Full version: krikonträd
guntil3
Jag undrar om man kan beskära ett krikonträd nu eller måste jag vänta till våren? Det växer snett så jag vill snygga till det.

Gunilla
hav
Ja, om jag inte tar fel brukar man tala om JAS när det gäller beskärning. Juli, augusti, september.
Cilla
Japp, du kan beskära nu. Krikon växer ofta lite snett, vill gärna åt söder med allt de har. Jag har beskurit mina en hel del också, stammat upp dem och minskat ned dem åt söder.

Helt klart verkar detta försena fruktsättning något enormt... Krikon verkar bestraffa beskärare med att inte ge blom. Men jag antar att förökningsivern kommer att ge dem blom och frukt iallafall. Kan vara bra att tänka på.

är hela stammen sned kanske du kan spänna upp den åt andra hållet, Brukar ta några säsonger att få sneda träd raka. Spännanordningarna ska inte skava mot stammen och bara sitta under sommarperioden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon