Andypandy
Så här såg min gräsmatta ut i morse... Har inte hört ett skit.

Kattungarna letar spår... jag tor nog de har sett förövarna då de var på altanen intill.

Jag tror att svaret kan vara denna bilden..

Men inga spår i jorden kan jag hitta.. dock har jag mina misstankar... rätt säker egentligen
Eva i Skåne
Stackars dig!!!
Jag har ingen idé om vem marodören är sad.gif

men jag har bättre idéer om hur du lät när du upptäckte det biggrin.gif laugh.gif
mekare
vildsvin gissa jag på.
sätt upp elstängsel så blir du av med dem.
Susanna
Åhh fy vad arg jag skulle bli. Stackars dig.
CurlySue
oj oj oj....kan det inte vara sork? fast de gör nog mer små fina högar....
KURT
Det måste ju ha funnits något gott att äta där! Kanske skalbaggslarver (pingborrar?).
Andypandy
CITAT (KURT @ 30-08-2006, 12:43)
Det måste ju ha funnits något gott att äta där! Kanske skalbaggslarver (pingborrar?).

Ja kurt är nog nära sanningen... Jag tror de här kan vara en del av förklaringen..
http://www.sef.nu/landskapsinsekter/fotoma..._melolontha.htm

Ganska intressanta djur.. lever i jorden i 4 år.. på gräsrötter!
(ja gräset hade dött oförklarligt bitvis där)
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8180002771.html
EDIT: he he såg att kurt och jag samtidigt varit inne och läst på samma sida.. *ler*

... och vildsvin är det inte.. det fanns inga klövspår alls.. jag letade helt kort innan jag dróg till jobbet
(egentligen så är jag rätt säker på att jag nu vet vilka marodörerna är.. har åtminstone en bra gissning) mad.gif
KURT
Det finns ju några olika ollonborrar att välja bland, och jag har aldrig lärt mig skilja på larverna.
Ciczi
trist...mad.gif

(fast det var fasligt vilka stora bilder du tagit, min dator pallade inte med dem och jag har stopr lina i väggen samt snabb dator... unsure.gif )

Ciczi
Ramoth
Ja men, skriv vad du tror det är då !!!!!!!!!!!!
(Nyfikenhet är en av mina större laster)
*Felix matte*
Fåglar? hos mig grävde trastar stora hål i rabatterna när de letade mask.
myrtille
Kan det ha varit en grävling?
Andypandy
CITAT (Ramoth @ 30-08-2006, 14:45)
Ja men, skriv vad du tror det är då !!!!!!!!!!!!
(Nyfikenhet är en av mina större laster)

mekare
vilken fin grävling smile.gif smile.gif
zaaritha
Där fick jag! Trodde det var vildsvin..................
Andypandy
CITAT (mekare @ 30-08-2006, 15:35)
vilken fin grävling  :)  :)

Gick ut i förrgår och försökte reda upp oredan... då slog det mig att man kanske skulle kolla vad det var som var så smaskigt... satte ner spaden... och upp kom 3 st 4 centimeters vita gôräckliga larver... där det var uppgrävt fanns det inte så många kvar. Listade ut att man kunde skära upp gräsmattan och rulla upp själva svålen (tvärsom som när man lägger färdig gräsmatta), Fy F.. vad äckligt wacko.gif wacko.gif på en yta 40x40cm så låg det ca 8-10 stycken ollonborrelarver.. precis i området under gräsrötterna så man ser dem direkt när man rycker upp gräsmattan ca 4cm tjock.. rev av kanske 5 kvm+ gräsmatta runt området och det blev så det täckte en skottkärra i botten med larver som jag plockade wacko.gif sad.gif
Finns bilder på det mesta.. utom på skottkärran jag körde bort... ska se om jag får tid att ladda upp dem här senare...

Var får jag tag på nematoder? mad.gif
KURT
På 1800-talet hade man insamlingar av s . k "fettpölsor", ett sätt för barn att tjäna pengar!
Andypandy
CITAT (mekare @ 30-08-2006, 15:35)
vilken fin grävling smile.gif smile.gif

Bekymmersamma borrar
En skalbagge, som verkligen lät tala om sig under maj månad, var ollonborren (Melolontha melolontha). Arten uppträdde då talrikare än på många år, framför allt i Göteborgstrakten. Fenomenet föranledde en mängd telefonsamtal till museet och blev även uppmärksammat i press och radio, bl a Naturmorgon i P1 (inslaget spelades in på museet).... Senare på sommaren kom också rapporter om att gräsmattor, där trädgårdsborrar
iakttagits, började se medfarna ut, säkerligen en följd av att stora mängder trädgårdsborrelarver gnagt på rötterna. Och som avslutning kom så på sensommaren och hösten samtal från förtvivlade människor, som fått sina fina trädgårdar uppbökade av något djur. I de flesta fall fanns då tydliga tecken på att grävlingar, som sökt efter larver, orsakat groparna.

Samt : http://www.gd.se/mallar/utskrift.jsp?article=62266
Andypandy
Tihi.. vet ni vad jag tittar på just nu?! smile.gif
En Grävling som sitter och smaskar på nedfallna plommon... ibland sitter han helt stilla och lyssnar.. för att plötsligt göra en attack ner i gräset och sedan sitta och tugga på något wink.gif
Faktiskt en ganska stor en får jag säga.. klart fullvuxen.
Trodde faktiskt inte att de skulle våga sig fram så tidigt som 21.00, och i villa området! (visserligen på en hörntomt mot skogen dock så vetter denna sidan mot gatan som han är på, ungarna stojar i huset och gatlycktan är precis ovanför.. dock lite för lite ljus för att kameran ska kunna fokusera tyvärr. Modig sak det här får jag säga.

Aja.. så var det med den saken.. får se hur det ser ut i morgon där ute... unsure.gif
myrtille
Ryktet om att din trädgård har utsökta delikatesser att bjuda på har säkert spritt sig i grävlingssamfundet. Så goda att de är väl värda att ta risker för!

Jag måste säga att jag gillar dina grävlingar. Jag har bara sett såna som ligger längs vägrenen. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon