Mattsson
29-08-2006, 09:10
Finns det? Alltså, jag söker ett litet träd, gärna hängigt med limegröna blad. Ungefär som japansk blodlönn (heter dom väl?), fast med (som sagt) lime-färgade blad!
Jag har en mahonia inträngd i ett hörn och den tänkte jag sätta ut i trädgården tillsammans med ett litet träd. Det är i alla fall tanken just nu!
Kolla på de japanska lönnarna, t ex Acer Shirasawanum 'Aureum' eller ibland kallar 'Aurea'. På denna sajt finns en hel del av de japanska lönnarna listade, och sedan är det bara att slå upp med bilder på google.
http://64.233.183.104/search?q=cache:hn2o2...sv&ct=clnk&cd=2
vickeva
29-08-2006, 15:55
För två år sedan köpte jag en Robinia "Twisted baby", den är verkligen ljusgrön och har lite skruvade grenar som är jättevackra p åvintern, och härliga lite tokiga blad. JAg är jätteglad för den. Har ingen aning oom hur härdig den är, men i vintras hade vi ju -17 grader i flera veckor och det har den i alla fall klarat.
Hmmm
Fjädercaragan kanske ? Caragana arborenscens "Lorbergii"

eller den mer hängande "Pendula" ?
Big Gardener
29-08-2006, 19:51
Cercidiphyllum japonicum 'Pendula'
nice träd Big, berätta mer!
Mattsson
31-08-2006, 09:36
Ojoj, det här kommer att bli svårt... Började googla och ja, det fanns ju en del. Dock vill jag helst att trädet inte blir mer än ca 2 m.... Men gärna fler tips och jag googlar vidare så länge!
Big Gardener
31-08-2006, 19:14
Har inte sett något riktigt stort träd i Sverige av just 'Pendula' men jag skulle gissa att det, på en riktigt bra ståndort skulle ha en slutstorlek efter 40 år på 8-9 meter höjd och 4-5 meter bredd. Det är dock ett relativt långsamväxande träd och som alla hängande sorter tar det tid att få upp i höjd.
Men det är ett mycket vackert träd med bra höstfärger och vackert sommarlövverk. Sätt det på en ljus och relativt varm plats med blöt jord (gärna en hel del lera) så blir den säkert utmärkt.