|
Full version: utan telefon
kristerh
29-08-2006, 19:16
Nu har det hänt igen, jag kommer hem från jobbet och ska ringa-----ingen kopplingston! ringer mitt nr med mobilen, ----Svensson får jag till svar jag heter inte svensson  ringer igen, samma svar... samma sak hände mig förra året vid den här tiden (ungefär) när man ringde till mig hamnade man hos någon annan undrar vad de håller på med på telia, har givetvis felanmält, det skulle ta upp till 5 dagar innan felet fixas, och om jag ville ha mitt nr hänvisningskopplat till tex mobilen skulle jag få betala för det och så blir jag så jäd förb på att man inte får tala med någon person utan: gäller det detta tryck 3 och fyrkant och så vidare, satt säkert 7 min o bara tryckte på nr och fyrkant. hatar företag där man måste hålla på o knappa för att få prata med någon, nu fick jag dessutom endast prata med en maskin...
F-N va irreterande! Jag tycker nog att de kunde bjuda på vidarekopplingen när de lyckas klanta sej så.
Telia kan man bli förbannad på många ggr  Är mest förbannad på Telia att dom inte avskaffat abonnemang kostnaden än, skullle väl de göra för några år sen... Skaffar snart Ip-telefon ändå
*Felix matte*
29-08-2006, 19:47
CITAT (Pjater @ 29-08-2006, 20:43) Telia kan man bli förbannad på många ggr  Är mest förbannad på Telia att dom inte avskaffat abonnemang kostnaden än, skullle väl de göra för några år sen... Skaffar snart Ip-telefon ändå  Jag har IP-telefoni BBB och betalar 99kr/mån abonnemangsavgift.
*Felix matte*
29-08-2006, 19:55
CITAT (kristerh @ 29-08-2006, 20:16) Nu har det hänt igen, jag kommer hem från jobbet och ska ringa-----ingen kopplingston! ringer mitt nr med mobilen, ----Svensson får jag till svar ;) jag heter inte svensson  ringer igen, samma svar... samma sak hände mig förra året vid den här tiden (ungefär) när man ringde till mig hamnade man hos någon annan undrar vad de håller på med på telia, har givetvis felanmält, det skulle ta upp till 5 dagar innan felet fixas, och om jag ville ha mitt nr hänvisningskopplat till tex mobilen skulle jag få betala för det :blink: och så blir jag så jäd förb på att man inte får tala med någon person utan: gäller det detta tryck 3 och fyrkant och så vidare, satt säkert 7 min o bara tryckte på nr och fyrkant. hatar företag där man måste hålla på o knappa för att få prata med någon, nu fick jag dessutom endast prata med en maskin... Begär ersättning av Telia och begär också kontroll och klart besked om hur det kan komma sig att ditt nummer kopplas till annan abonnent. Jag har då när vi hade Telia, alltid krävt att få använda mobilen till vanlig samtalskostnad istället ... (beroende av tel pga sjukdom)... de gick med på det. Så här står att läsa på telia.se 7. Avdrag
7.1 Öppnas inte anslutning till Telenätet den dag som överenskommits och beror förseningen på Telia, har Kunden rätt till prisavdrag. Har annat belopp inte överenskommits är avdraget lika med tre månaders fast avgift för anslutningen. Ersättningen regleras genom avdrag på fakturan.
7.2 Har Tjänst varit obrukbar på grund av fel i denna Tjänst har Kunden rätt till prisavdrag i förhållande till felets varaktighet räknat i dygn från den tidpunkt då Kunden anmälde felet till Telia. Avdrag görs med den del av den obrukbara Tjänstens fasta avgift som skulle ha utgått under den tid felet varat, om annat inte anges i punkterna 7.3 eller 7.4.
7.3 Ersättningen regleras genom avdrag på fakturan. Prisavdrag som understiger 25 kronor per faktureringsperiod utgår inte.
7.4 Avdraget beräknas till den obrukbara Tjänstens fasta avgift - för tre månader, om felet varat minst fem dagar i följd - för sex månader, om felet varat minst tio dagar i följd - för nio månader, om felet varat minst femton dagar i följd.
7.5 Framställs inte krav på prisavdrag inom skälig tid efter det att Tjänsten skulle ha öppnats eller felet upphört, förlorar Kunden sin rätt till avdrag. Skälig tid är normalt två månader.
Gossen Ruda
29-08-2006, 20:33
På mig låter det som en felkoppling i nätet nånstans. Inte Telias fel, vi har inte längre nån fältpersonal utan dom tillhör Relacom, tidigare Flextronics, tidigare Relacom. Fast eftersom dom är våra entreprenören äger egentligen vi problemet. Det som jag ser som det största problemet är att Svensson nu ringer på ditt abonemang. Vad skulle du få betala för hänvisningen? Själva medflyttningen är gratis, däremot kostar överflyttningen av samtalen. Tror jag, jag är dålig på privatkundsidan. Jag hade blockat ditt nummer för avgående trafik och gjort en medflyttning till mobilen.
Beträffande den automatiska telefonisten, som systemet med knapptryckningarna heter, så har det inneburit en stor besparing av telefonister för alla företag som nappat, och det är nästan alla nu. Man möts av Johanna Östlund överallt numera. Bra ibland, dåligt ibland. En av fördelarna är att systemet fungerar, för det mesta, dygnet runt utan övertidsersättning. För det allra mesta brukar det finnas någon möjlighet att trycka sig fram till en mänsklig varelse.
Avskaffa abonemangskostnaden? Tja, driften av stationer, underhåll och nybyggnationer av nätet kostar pengar och nånstans skall det tas ifrån. Är det bättre med högre samtalskostnader? Man får inget gratis nånstans.
netaave
29-08-2006, 21:33
Se för farao till att ditt nr spärras för utgående, sen skickar DU en faktura till Telia för dina merkostnader. Så här får det inte gå till, även om det nu är någon som tjuvkopplat in sig på ditt nr så är ju ansvaret Telias ändå, för att det kan hända.
fruberglund
29-08-2006, 22:36
Så hade vi förra året. Både grannen och vi hade samma fel. När vi ringde vårat nummer kom vi till nån annan (inte grannen utan nån annan snubbe). Sa det till min man att tänk om han sitter och ringer en massa utomlandssamtal osv. och så får vi betala för det. Vi hade hans nummer samtidigt så vi hade i och för sig kunnat gjort samma men ärliga som vi är så ringde vi minimalt tills det var fixat. Fick samma svar som du. Vidarekoppla till mobilen men då får ju jag betala kostnaden mellan min telefon och mobilen. Tror inte vi gjorde det. Vi ringde och sa att vi i alla fall ville ha specificerad faktura för att kunna se om han hade ringt en massa konstigt men se det fick vi inte heller gratis. Det fick vi snällt betala för! Löste sig till slut men det är ju ändå snålt att de inte kan bjuda på en spec. i alla fall
kristerh
30-08-2006, 08:51
VA RINGER DE PÅ MITT ABONNEMANG!! nu blir jag förb, ska genast ringa de igen, men hur ska man få tag i någon person att prata med tack för informationen.
Farbror Blå
30-08-2006, 08:53
-Ja hallå? Näe då har ni nog kommit fel, jag har nämligen ingen telefon
scorpan
30-08-2006, 09:00
CITAT (kristerh @ 29-08-2006, 20:16) Nu har det hänt igen, jag kommer hem från jobbet och ska ringa-----ingen kopplingston! ringer mitt nr med mobilen, ----Svensson får jag till svar jag heter inte svensson  ringer igen, samma svar... samma sak hände mig förra året vid den här tiden (ungefär) när man ringde till mig hamnade man hos någon annan undrar vad de håller på med på telia, har givetvis felanmält, det skulle ta upp till 5 dagar innan felet fixas, och om jag ville ha mitt nr hänvisningskopplat till tex mobilen skulle jag få betala för det och så blir jag så jäd förb på att man inte får tala med någon person utan: gäller det detta tryck 3 och fyrkant och så vidare, satt säkert 7 min o bara tryckte på nr och fyrkant. hatar företag där man måste hålla på o knappa för att få prata med någon, nu fick jag dessutom endast prata med en maskin... inte för inte de oftast kallas för Felia istället
Cattis4
30-08-2006, 10:20
Hej Krister,
Jag har också haft jättestrul med Telia. Under cirka 1 år hade vi skrapningar i luren och ibland en helt död telefon. Eftersom felanmälan hela tiden sa att det var vår utrustning som det var fel på blev jag till sist vansinnig. (Min man som inte är helt oteknisk hade gått igenom sladdar och telefoner och allt man kan tänka sig utan att hitta fel.) Jag krävde att få tala med en chef. En vänlig kvinna ringde upp mig senare samma dag och jag förklarade mitt bekymmer. Inom ett dygn hade Telia varit här, felsökt och lagat!!! Det var ett kabelbrott på vår garageuppfart. Telia bjöd på två kvartalsavgifter som kompenation som jag tyckte var OK.
Så stå på dig!
/Cattis
kristerh
30-08-2006, 12:33
Nu har jag pratat med felia och de säger som så; att det belastas mitt abonnemang men jag får höra av mig till dem när det fungerar igen  (nya telefonköer...) så skriver de av vad som ringts under tiden, man tycke ju att det borde gå med automatik men inte hos telia, de hade ingen sådan automatik....  utan jag är själv tvungen o ringa o säga att jag vill ha ersättning  och det kan jag som sagt inte göra förrns felet är avhjälpt....
netaave
30-08-2006, 13:27
Kanske det här vore något du skulle maila Sverker (Tv-programmet Plus) om, ja ni andra som varit drabbade också! Då händer det saker ska du se!
scorpan
30-08-2006, 13:37
Mycket bra tips, Netaave. Tänkte precis föreslå det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|