Carin Fredlund
29-08-2006, 12:31
Det ser så bra ut. Zucchinin blommar och frukten börjar växa. Men när den är ungefär ett långfingers storlek, så börjar den skrumpna i änden.
Jag hade den först i ett litet "västhus" men flyttade den till friland, där den verkade trivas väldigt bra. Har det regnat för mycket? Har den fått för lite näring? Vad gör jag för fel?
Carin
Susanna
29-08-2006, 12:48
Det är nog inte du som gör något fel utan snarare naturen. När zucchini, squash, pumpor etc skrumpnar så beror det allt som oftast på dålig pollinering. Har man inte tillräckligt med humlor så får man leka humla själv och pollinera. Men det kan också vara så att du bara har honblommor just nu och inga hanblommor och då blir det inte heller pollinerat. Honorna känner du igen på att det sitter ett fruktämne (liten zucchini) bakom blomman.
Friland är bra, funkar ofta bättre än växthus för den här sortens växter och dessutom gillar de mycket näring och mycket vatten.
Carin Fredlund
29-08-2006, 12:55
Men, när det börjat utvecklas en frukt alldeles tydligt och den sedan "stannar i växten" och skrumpnar ihop. Från ytterspets och inåt. Då har ju pollineringen funkat till att börja med.
Honblommorna har redan från början ett fruktämne bakom sig. Om det inte blir befruktat, skrumpnar det ihop. Har du hanblommor? Det är de blommor som är utan fruktämne.
Jag ställde samma fråga tidigare:
zucchinifråga.
Nu bryter jag av en hanblomma och går runt och pollinerar de honblommor som står öppna.
Carin Fredlund
30-08-2006, 15:00
Aha. Jag trodde att fruktämet var frukt. Då förstår jag. Hanblommorna har jag sett, de är ju spinkiga så de är lätta att se.
Tack för hjälpen, jag ska ut och hjälpa till i landet så snart regnet upphör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.