener
Har inte sett ngot riktigt stort trd i Sverige av just 'Pendula' men jag skulle gissa att det, p en riktigt bra stndort skulle ha en slutstorlek efter 40 r p 8-9 meter hjd och 4-5 meter bredd. Det r dock ett relativt lngsamvxande trd och som alla hngande sorter tar det tid att f upp i hjd.

Men det r ett mycket vackert trd med bra hstfrger och vackert sommarlvverk. Stt det p en ljus och relativt varm plats med blt jord (grna en hel del lera) s blir den skert utmrkt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon