Full version: Promenad alternativ
krellus
Halloj

De flesta som gör en gång/stig på tomten har väl antingen:
1) gräs
2) någon form av plattor
3) natursten

Vad tror ni om att använda sten som kant men ha täckbark/pinjebark?
Pinjebark är ju riktigt snyggt. Har man dessutom bra väv under så borde det ju fungera. Eller?
KURT
Jag tror att det bryts ned ganska fort? Dessutom drar det med sig mycket smuts när det är fuktigt.
Susanna
Fördelen med pinjebark är att den bryts ner extremt sakta. Jag har haft den i en rabatt i flera år och märker ingen större skillnad på mängden. Däremot är den dyr. Barkbitarna är stora, så jag vet inte om det är så skönt att gå på, däremot är den ju väldigt snygg.
krellus
Tack för svaren.

Japp, den är ju oerhört snygg tycker jag. Dyrt lär det ju också bli.
Nåja, vi kanske "provar" den på en begränsad yta så får vi se.
Också Ofelia
Min erfarenhet är att barkgången dels blir ful ganska snabbt samt att den blåser iväg om läget är utsatt. Min gång är idag (andra året) blek och skräpig. Dessutom har jag barkbitar i hela trädgården som blåst omkring.

Håller som bäst på att ta bort den överallt så för mig blev det ett dyrt experiment.
Karrolina
Jag känner mig också tveksam... Bark väger ju inte så mycket. Och efter vad jag har förstått så ska man helst använda geotexlit som täcks med något tungt om man vill slippa ogräs. Dom erfarna här på forumet brukar tycka ett vävd markduk inte är bra..
Susanna
Jag har min pinjebark i en rabatt där det växer kiwi och liljor. Under barken har jag lagt dagstidningar. Jag har inga större problem med ogräs, men ibland tar något sig igenom. Fast jag får ju förstås lägga nya tidningar varje vår. Pinjebarken är ju visserligen inte så tung, men jag har inte haft några problem med att den blåser omkring. Bitarna är ju ganska stora och inte så söndersmulade som täckbarken. Däremot händer det att jag kör över någon enstaka bit med gräsklipparen ibland. Tyvärr har jag ingen bild på rabatten.
Fie
Om du inte vill gå på den grova barken kan du kanske lägga några trampstenar och ha bark runt dem.
ewa zon 3
När jag gjorde en gång med pinjebark förra året så grundade jag med vanlig täckbark, som är billigare och använde pinjebark till översta lagret. Först förberedde jag genom att gräva ur lite . Efter det markväv (sådan som ogräset inte kan växa upp igenom) och sedan ett lager sättsand så att barken inte skulle "halka" omkring på väven när man går på gången. Har fungerat jättebra och pinjebarken står väldigt fint mot stammarna på barrträden som jag stammat upp.
Har väl haft tur med lite vindskyddat läge så inga flygande barkbitar hos mig smile.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon