Full version: Fröfirmor igen!
tiagirl
Är det ingen här som vet hur det går till i frö-industrin?
Dom måste ju ha stora fält med en viss sorts blomma?

Jag är ju nyfiken ju! smile.gif
kerstin z5-6
Här kan du läsa en del
tiagirl
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 11:02)

Tack!!

Har läst och tittat på bilder, tycker jag kan få ställa upp och odla nån kul solrossort! smile.gif

Såg ju också deras fröer...hm... Fanns ju massor av rudbeckior i alla möjliga format men hur vet man vad man ska ha???
Om man väljer sista alternativet; 1 portion. Är det då 50-100 fröer för ca 16 kr då?
kerstin z5-6
ja jag har köpt därifrån i många år -ett frökuvert ger minst 50 plantor ofta mer smile.gif
priserna i euro
tillkommer frakt
har du firma eller möjlighet att beställa via någon firma slipper du ytterligare skatt
man måste besälla för minst 40 euro -gå ihop med några till smile.gif
tiagirl
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 15:07)
ja jag har köpt därifrån i många år -ett frökuvert ger minst 50 plantor ofta mer smile.gif
priserna i euro
tillkommer frakt
har du firma eller möjlighet att beställa via någon firma slipper du ytterligare skatt
man måste besälla för minst 40 euro -gå ihop med några till smile.gif

Hm...det var ju lite mycket. Eller kanske inte....har ju beställt två omgångar fröer och lökar nu för närmare 1000 *hosthost* inför hösten och våren...

Ehm...ser också att jag valt samma latin som du....*suddar bort*
kerstin z5-6
haha en fröfreak till -vi är inte ensamma -men summor -de räknar vi inte ihop
däremot antal arter vi sår / år -vid 200 slutar vi räkna -Ifjol var nog helen i Piteå värst ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
i år ska hon så mindre påstår hon .. så då kanske man äntligen får vara värst då laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ser att du gillar buskar och träd -tycker du om att så ovanliga sorter av dessa kanske du redan upptäckt Gardens North

om inte ..? huvva ... laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 22:22)
däremot antal arter vi sår / år -vid 200 slutar vi räkna -Ifjol var nog helen i Piteå värst ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
i år ska hon så mindre påstår hon .. så då kanske man äntligen får vara värst då laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ser att du gillar buskar och träd -tycker du om att så ovanliga sorter av dessa kanske du redan upptäckt Gardens North

Jo, jag har börjat intala mig själv att nu ska det INTE bli många sorter nästa säsong wub.gif Jag berättar även det till alla kompisar så att dom påminner mig ifall jag skulle glömma och dra iväg biggrin.gif laugh.gif
Hmmm, fast det har ju redan börjat med fröer rolleyes.gif fick flera nya sorter (för mig) från en odlare i Norge. /Helen
kerstin z5-6
nämen Helen -int fick man vara först int ...

men snart ... är mina hempolllinerade rosnypon mogna smile.gif
tiagirl
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 22:22)

Buskar å träd...njae...
Så mkt buskar som jag med handgripligt våld lyckats utrota här så kan jag väl inte påstå mig gilla det!!! Syrener går bra! Och fjärilsbusken!!
Häcken in till grannen bara hatar jag och vill ta bort. Men det vill inte sambon eller grannen.
Om jag finge bli av med häcken ca 50 cm bred, avvarar 10 cm till staket och lägger till 20-30 cm så kan jag få maaaaaaassa rabatt till utan att ta så mkt av gräsmattan! *smart* Men som sagt, det är bara jag som tycker. Konstigt.

Fröer ja... Är helt galen i det. *sanslöst* Köper på ebay, tradera så det kommer nåt kul var å varannan dag! Besöken på Växer, och andra ställen är livsfarliga!!
Mitt första inlägg här var nog om att alla mina småplantor dog, för fuktigt eller dom där larverna fick jag svar på. Var verkligen nästan(hm...jag var det!!!)gråtfärdig när sort efter sort fick kastas...

Men nu ska jag väl då sluta räkna i pengar då utan i olika sorter!! *börjar genast* Men några 200 kommer jag nog inte upp i... Men det är ju mer än ett halvår kvar!!
kerstin z5-6
Jag läste bara att du gillar frö -till perenner, men även buskar och träd-GN har ett jättestort sortiment av perenner med -många ovanliga smile.gif
tiagirl
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-08-2006, 13:34)
Jag läste bara att du gillar frö -till perenner, men även buskar och träd-GN har ett jättestort sortiment av perenner med -många ovanliga  :)

Hm...har jag skrivit det nånstans? Nåja. Syrener är ju fina! smile.gif Har grävt upp flera små skott hos mamma; dubbla lila blommor.
Så är det ju fjärilsbusken då som frösår sig hej vilt i rabatten som jag måste ta tag i. Nåndag.

Vi bor hemskt trångt här och jag VILL ha ett nytt hus men drar mig verkligen för att lägga ner större energi på att leta, för att gräva upp trädgården känns som ett jätteprojekt och jag kan inte lämna nåt här!!

Igår var jag på Växer(blomsterlandet eller va det heter nu)...*suuuuck* Skulle ju "bara" hitta en fin höstblomma till pappas grav...
Det blev dyrt att komma ut därifrån. wacko.gif Men jag fick många sorters lökar med mig ut!! biggrin.gif biggrin.gif
Förmodligen har jag en sån order som jag väntar på från odla.nu redan med såna lökar men men. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon