EvaLu
Hejsan!
Ena min tomatplanta har gått av! ohmy.gif Det är en med väldigt stora bifftomater. Vet inte vilken sort eftersom jag fått plantan... Nu undrar jag om man kan ta in det gröna tomaterna på plantan och få dem att mogna inom hus? I såfall hur? Plantan står i växthus.

Två andra tomatplantor ger också bifftomater, men innan de blivit röda börjar de mögla under och innuti... sad.gif Vad kan detta bero på??? Körsbärstomaterna blir bara fina.

En sak till... När ska man börja ha värme i växthuset för tomaternas del? Har bara tomater där...

Väldigt tacksam för svar!!!
Eva
jåj
HEJ.

Omogna tomater brukar gå bra att ta in och låta mogna på fönsterbrädan.

Nu på hösten kommer mögelangreppen. Att värma växthuset nu på hösten käns dyrt! Själv ställer jag dörren öppen dyngnet runt och låter vädringsfönsterna öppna så tidigt som möjligt.

Här i Göteborg har det varit en lång blöt period, flera plantor har drabbats hårt av möglet och åkt ut.

Min erfarenhet är att bifftomater är känsligare för röta mögel och övermognad.
Har ingen ide om vad som gått snet men de brukar sällan mögla eller röttna när de är gröna, kanske någon larv som smakat och skadat tomaten ?

Hölsningar
JÅJ
Åsa, mälardalen zon 2
Om tomaten har pistillröta så brukar det efter ett tag börja mögla under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon