Full version: Liljor...
Helen i Piteå Zon 5
Jag har lagt in lite nya bilder på olika Liljor jag har i min trädgård rolleyes.gif Det är flera som saknar namn men, dom är ju inte mindra vackra för det rolleyes.gif För den som vill och har lust, Varsågoda! /Helen
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?sf=...=helen&aid=1178
Anki V
Man får tacka wub.gif wub.gif

Underbara liljor och bilder.

/Anki
kerstin z5-6
så fina -! Nr 9 ser ut som Siberia
Magdis
Oh så vackra! *smyger mig ut i natten med spade* tongue.gif Vart köper du alla de där godbitarna?
fruberglund
Åh, vad mycket fina liljor!

Jag har inga liljor än men har precis beställt från Odla på deras lökerbjudande smile.gif Hoppas jag slipper de elaka liljebaggarna nu bara tongue.gif

Den här bilden var ju bara helt underbaaaaaaaaaaar! *dreglar*
superfin lilja
Magdis
Jag fastnade också för de där rosa liljorna. Och Stargazer var riktigt läcker. tongue.gif
Gillan
Suck, så vackra de är wub.gif smile.gif

Tack för titten smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Några har jag köpt av vänner, men de flesta är nog köpta hos Verberge (Eurobulb). Jag gillar verkligen Liljor, tycker det är sååå fint då det sticker upp någon i planteringen och jag har försökt sprida blomtiderna över hela säsongen. Jag har betydligt fler, men de flesta är namnlösa pga. att lapparna är borta, felmärkta vid inköp eller så har jag fallt för någon som har varit vacker och kompisar har delat med sig av löken. /Helen
http://www.eurobulb.nl/
kristerh
Många snygga, min favorit är den svarta krolliljan wub.gif
Margith
Åhh så fina liljor du har!
Jag säger bara, den svarta krolliljan...... wub.gif
titti49zon6
Håller med dom andra,visst är det speciellt med liljor wub.gif
Har en del av dom du visar men vet inte namnet på alla
Har liljor som blommar från midsommar och ännu är det en hel del som är i blom, härligt på kvällen när dom doftar som bäst
Agneta z5-6
Håller med de andra, gööörsnygga liljor du har fått tag i,men blev alldeles knäsvag för den svarta krolliljan - var tror du jag kan införskaffa en sådan?? wub.gif wub.gif

MVH/Agneta
Gåsis
Ja, inte kan jag välja en och säga att den var snyggast laugh.gif Alla var bäst wub.gif Fast jag tittade nog en gång extra på den lackröda krolliljan.
Har också några sorter men nu på sensommaren hittade jag liljebaggar på gräslöken och det har jag aldrig någonsin sett här i zon 7 förut mad.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Agneta z5-6 @ 01-09-2006, 09:52)
Håller med de andra, gööörsnygga liljor du har fått tag i,men blev alldeles knäsvag för den svarta krolliljan - var tror du jag kan införskaffa en sådan?? wub.gif wub.gif

MVH/Agneta

Att få tag i den svarta Krollijan är väldigt svårt, man får försöka på amatörernas växtmarknader eller ha kontakter, men köpkön brukar oftast vara lång. Jag fick tag i min genom en god vän och nu på det tredje året så kom äntligen blomstängeln. Den lilla liljelöken man kan få tag i är oftast väldigt dyr, ca. 100-150:-, men vad gör det biggrin.gif ibland så måste man bara. /Helen
ewa zon 3
Jag säger bara wow! ohmy.gif
Jag tittade mest på 'Black Jack' - härlig färkombination mot den rödbladiga växten i hörnet - Namn?

/Ewa smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (ewa zon 3 @ 01-09-2006, 13:01)
Jag säger bara wow! ohmy.gif
Jag tittade mest på 'Black Jack' - härlig färkombination mot den rödbladiga växten i hörnet - Namn?

/Ewa smile.gif

Det är rödbladigt Silverax (Cimicifuga ramosa Brunette)
som är tillsammans med Black Jack. rolleyes.gif /Helen
Kajsa
Härliga liljor, jag fastnade för Pink twinkel och leichtlini för alla vackra prickar i blomman. Liljor är efter rosorna det vackraste jag har i trädgården, inga perenner kan slå dom i skönhet. Har du problem med liljebaggar ?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Kajsa @ 01-09-2006, 20:24)
Har du problem med liljebaggar ?

Nej, tack och lov, inga baggar här, inne ännu i alla fall rolleyes.gif /Helen
Kajsa
Vilken lycka och slippa liljebaggar, dom skapar en massa extrajobb här söder ut, skulle gärna ha liljor i varenda rabatt men det är inte möjligt, då man ska plocka liljebaggar två ggr/ dag hela våren.
Inga från Närke
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 29-08-2006, 22:29)
Jag har lagt in lite nya bilder på olika Liljor jag har i min trädgård  :rolleyes:  Det är flera som saknar namn men, dom är ju inte mindra vackra för det  :rolleyes:   För den som vill och har lust, Varsågoda! /Helen
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?sf=...=helen&aid=1178

Om du inte hittat denna länk och förståss ni andra också som är intresserad av liljor så kolla. Här finns många med namn och även hur man kan föröka själv och få helt andra liljor.

http://www.monarda.se/bilder/tradgard/dagl...Forslin_low.pdf

Jag glömde ju att skriva att du har fina liljor. Tur att du inte har baggarna. Det har jag så det är såååååå jobbigt att plocka så liljorna har jag tagit bort trots att jag tycker de är bland de vackraste blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon