Vi har en välklippt över 20 år gammal päronträd, som gör päron var annan år . Då kommer det rikligt med päron ca. 2 tvättkorgar, men de är knottriga , lite stympade innåt, inget att äta.
Vi har "väntat och sett" nu 6 år och börjar vara trötta på eländet!
Finns det någon lösning för att få vettiga päron ?
Den har bara fått näring av klippt gräs, saknar det någonting ?
Om det klokaste skulle vara att ta bort trädet, skulle jag vilja bara " döda" de noch använda stammen som klätterstöd.
Finns det någon medel för sånt? Jag vill inte har massa vattenskott heller nästa år....
Förmodlingen stencellssjuka, som är ett på vissa sorter mycket vanligt virus. Jag har inte varit med om att man kan få bort den, men på ett av mina egna päronträd som har det klyftar jag frukten och lägger in. När man ändå gör det kan man skära bort förhårdnaderna, som dessutom inte är så farligt hårda i konserverad frukt. I päronmoset (görs som äppelmos och blandas med 1/3 äpple) känns heller inte förhårdnaderna.
Ett annat alternativ är att ha trädet som prydnadsträd, det är ju vackert när det blommar på våren. Planterar du något kraftigt klättrande i det så har vissa sorter förmåga att ta över hela grenverket, t ex ett par honungsrosor 'hybrida', pipranka (om det är skuggigt), bokharabinda, humle m fl.
Estetiskt kan vissa tycka att en avkapad stolpe är vackrare som klätterstöd än ett träd, men det är mer praktiskt att ha grenar som växterna kan klättra ut på. Och det blir gärna fula kvastiga efterskott på ett träd som man kapar av.
Njaa, jag tror inte att jag kommer att konservera päron...
jag skulle bara vilja döda den med grenar och allt
Plantera kraftigväxande klätteräxter så dödar den sig vackert av sig själv, men hinner blomma ett antal år till. Kapar du den kommer den att leva många år till, fast i fulare form.
Här blev jag lite undrande. Om man planterar en honungsros som får klättra i ett päronträd, skulle päronträdet kunna dö av det?
För jag hade tänkt att göra detta men vill inte skada päronträdet. Mitt träd är väldigt stort och gammalt, kanske 60 år, och borde väl tåla en ros?
Hannele
31-08-2006, 12:39
CITAT (Åsa E @ 31-08-2006, 08:48)
Här blev jag lite undrande. Om man planterar en honungsros som får klättra i ett päronträd, skulle päronträdet kunna dö av det?
Knappast, jag har sett vackra frukträd med klätterrosor.
England, gammalt äppelträd med klätterros.
Önskar jag kunde hitta bilderna på honungsros som helt kvävt två gigantiska päronträd, men det gör jag inte. När vissa klätterväxter får en god miljö kan de täcka en hel vägg och ett helt träd. När trädets blad inte får ljus börjar den "släppa" grenar, dvs grenarna dör och så småningom orkar den hålla liv bara i topparna där klätterväxten inte skuggar. Så småningom räcker inte den bladmassan för att försörja roten längre, och så dör trädet. Men det där vackert må man säga!
Murgröna har den förmågan i södra Sverige, honungsros har det långt upp i landet, pipranka har kvävt flera äppelträd i trakten där jag bor, bokharabindan hos mig har skugg-dödat ett par rönnar, till och med alpklematis har helt täckt och skuggat över en spirea hos grannen... Alla som sett växter dö pga brist på ljus och utrymme kan säkert minnas hur det kan se ut.
Rosen på din bild Hannele är mer finväxande och kommer sannolikt inte kunna skugga bladverket så attäppelträdet störs. Men en honungsros som trivs, det är något helt annat det!
Tack Cilla för varningen!
Det var synd att honungsrosen är så elak, för den doftar ju så gott. Har du något tips på något annat som kan klättra i päronträdet? Helst en ros...
Trädet är ca 10 m högt och beskärs aldrig, så lövverket är tätt.
Hej Åsa, det finns många rosor som kan klättra utan att skada träd alltför mycket. Det är inte helt lätt för en normalväxande klätterros att växa invid ett träd. Dels är det trångt för rötterna och dels kan det vara skuggigt.
De rosor som kallas för "ramblers" och som växer tätt och långt, och som dessutom står i en eller ett par zoner varmare än de klarar, har chans att störa och döda ett träd. Andra, mer normalväxande klätterrosor brukar inte störa mer än att trädets rötter ofta skadas när man gräver.
Eftersom man gräver intill stammen där rötterna är grova är det bäst att gräva med liten spade och att pilla upp jord mellan rötterna. Om man bryr sig om trädet alltså. Rotskador intill stam är allvarliga för alla träd.
Ja, jag får väl läsa på lite i rosböckerna och se om jag hittar något lämpligt.
Det kanske finns någon annan plats för en eventuell honungsros också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.