Sven Karlsson
30-08-2006, 12:54
Jag fick mina grundstammar tidigt och ympade 8 st vinäpple och de tog sig alla.
I mitten hade jag bekymmer med att en del grundstammar inte växte i rötterna sedan gorde jag ett prov med grundstammar som växte i rötterna och hade löv sedan köpte jag ett äppleträd som fick växa till men inte hade löv på alla kvistarna. Tog en och ympade 10 st ympar (Sen ympning)och 5 tog sig men en dog sedan. frågan är är det bättre att ympa tidigt t. ex början av jan.
Plommon och persikor. När tas ympriset? När ympar man på grundstammarna?
Frick en Frost att ta sig på 10 ympkvistar (Skulle get 50 st ympar) efter att stält den i vatten och lurat den att starta? De som inte startade tog sig ej.(april inomhus)
Vad för jord skall det vara till grundstammarna?
Kul att följa dina erfarenheter, jag antar att du för bok också så att man kan ta del av statistiken. Det är inte så många i landet som ympar så mycket av samma sorter som du i samma förhållanden, och dessutom har du ju ovanliga sorter.
Persikoympnng vet jag inget om, men plommonympning sker tidigare än för kärnfrukt, dvs nång gång i slutet av mars och april. Riset kan tas i december en inte alltför kall dag. Vissa tar det senare och lyckas ändå. Stenfruktsympning är svårare än kärnfruktsympning, men nu har du ju stor vana så du kommer säkert att lyckas bra.
Jord till grundstammarna - menar du grundstammar för prunus? Utan att ha experimenterat med olika varianter: Normal trädjord med mer grus- och grov sandblandning skulle jag använda. Men Erik Håkansson i Urshult är den som kan ge dig tips från fler erfarenheter.