bitte48
SMÅPRAT tenderar att påminna om en chat.
Vore det inte kul om vi fick en chat på detta forum ??
CurlySue
JAAAAA!!!! tongue.gif
Det vore kanon kul!!!! wub.gif wub.gif
Samsara
de hade varit kul
Reserv
Inte istället för....gärna både och rolleyes.gif wub.gif
Månskensbonden
Apselut! smile.gif
Leia
CITAT (Reserv @ 30-08-2006, 12:57)

(50)

Instämmer! smile.gif
AnitaO
CITAT (Leia @ 30-08-2006, 13:54)
Inte istället för....gärna både och rolleyes.gif  :wub:

(50)

Instämmer! smile.gif

Och jag också smile.gif
Gillan
Ja, det låter väl bra nog. Men hur skulle det gå till menar ni?

Säger hon som inte har allt hemma när det gäller liknande
saker wub.gif rolleyes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten

(50)

hoppas jag med
Reserv
CITAT (Evgeni @ 30-08-2006, 14:01)

saker wub.gif  :rolleyes:

Som när vi pratar på msn....fast vi blir fler som kan prata i samma ruta tongue.gif så slipper man allt blinkande när nån sagt nåt, inte lika stressigt rolleyes.gif wub.gif
Hannele
CHAT I STÄLLET FÖR SMÅPRAT ELLER BÅDE OCH

S K R I K A på chatten? wacko.gif sad.gif
Betty
CITAT
Hannele Skickat den 30-08-2006, 14:12
--------------------------------------------------------------------------------
CHAT I STÄLLET FÖR SMÅPRAT ELLER BÅDE OCH

S K R I K A på chatten?    

Måste försvara bitte48 där... Hon "skrek" bara i rubriken. Och hon vet kanske inte om att skriva med versaler betyder att man skriker på internet...
Tror inte ett ögonblick att hon menade att hon tycker vi ska ha en chat för att skrika till varann ... sleep.gif
*Felix matte*
Inte alls intresserad av chatt
och har enbart barnen på min msn. smile.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 30-08-2006, 14:41)
Inte alls intresserad av chatt
och har enbart barnen på min msn. smile.gif

Samma här smile.gif
Gillan
CITAT (Reserv @ 30-08-2006, 14:08)
CITAT (Evgeni @ 30-08-2006, 14:01)

saker wub.gif  :rolleyes:

Som när vi pratar på msn....fast vi blir fler som kan prata i samma ruta tongue.gif så slipper man allt blinkande när nån sagt nåt, inte lika stressigt rolleyes.gif wub.gif

(49)

Då förstår jag lite bättre. Och det låter ju jättebra smile.gif

( tror jag wink.gif )
Magdis
Både och, i så fall! smile.gif Det är ju inte alltid det är chat-trådar i Småprat så det skulle missas en hel del svar på allmänna frågor och funderingar om man ersatte Småprat med en chat.
bitte48
Tack Betty för ditt inlägg och försvar - du har rätt.
Hannele - Min mening var naturligtsvis inte att vi ska skrika till varandra.
Ber om ursäkt om jag retade någon.
Har en ful ovana att alltid skriva rubiken med stora bokstäver.
Lovar att bättra mig. sad.gif
Leia
CITAT (bitte48 @ 30-08-2006, 17:18)
Tack Betty för ditt inlägg.
Hannele - Min mening var naturligtsvis inte att vi ska skrika till varandra.
Ber om ursäkt om jag retade någon.
Har en ful ovana att alltid skriva rubiken med stora bokstäver.
Lovar att bättra mig. sad.gif

Äh, bry dig inte, det finns alltid folk som kommer med pekpinnar om petitesser. smile.gif wub.gif
Berith
CITAT (Leia @ 30-08-2006, 17:36)
Äh, bry dig inte, det finns alltid folk som kommer med pekpinnar om petitesser. smile.gif  :wub:

Fast netikett är väl inte petitesser?

Det finns väl inget som hindrar att många deltar i konversationen på msn? Tycker inte att det finns behov av en chatt, det räcker så bra med Småprat.
cic
Jag skulle inte använda mig av någon chat. Men har inget emot att någon annan vill ha det. Men inte chat i stället för småprat.

Kan tänka mig att signaturerna i svammeltråden skulle haka på.
Reserv
CITAT (Berith @ 30-08-2006, 18:01)
Äh, bry dig inte, det finns alltid folk som kommer med pekpinnar om petitesser. smile.gif  wub.gif

Det finns väl inget som hindrar att många deltar i konversationen på msn? Tycker inte att det finns behov av en chatt, det räcker så bra med Småprat.

Men nu är det juh som så med msn att det är inte alla som törs ta kontakten för det är privat, en chat är till för alla, och dom som inte vill ha chat kan man väl ta för givet att dom inte kommer nyttja den möjligheten till trevligt sällskap rolleyes.gif wub.gif Förresten så verkar dom flesta stora forum faktiskt ha en chat....så det är nog bara på tiden att det blir en här också
Bettson
Fast man har väl sett på andra ställen att vissa diskussioner förda på chatten och som sedan har samma personer fortsatt på forat utan att alla inblandade parter förstår vad som händer. Bäddat för missuppfattningar. Jag har för mig, men kan ha fel, att det var just så den förbenade konflikten mellan Copycat och Fenja uppstod.

Likadant kan chatten användas för att flera stycken så att säga driver med andra som bara använder forat. Dom som gör så brukar säga att man skojar. Den som blir utsatt känner sig mobbad.

Nästan likvärdigt med att släppa in en bunt troll skulle jag tro.

Det som man skrivit här, det får man stå för. Det som sägs i en chat kan man kommma undan.

Och eftersom det finns flera tusen medlemmar i odla så kan man nog anta att det finns en försvarlig bunt som inte vill stå för vad de skriver.

Näe, det skulle kunna innebära detta foras undergång. Jag skulle nog inte känna för att delta faktiskt. Varken i chatten eller forat. Vill gärna undvika skit om jag kan.
sad.gif
Pirum
Jag tycker mycket väl att en chat kan vara en god idé.
Mkt enkelt att fixa, för den som kan och vill. Släng upp en IRC-kanal, och en javaklient åt dem som inte har andra irc-klienter, och sen är det bara att köra igång. Det krävs någon form av kontroll över kanalen, för att regga sig kanske man bör 'tvingas' använda samma nick som i forumet, för att undvika missförstånd. Etc.

Men, frågan är, orkar nån sätta igång det?
Leia
CITAT (Berith @ 30-08-2006, 18:01)
Äh, bry dig inte, det finns alltid folk som kommer med pekpinnar om petitesser. smile.gif  wub.gif

Hannele hade kanske kunnat förklara vad stora bokstäver betyder istället. smile.gif Alla är vi barn i början.... Alla känner inte till alla "regler", då tycker jag man vänligt kan förklara istället. smile.gif wub.gif
Bettson
Det händer väl ibland att det uppstår en och annan nätromans. Inget fel i det. Fast jag tycker nog att det känns skönast ifall man i så fall kan hålla det privat.

Nätromanser brukar ha en tendens att bli ganska erotiska om man säger så.

Och jag har inget emot erotik, bara man håller den privat. OCh jag har inget emot en fräckis heller om den inte är privat utan av mera allmän karaktär.

Men när folk börjar joddla på en sajt om att värma lakanen åt varandra, jag bäddar rent tills du kommer och en massa andra kanske ännu mera privata grejor om vilka kroppdelar man skall använda till vad osv. Då tycker jag att det blir lite obehagligt. Jag vill inte läsa om folks privata erotiska tankar man bollar mellan sig.

Och blir då folk lite uppeldade så glömmer de lätt var de sitter och skriver någonstans. De har kanske haft ett privat samtal via msn eller PM och så fortsätter de rakt av bara på sajten vilket har hänt.

Jädrigt otrevligt i min smak fast kanske inte i andras. Och en tråd där det förekommot denna typ av snack, den skriver jag bara inte i. Mitt val visserligen men det står jag för.

Chattar brukar ha en tendens till att slå över åt intimt sex-snack och då känner jag nog att skulle så bli fallet, då vill jag nog ens inte skriva på sajten heller.

Skulle faktiskt känna det riktigt genant ifall mina barn skulle gå in här och så att säga hitta morsan bland en massa intimt snack.

Inte för min del, fast jag vet inte vad andra tycker i ärendet. Ifall det är jag som är en stenåldersfossil eller om andra inte törs säga vad de tycker.
birgitek
Jag gillar odlas forum, inte intresserad av någon chat. Så mitt svar blir både och.
Birgit Ek
LadyG
Men en chat kan man ju inte gå in i och läsa i efterhand? sad.gif

Då skulle man ju missa en massa kul!
Leia
CITAT (LadyG @ 30-08-2006, 21:05)
Men en chat kan man ju inte gå in i och läsa i efterhand? sad.gif

Då skulle man ju missa en massa kul!

Det har du rätt i... Jag ändrar mig från att vilja ha både och, till att vilja ha det som det är! smile.gif wub.gif
Pirum
Jovisst kan man läsa en chat i efterhand, bara det bestäms att den loggas och läggs ut. Klargörs detta från början ser jag inget problem med det, annars är jag skeptisk till att "i efterhand" lägga ut chatter som folk trott varit "i ett privat sällskap (medlemmarna i chatten)".

Finns inget som säger att det blir en massa sexsnack etc på chatter, jag är iofs bara med i 2-3st, men, de handlar om ungefär allt annat än sex ungefär. Ibland är de till och med "on topic" så till den milda grad att sakkunskapen lyser upp internet likt en fackla på en mörk skogsstig. Jag skulle gilla att diskutera potäter och äpplen i en chat smile.gif (fast påtar mig inte nån roll som fackelbärare)
Gillan
Bettson! Skulle du kunna förklara vad du menar lite närmare.
Det känns som om att du hänsyftar på nåt som jag egentligen
borde förstå, men inte gör!!? Pratar du om " svammeltråden "?
Eller nån annan tråd här på Odla?

Och i så fall vad är det som du inte tycker om?
LadyG
Såna loggar är ju bara till hälften läsliga, och nicken vet man ju inte om det verkligen är de rätta.

Dessutom tar det ju tid för någon att spara ner loggen, omvandla till html och lägga in i Odlas php-framework. Diskussionerna skulle ju bli gamla innan de blir publicerade, här slipper ju Ingmar och Göran att lägga sig i (mer än nödvändigt) smile.gif
misSophie
Jag tycker det funkar ganska bra som det är. Har iofs inget emot chat, men vi har ju svammeltråden.
Här kan vi gå in o kolla hela tiden vad som sägs o har sagt. (om man är kontrollfreak som jag o inte ett dugg nyfiken tongue.gif ) Nämen allvarligt, gör man ett inlägg o sen kanske stänger ner, har man en chans o kolla responsen lite senare.

Men jag börjar bli alldeles blarrig, så visst en chat vore jättekul. Med lite gränser alltså. smile.gif
Bettson
CITAT (Pirum @ 30-08-2006, 21:09)
Finns inget som säger att det blir en massa sexsnack etc på chatter, jag är iofs bara med i 2-3st, men, de handlar om ungefär allt annat än sex ungefär.

Jag vet inte det jag. Någonstans i april tyckte jag svammeltråden spårade ur så pass att jag inte ville öppna den längre. Och ju mera antydande ekivoka de inblandade blev, desto större tyckte de redan då att behovet av en chat var, eftersom de annars befarade bli avstängda, censurerade eller utslängda.

Deras egna ord. Alltså tycker de tom själva att det inte var riktigt lämpligt.

Den typen av diskussion om man kan kalla den så tycker jag fortfarande att man kan hålla privat.

OCh alla kan inte dra den gränsen tydligen.
Pirum
CITAT (LadyG @ 30-08-2006, 21:23)
Såna loggar är ju bara till hälften läsliga, och nicken vet man ju inte om det verkligen är de rätta.

Dessutom tar det ju tid för någon att spara ner loggen, omvandla till html och lägga in i Odlas php-framework. Diskussionerna skulle ju bli gamla innan de blir publicerade, här slipper ju Ingmar och Göran att lägga sig i (mer än nödvändigt) smile.gif

Irc-chatter är rätt 'oläsliga' ja, men man kan ju lätt spara och publicera dem som ren text, kan göras "automagiskt". Sen får man ju vara mer än lovligt ambitiös för att läsa dem, men, läsa andras chatter...det är ju aldrig kul ändå smile.gif
LadyG
Jag tror att skillnaden ligger i att här på forumet hinner folk fundera lite först innan de svarar. På en chat blir det mer direkt och då kan det halka ut saker som inte var meningen smile.gif

Dessutom är diskussionerna här roliga att läsa eftersom de är strukturerade och man kan citera, så att andra förstår vad det är man svarar på. Såna debatter är riktigt givande.

Det finns ju IRC och annat som sagt, för dem som är intresserade tongue.gif
Berith
CITAT (Bettson @ 30-08-2006, 21:52)
CITAT (Pirum @ 30-08-2006, 21:09)
Finns inget som säger att det blir en massa sexsnack etc på chatter, jag är iofs bara med i 2-3st, men, de handlar om ungefär allt annat än sex ungefär.

Jag vet inte det jag. Någonstans i april tyckte jag svammeltråden spårade ur så pass att jag inte ville öppna den längre. Och ju mera antydande ekivoka de inblandade blev, desto större tyckte de redan då att behovet av en chat var, eftersom de annars befarade bli avstängda, censurerade eller utslängda.

Deras egna ord. Alltså tycker de tom själva att det inte var riktigt lämpligt.

Den typen av diskussion om man kan kalla den så tycker jag fortfarande att man kan hålla privat.

OCh alla kan inte dra den gränsen tydligen.

Och dom skämde ju inte bara ut sej själva, dom skämde ju ut hela Odla.
pejori
CITAT (Berith @ 31-08-2006, 08:08)
Och dom skämde ju inte bara ut sej själva, dom skämde ju ut hela Odla.

hade det varit risk för det, hade nog Ingemar eller Göran raderat dom inläggen. smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon