visbylinda
29-08-2006, 21:20
För någon vecka sedan fick jag MASSOR med plantor av Vintergröna. Jag har planterat dessa under en stor Paradisbuske. Nu skulle jag vilja plantera lite lökar som kommer upp i vår. Frågan är om nåt kan leva så tätt i hop med Vintergrönan, eller kommer den att sno allt utrymme?
Skulle vilja ha Krokus och Tidlösa som tittar upp bland det gröna bladverket. Skulle det funka?
myrtille
30-08-2006, 06:15
Hej visbylinda. Jag har tyvärr inget svar åt dig men skulle också vilja veta om det fungerar. Utrymmet ska nog inte vara något problem, jag har bestämt för mig att lökar inte tar så stor plats i jorden, så då kommer de väl inte i konflikt med vintergrönan? Däremot vet jag inte hur det är med ljuset, om krokusarna är beroende av direkt solljus för att gro. Då kanske all annan växtlighet skymmer. Jag tänker sätta lökar av krokus på en skuggig plats, så det är därför jag också undrar.
Hos mig kom i alla fall krokusen upp genom lager med tidningspapper och 3-4 cm täckbark under en buske.
Lökarna hade i och för sig stått några år.....alltså inte nyplanterade innan jag täckte över.
/Anki
Ophelia
30-08-2006, 08:01
Ja...varjefall vid de platser som vi valt att sätta lök och vintergröna.
kristerh
30-08-2006, 08:59
om du har den låga vintergrönan ska det inte vara något problem
den andra sorten som blir lite högre, har ungefär samma höjd eller högre som krokus o annat så risken är stor att lökarna inte syns
Mina tulpaner tar sig igen Hedera helix 'baltica' (dvs den låga sorten).
lycka till
Ciczi
Katarina H
31-08-2006, 12:38
Vad roligt att du frågar eftersom jag just skrivit svar på detta i en annan tråd!

Mitt svar är att det går alldeles utmärkt!
Vinca minor går jättebra att använda på det här sättet. Jag har bl a haft hosta (ingen lök i o f s men ändå) växande upp genom den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.