Full version: Stockros
Reserv
Om jag sätter frön till stockrososr till våren, kommer det blommor redan första sommaren eller blir det bara grönska då? Har sett en så rackans vacker svart sak rolleyes.gif Och föna, måste dom mogna på växten, eller går det bra med omogna frökapslar som får torka till?
Maria i Helsingborg
Vad jag vet är stockrosor 2-åriga - blommar alltså andra året. Men jag har en perenn sort också (svart). Frön bör nog alltid med få undantag mogna färdigt "på plats".
Magdis
Jag frösådde stockrosor förra våren och de blev stora och fina och jag väntade mig blomning i år då...men de klarade inte ens vintern! De ruttnade. sad.gif I år har jag gjort ett nytt försök och ska försöka täcka över dem. De nya står i sandjord och det ska ju vara bra. De är ju så snygga, stockrosorna! smile.gif
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-08-2006, 00:17)
Jag frösådde stockrosor förra våren och de blev stora och fina och jag väntade mig blomning i år då...men de klarade inte ens vintern! De ruttnade. sad.gif I år har jag gjort ett nytt försök och ska försöka täcka över dem. De nya står i sandjord och det ska ju vara bra. De är ju så snygga, stockrosorna! smile.gif

Dom jag fick av dig (fyllda, rosa nånting ...) står väldränerat (hoppas jag) vid söderväggen på mitt lilla hus. Jag har gott hopp om att dom ska klara vintern ... fast då måste jag kanske fixa den där hängrännan som verkar dumpa allt vatten just mitt på söderväggen av mitt lilla hus. Mitt i kryddlandet dessutom. mad.gif Kan ju vara bra att göra, inte bara för stockrosorna kanske ...
Magdis
CITAT (Gurkan @ 30-08-2006, 01:02)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-08-2006, 00:17)
Jag frösådde stockrosor förra våren och de blev stora och fina och jag väntade mig blomning i år då...men de klarade inte ens vintern! De ruttnade.  :( I år har jag gjort ett nytt försök och ska försöka täcka över dem. De nya står i sandjord och det ska ju vara bra. De är ju så snygga, stockrosorna!  :)

Dom jag fick av dig (fyllda, rosa nånting ...) står väldränerat (hoppas jag) vid söderväggen på mitt lilla hus. Jag har gott hopp om att dom ska klara vintern ... fast då måste jag kanske fixa den där hängrännan som verkar dumpa allt vatten just mitt på söderväggen av mitt lilla hus. Mitt i kryddlandet dessutom. mad.gif Kan ju vara bra att göra, inte bara för stockrosorna kanske ...

Det kan nog vara en bra idé ja! biggrin.gif De skall nog klara sig bra i så fall. Om inte jag får några blommor på mina så får jag väl trösta mig med bilder på dina nästa år. biggrin.gif
tiagirl
CITAT (Reserv @ 29-08-2006, 21:36)
Om jag sätter frön till stockrososr till våren, kommer det blommor redan första sommaren eller blir det bara grönska då?
(56)

Sår du dom NU och tar hand om dom under vintern och våren så KAN dom hinna med att blomma sommaren 07.

Har svarta plantor jag köpte och planterade i våras(för jag tog död på min höstsådd...)som är så yviga så jag fått binda ihop dom som en liten bukett för dom är ivägen överallt.. Men hur eller hur så har jag sått mörklila nu som jag kallt räknar med ska blomma nästa sommar med dom svarta...
Reserv
CITAT (tiagirl @ 30-08-2006, 08:00)
CITAT (Reserv @ 29-08-2006, 21:36)
Om jag sätter frön till stockrososr till våren, kommer det blommor redan första sommaren eller blir det bara grönska då?

Sår du dom NU och tar hand om dom under vintern och våren så KAN dom hinna med att blomma sommaren 07.

Har svarta plantor jag köpte och planterade i våras(för jag tog död på min höstsådd...)som är så yviga så jag fått binda ihop dom som en liten bukett för dom är ivägen överallt.. Men hur eller hur så har jag sått mörklila nu som jag kallt räknar med ska blomma nästa sommar med dom svarta...

Tar hand om? unsure.gif Typ inne i huset då eller? För utomhus blir det lite mycket snö i skogarna här rolleyes.gif Man kanske skulle kunna klara sig ifrån alltför rangliga plantor om jag ställer dom i ett söderfönster med eventuell extrabelysning. Okay, tack för alla svar, jag provsår lite nu och lite tidigt i vår så får vi se när dom blommar. wub.gif
kerstin z5-6
brukar inte funka nåt vidare .. har man sått i början av juli ok -då kan de vara ute -men nu är det nog för sent i z5-8

ha dem under lysrör ..tja..det blir mest löss o elände-dessutom kan de få för sig att blomma med en enda ..i typ april .. smile.gif
Reserv
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 08:26)
brukar inte funka nåt vidare .. har man sått i början av juli ok -då kan de vara ute -men nu är det nog för sent i z5-8

ha dem under lysrör ..tja..det blir mest löss o elände-dessutom kan de få för sig att blomma med en enda ..i typ april .. smile.gif

biggrin.gif Glädjedödare där rolleyes.gif Ja då är det väl inget annat att göra än invänta år 2008 för blomsternjutningen......om man nu inte skulle komma över en svart på nån plantskola eller nåt. Då låter jag fönsterplatserna gå till vettigare projekt tongue.gif wub.gif
tiagirl
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 08:26)

Dom jag sådde i höstas(i låda i källaren...) klarade sig bra faktiskt ända tills jag började så allt det andra i våras som totalt tok-dog pga såna där bananflugelarver eller vad det var...

DET var mkt pengar och hårt arbete som gick upp i rök. mad.gif
Monarda
Det finns faktiskt stockrosor som blommar första året. Impecta har två sorter, Majorette och Queeny Purple. Själv sådde jag den sistnämnda förra året med gott resultat. Dom blir dock inte lika höga som andra stockrosor.
kerstin z5-6
japp en annan sort heter carnival -ca 120 cm .. men de svarta får man nog vänta på smile.gif Tålamod smile.gif=
Magdis
CITAT (Monarda @ 31-08-2006, 19:48)
Det finns faktiskt stockrosor som blommar första året. Impecta har två sorter, Majorette och Queeny Purple. Själv sådde jag den sistnämnda förra året med gott resultat. Dom blir dock inte lika höga som andra stockrosor.

Jippi! Dessa sorter ska jag så nästa vår! Massvis! biggrin.gif
Tezzla
CITAT (Reserv @ 30-08-2006, 08:30)
...om man nu inte skulle komma över en svart på nån plantskola eller nåt. Då låter jag fönsterplatserna gå till vettigare projekt tongue.gif  :wub:

Jag har köpt tre plantor svart stockros från Hortogreen. Väntar spänt på leveransen tongue.gif

http://www.hortogreen.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon