ewa zon 3
Har inte möjlighet tll att ävervintra Jätteverbena mörkt och svalt som det beskrevs i ett tidigare inlägg.
Har någon erfarenheter av att övervintra den ljust och svalt i ett uterum el liknande. Hur gör man då?

/Ewa
Mia, zon 3
Det går jättebra! Faktiskt bättre än mörkt och svalt, tycker jag. Jag har min i en 10 l-hink i zink, och denna lyfter jag bara in när det börjar bli kallt. Den fortsätter blomma inne ett tag, och sedan börjar den bli lite ledsen när det är som mörkast ute. Men sedan när ljuset börjar komma tillbaka är det bara att kapa den ORDENTLIGT, så skjuter den nytt. HAr du den på friland kan det vara läge att kruka den nu, och låta den stå kvar ute ett tag och "boa in sig" i krukan. Det är också bra om jorden inte är för blöt när du tar in den.
Lycka till!
ewa zon 3
Tack för svar smile.gif Hur gör du med vattningen?
Jag har flera plantor så de får finna sig att dela 10-15 l krukor, tänkte 3 i varje. Jag måste även klippa ned dom lite eftersom platsen i uterummet är begränsad. Hoppas att det ska fungera. Har aldrig övervintrat så stora plantor inomhus men eftersom jag dragit upp dom själv från frön så är de lite x-tra kära

/Ewa
Mia, zon 3
Jag tycker att det syns ganska väl när de vill ha en slurk, och det behöver inet vara så ofta eller så mycket. Det är nog bara en fördel att klippa dem (fast blomningen försvinner ju), för de blir ganska risiga framåt vårvintern ändå. Det viktiga är sedan att du är hård med saxen till våren, för man tjänar ingenting på att spara gamla taniga stjälkar. De slår nytt från stumparna och även från underjorden när man kapat dem och "startat om" dem. Och då kan du se fram mot blomning redan i juni om det vill sig väl!
Hoppas det går bra för dig!
ewa zon 3
Jo, tack det syns när den är törstig den fäller ner bladen liksom.
Lovar att vara hård med nedklippningen till våren ska ta på mig hårdhandskarna laugh.gif

/Ewa
Elihe
Mina jätteverbenor frösår sig överallt i trädgården!!! Så någon övervintring inne har jag inte ens tänkt på!! Men de blir fömodligen kraftigare vid övervintring.
Mvh
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon