lovika
Råkade halka in på en webbsida tillhörande en kommersiell odlare av tropiska växter i Florida. Vilka fantastiska gardenior! Jag hade ingen aning om att det fanns så många olika sorter.

Förutom den vanliga Gardenia augusta/jasminoides (för det är väl samma växt?) bland andra Gardenia radicans, thunbergium och veitchii för att inte tala om de ljuvligt blekrosa varianterna Aimee Yoshioka, Belmont och Mystery.

Så nu är frågan:

Hur, åh hur, kan man få tag på olika varianter av gardenia i Sverige? Är det möjligt? Och kan det möjligen bland detta stora utbud till och med finnas någon sort som är mer lämpad/lättare att odla inomhus i kruka än den "vanliga" gardenian.

Håller tummarna att någon sitter inne med lite gardeniaexpertis!
Carex
vill du ge oss länken till odlaren?smile.gif
Carex
åh, jag som var dum och frågade efter länken, nu vill jag HA! så fina, radicans särskilt...biggrin.gif
Hannifer
Åh, jösses så vackra! wub.gif Min Gardenia måste nog vara en G. angusta, men den ser mer ut som en G. radicans... Jag kanske kan ta kort på den när nästa blomma slår ut, och få den identifierad av någon här på forumet...
sudden
CITAT (lovika @ 30-08-2006, 14:10)
Råkade halka in på en webbsida tillhörande en kommersiell odlare av tropiska växter i Florida. Vilka fantastiska gardenior! Jag hade ingen aning om att det fanns så många olika sorter.

Förutom den vanliga Gardenia augusta/jasminoides (för det är väl samma växt?) bland andra Gardenia radicans, thunbergium och veitchii för att inte tala om de ljuvligt blekrosa varianterna Aimee Yoshioka, Belmont och Mystery.

Så nu är frågan:

Hur, åh hur, kan man få tag på olika varianter av gardenia i Sverige? Är det möjligt? Och kan det möjligen bland detta stora utbud till och med finnas någon sort som är mer lämpad/lättare att odla inomhus i kruka än den "vanliga" gardenian.

Håller tummarna att någon sitter inne med lite gardeniaexpertis!

du skulle kunna göra en kundförfrågan i en blomsterbutik eller på en blomsteravdelning om du inte hittar den du vill ha någonstans. Jag själv arbetar på en blomsteravdelning i en daglivsbutik och vi tar ofta in efter kundförfrågningar. nu i somras hade vi lite catleia inne vilket är en inte helt vanlig orkidée-variant, ganska ovanlig faktiskt. den kommer komma in igen eftersom vi har förfrågningar efter den - dock är den inte så lätt att få tag på så när den kommer in vet vi inte.

Vi har haft flera olika gardenior och jag tror att andra affärer fungerar lite lika som oss och kan ta in en sort om du frågar efter den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon