marialoovely
23-05-2003, 23:00
Jag och min sambo köpte hus för ca ett år sedan, och i trädgården finns bl a en vinranka. Tyvärr blev jag av med nästan alla klasar eftersom de hemska getingarna inte ville lämna druvorna ifred... Någon som har något tips hur jag kan få de söta frukterna för mig själv???
Tackar på förhand!
//Maria
Det kanske går att sätta nät runt klasarna som en påse?
marialoovely
26-05-2003, 22:13
Tackar för svar! Jo, jag har funderat på någon form av nät, men i så fall blir det över hela rankan, den är rätt stor! Kan det vara en bra idé att skörda druvorna när de fortfarande är lite omogna och sedan låta dem mogna i solen inomhus?? Det är bara de mogna getingarna ger sig på...
Läste ett tips om att sätta ut burkar eller flaskor med sockervatten runt vindruvsplantan, då dras getingarna dit och drunknar. För att skydda sig mot fåglar bör man nog ha nät i alla fall. När jag nu äntligen verkar få skörd i år så tänker jag göra allt för att få ha druvorna ifred.
Det skrivs en del om vin här också. Jag har alltid trott att det var vitt skilda sorters druvor man odlade för vin och för att äta s.k. bordsdruvor. Lurad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.