Gudahov
Är på jakt efter två äpplesorter (Röd höstkalvill och Ribston). Min morfar planterade ett av dessa vardera på 30-talet, men vi har flyttat och träden är dessutom borta.

Hittade röd höstkalvill på finska Blomqvist Plantskola, men efter mail fick jag reda på att de inte längre saluför den.

Är inte kunnig i ympning, men skulle i "värsta fall" kunna tänka mig att pröva på det. Men helst färdiga träd/plantor.

Alla tips mottages med stor tacksamhet.
KURT
Fråga gärna på pomologiska sällskapets diskussionsforum också, de borde ha kontakter. Annars får man nog oftast räkna med att ympa in ovanligare sorter. Antingen lär man sig själv att ympa (gärna kurs + övning på rönn och annat), eller så kan man nog "köpa" in ympningshjälp också. Kan man köpa beskärning av äppelträd så borde man också kunna köpa ympning också!
Gudahov
CITAT (KURT @ 29-08-2006, 12:59)
Fråga gärna på pomologiska sällskapets diskussionsforum också, de borde ha kontakter. Annars får man nog oftast räkna med att ympa in ovanligare sorter. Antingen lär man sig själv att ympa (gärna kurs + övning på rönn och annat), eller så kan man nog "köpa" in ympningshjälp också. Kan man köpa beskärning av äppelträd så borde man också kunna köpa ympning också!

Åh. Mycket bra tips. Kände inte till dessa (skäms på mig). En rolig sajt och förening att upptäcka. Tack!

Min morfar lär själv ha ympat dessa sorter och såvitt min mor minns, så gjorde han det på egen hand. Skall ha fått ympkvist(ar) från Botaniska Trädgården i Göteborg. Men det var väl så man gjorde på den tiden, mer än idag i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag köpte ympkvistar av Ribston på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras i Pomologiska sällskapets monter, kan nog hända att de även hade röd höstkalvill de hade mer än 100 sorters ympkvistar och dyrt var det inte heller med tanke på att de låg 2 ganska rejäla ympkvistar i varje paket.

+Jag kan även tillägga att det finns E-planta av Ribston numera så den borde man kunna beställa i trädgårdsbutiken, för det mesta kan de ta hem växter på beställning. Ribston är dock inte så enormt härdig så bor man i lite högre zon (går inte att se i Gudahovs profil i vilken del av landet det gäller) så kan det ju vara därför man inte hittar den i de lokala trädgårdsbutikerna.

http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=115&iPageID=45
Cilla
Dessa sorter bör inte försvinna, de är urfina båda två. Om man inte lyckas övertala lokala trädgårdsbutiken att beställa hem, så kan man tala med Julita Genbank i Sörmland, eller en genbank närmre där man bor. På Julita kan man tala med Håkan Svensson.
cia73
Vi har ett rött höstkalvillträd som är köpt från Blomqvist plantskola för några år sen. Jag ska beskära det nästa år och lika bra kan jag sända kvistarna åt dej istället för att mata haren med kvistarna. Det finns ca 10 kvistar av årets tillväxt som är 30 cm långa och av de blir bra som ympkvistar senare i höst. Ta kontakt om du är intresserad.
Vi bor här i Österbotten i Finland, endast 15 km från Blomqvist plantskola! Vi har samlat på oss ca 100 olika äppelsorter. Vadå tokig hobby laugh.gif
Gudahov
Tack för alla svar. Har sporadiskt letat efter sorterna. Tack för tipset angående Blomqvists plantskola i Finland - prövade att beställa Röd Höstkalvill från dem två gånger, men de har aldrig skickat dem. Senaste gången jag beställde från dem - sommaren 2010 - så fanns den i beställningsformuläret och jag passade på att beställa 4 andra sorter så att det skulle bli lite billigare frakt (per träd). De fyra andra sorterna var med i leveransen - men inte röd höstkalvill. smile.gif

Hursomhelst. I somras hittade jag och förbokade båda sorterna hos samma plantskola - Ebe Plant i Gränna. Kanske är denna plantskola mycket omtalad i forumet. De har sannerligen ett stort sortiment: hundratals äpplesorter i lager! De hade två röd höstkalvill och jag fick köpa det ena.

I onsdags tog frugan och jag en "minisemester" till Gränna och köpte de två träden: det var två fina, frodiga träd och de står nu redo på torpet för att planteras. Härligt. De kommer båda hamna på en gammal igenväxt åker, vilken använts som betesmark sedan säkert 100 år. Vet att en bonde försökte ploga den på 60-talet, men den har blivit allt för stenig. Tjälen har under årtionden drivit upp stenar och block ur den moräna marken. Men den duger gott för bete och nu även för fruktodling. Lustigt nog står hagen just benämnd som "fruktodling" på någon av Lantmäteriets kartor från 60-talet. Men det fanns inte spår av ett fruktträd på marken när vi köpte torpet för snart 10 år sedan. Men det är på väg att bli en härlig ängsodling; röd höstkalvill och Ribston kommer att bli träd 6 och 7 i hagen.

Rättelse. I ursprungsinlägget från 2006 skrev jag att morfar planterade träden på 1930-talet. Det torde vara på 1940-talet. Och jag tror att han ympade själv. Den Röda höstkalvillen försvann för rätt länge sedan. Men när mina föräldrar flyttade från huset 1997 fanns Ribstonträdet kvar. Jag passerade huset häromdagen och skymtade ett gammalt fruktträd på baksidan. Det kan vara så att det fortfarande står kvar.

Angående Ribston. Ebe Plant i Gränna gör en hel del must - dels som de säljer själva och dels på uppdrag av kunder som kommer med sina äpplen. De har t.o.m. ett mobilt musteri som de kan besöka större äppleodlare med. Jag frågade Steffi (som är Ebe Plants innehavare) om vad hon gillade Ribston. I hennes tycke är detta en utmärkt sort för must - en av hennes favoriter. Skall bli spännade att se hur det utvecklas. Någon som har ett Ribstonträd? Vad gillar ni sorten? När plockar ni den? Hur länge låter ni den mogna? Vad använder ni den till?

Angående grundstammarna. Den ena är en A2 (tror det var Röd höstkalvill) och den andra P60. Någon här med erfarenhet av P60?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon