Full version: bevattnings system
katah
GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!

jag har nu under två somrar försökt bli klok på Willabs Hydomat Termo -bevattningssystem.
Men den FUNGERRAR INTE!!!!!!!!!!!!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Mitt växthus är 13 kvd och jag odlar i hinkar.
Har ca. 40-45 fina chili, tomat, gurka, sesam mm. plantor på våren alla kärt odlade under lampan under den lååååååååååånga vintern.

Men bevattningssystemet vill inte samarbeta, det droppar för mycket eller inte alls från droppslangar!
Och ja, jag tror att vi har prövat allt.

Vi har tre 0-slangar
vi har räknat droppar, justerat i flera dagar i olika omgångar,
förlängt de slangar som droppar för flitigt och stoppat ner på jorden dom som var segare

Allt fungerade några dagar och sedan åkte vi i väg och efter några dagar kommer vi tillbaks för att se att alla håller på att dö för torka eller ruttna bort för övervattning.
Chilin och jordmandeln har klarat bäst denna bestraffningsbehandling.

Detta har hänt så många gånger nu så jag är evigt trött på det hela!

Gubben har sagt att han kommer att bygga till mig en timer-styrd bevattningssystem, då man kan bestämma för ex. 1,5 l vatten / dag för alla kl 12.00 på dagen.
Då överlever växterna i allafall när vi är borta flera veckor med båten wub.gif .

Eller

Finns det någon vettig köpe-variat, som ni kan rekommendera?

Annars odlar jag där bara på våren/vintern ,men inte under sommaren alls!
( Hjälper det om man hotar växthuset??? wacko.gif )
Bitta98
Hozelock bevattningssystem funkar bra kostar ca 700kr för ett grundkitt med slang dropp och bevattninsatumat för 20 krukor. Finns att köpa på granngården. Det finns också tillbehör att köpa för att bygga ut systemet för fler droppställe Har också haft Willabs hydramat sad.gif fick den inte heller att funka tillfredsställande. Antingen inget dropp alls eller så droppade det i några krukor och inte alls i några. Hozelock har en timer som man kan ställa in för bevattning upp till fyra gånger per dag. Du kan läsa om den här www.hozelock.com
katah
tack för tipset snälla vän, jag tänker faktiskt reklamera till willab, för jag ringde dit även förra året då bevattingen strjkade och fick lite nya tips och delar, men inget hjälpte!

Nu har jag i alla fall hopp om nästa sommar! rolleyes.gif
jåj
Hej.
Ett dyrt system är Gardenas timerstyrda som kan kompleteras med en fuktsensor som sätt i jorden.

Ingen aning om det är bra men låter bra ...

/JÅJ
åsgård
Jag har Gardenas system. Tycker det fungerar riktigt bra. Litet pyssel att ställa in det. Jag har bytt ut alla droppbevattnarna till de justerbara på så sätt kan jag individuellt ställa in hur mycket vatten jag vill ha till respektive hink etc.

Gardena har en fin brochyr med information om systemet. Har desutom vattningsdatorn så att jag kan göra flera tillslag per dag m.m
katah
roligt att det finns något som kan fungera!

Jag kommer nu under hösten att kolla alla dessa nämda system och försöker hitta något som skulle passa till våra behov och budjet:)
Maria.L
Jag har också ett Hydromat-Termo och växthus på 13 kvm från Willab och haft ett h*****e att få det att funka.Jag vaktade bevattningen i 2 veckor men det ville inte som jag ville.En dag satte jag mig ner i växthuset och började fundera hur,varför,varför inte,jasså,men,kanske, vattnet/luften skulle komma ut i rätt slang.
Jag började från början av behållaren och tänkte på allt som skulle vara bäst för vattnet/luften att komma dit det skulle.Jag ställde noga förgreningarna på högkant och på rätt håll.
Jag satte dit två 0-slangar till (tot 4).
Jag kollade att slangarna var täta i skarvarna och låg PLANT på golvet.
Jag kollade så att inte droppslangarna var för långt intryckta i förgreningen och att de pekade rakt upp.
Jag fick det att funka bra till sist,det enda jag inte tycker är bra är termostaten som jag uppfattar att det är samma flöde oavsett temp.
Jag hade 25 krukor varav 4 på ett bord.
Nu är allt nerplockat för vintern men hoppas att det går lättare nästa vår när man vet hur noga det är med ALLT.
katah
ja, då Maria L. då har du jobbat bra!

Jag kommer säkert aldrig dit ,för jag odlar i hinkar och det är nästintill omöjligt att få allt rakt i millimetern, som det tydligen behövs.
Det blir alltid en liten svaj mellan hinkar oavsätt hur mycket man anstränger sig .
lissa
Jag har också Hozelocks system det har funket något sånär. Här kan man inte köpa extra prylar till Hozelock, bara till det urdyra gardenia, så jag pluppade in några extra gardenia sprutare. Dom läcker lite, men det gör inget, tvärtom, alltid är det någon kruka som får lite extra vatten.
Det svåraste är att små krukor blir övervattnade och dom stora får nte tllräckligt..men jag måste nog studera allt lite bättre till nästa sommar

Det störta problemet är att, när systemet slås på så tjuter timern..Har någon annan varit med om det ?? och vet någon hur man kan fixa till det ?? unsure.gif
Katti med torpet
Kör också med Gardenas droppbevattning och datoriserade timer. Funkar mycket bra speciellt om man använder de justerbara munstyckena. Har också haft ett litet h-e med Hydromaten. Efter en sommar gav jag upp. Nog för att Gardenas kostar en bra slant men det FUNKAR!! Dessutom finns det gott om extra-delar att köpa i handeln.

Tillägg:
Kom på att jag borde nämna att timern lägger av i bland. Den liksom nollsställer sig så att programmet hoppar ur och då blir det inget vattnat.
Vet inte om det är dåliga batterier, glapp kontakt eller vad det är frågan om. Som tur är upptäcker jag det rätt fort eftersom underbevattningsmattan plötsligt är torr och det är gjort på 10 sekunder att slå igång rätt program igen.
Hade samma problem med en betydligt enklare Hozelock-timer som jag hade på ett annat ställe...
Har ni andra upplevt det här problemet?
katah
Med andra ord måste du ändå vara på plats ifall den ger upp ????

Jag som tänkte åka båt två veckor i sträck..... laugh.gif ohmy.gif
lissa
Tjöt din också ??? Och gardenian, tjöt den också ??? unsure.gif
Katti med torpet
Gardenian är knäpptyst.
katah
Katti , har du klurat ut varför din gardena ibland " hoppar ur" .

Snart är det dax att handla in systemet och jag skulle gärna veta vad problemet berodde på...
Katti med torpet
Nej tyvärr,
Det enda jag ev kan tänka mig är att det helt enkelt blir kortslutning för jag lyckas inte dra till kopplingen helt så det läcker lite vatten i själva manöverenheten.
uno
Jag hade lite problem med Hydromaten men genom några extra avluftningsslangar löste det sig.
katah
Katti, tack för svaret då kan jag jobba vidare med Gardena eller "gubbens egen lösning" oavsätt ska det fungera!!!

Uno, bra att din Hydromat fungerar nu!
för jag har tappat hopper för den varan , så det är så, två förstörda skördeår räcker för mig! mad.gif smile.gif
fredwel
Ingen som testat med "Proffsprylar" i stil med de man kan hitta i den här katalogen?

http://www.waterboys.se/catalogue/droppbev1.pdf
http://www.waterboys.se/catalogue/automatik1.pdf

/fredrik
uno
CITAT (fredwel @ 19-01-2007, 13:29)
Ingen som testat med "Proffsprylar" i stil med de man kan hitta i den här katalogen?

/fredrik

Fredrik. Vilken bevattningsanläggning är mest lämplig i växthus där odlingen sker i murarspänner?
fredwel
CITAT (uno @ 22-01-2007, 07:57)
CITAT (fredwel @ 19-01-2007, 13:29)

/fredrik

CITAT
Fredrik. Vilken bevattningsanläggning är mest lämplig i växthus där odlingen sker i murarspänner?

Jag är helt novis på området, undrar mest om någon annan amatör använder liknande pryar. Gissar att dessa produkter:

http://www.aquadrip.se/sidor/bevattning_prod.php?id=24

Eller produkterna på sidorna 5 och 6 (19-20 enligt sidnumreringen i dokumentet)
http://waterboys.se/catalogue/droppbev1.pdf

skulle kunna vara intressanta.

Det jag är mest intresserad av är den typ av droppslang som man kan mylla ner i en perennrabatt.

/Fredrik
fredwel
Det här var ju väldigt billigt. nån som har vågat testa? rolleyes.gif

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?...&dept_id=SE-750

/fredrik
katah
Billiga var de ju i alla fall.
Jag är också nyfiken om någon har testat julas bevattningssystem!
Åsa, mälardalen zon 2
Kan informera om att yrkesodlarnas bevattningssystem inte heller alltid klarar av att man åker bort i flera veckor, i yrkesodlingar brukar man inspektera bevattningsanläggningen i stort sett varje dag för droppmunstycken och liknande täpps igen av småpartiklar och liknande och blir det torrt på någon fläck kan ju allt dö där. Även på helgen brukar det vara någon som inspekterar anläggningen,
katah
Jag förstår hur du menar Åsa... man ska ha koll, men min fungerade inte normalt även om jag stog och stirrade bredvid hela dagen... och det gjorde jag under flera dagar.... wacko.gif wacko.gif wink.gif

Så nu blir det tjocka rör och timerstyrning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon