fiffigafrun
En arbetskompis har varit på Maderia och köpte med sig en Streletzia rot(tror jag de heter) till mig. Roten ser ut ungefär som en jättekraftig purjolök nästan...

Hur göööör man med dessa...? unsure.gif
kerstin z5-6
Plnatera så roten nästan tittar upp ut jorden , djup kruka fuktig jord , försiktighet med vatten tills den börjar växa.
Roten gillar inte att delas eller skadas så ny större kruka behövs vid behov =nästa omplantering till våren.
Trivs bättere i ett väst, öst, fönster än i ett syd i alla fall under sommaren
Inger GMT
Min Strelitzia står ute hela sommaren. Lite halvskuggigt för direkt sol mår inte bladen bra av.
Hälsningar Inger
Blomstersmurfen
Hur vill den ha det på vintern?
Inger GMT
Min Strelitzia tillbringar vintern i ett norrfönster. Måttligt med vatten, biobact en gång i veckan. Dusch ibland.
Där växer den och trivs. Sådde den i februari 2001 och nu är den ca 70 cm.
Hälsningar Inger
eml
Har två Streilitzior som fick komma med från Azorerna och de står i garaget över vintern, d.v.s ca 8-10 grC med extraljus och mycket moderat vattning. Min mor fick också en planta av mig och hon har sin i ett svalt rum (12-15 gC) på vintern vid ett österfönster och den är större/ser bättre ut än mina (de var ungefär lika stora från början), så 8-10 grC kanske är lite för kallt. Mina kan bli lite bruna i bladändarna vilket jag skyller på låg luftfuktighet.

De får stå ute på sommaren i full sol en del av dagen och det verkar de trivas med (brunfärgen på bladet ökar inte och de växer).

De hade sköldlöss ett tag vilket Provado inte hjälpte mot så jag tog då till lite drastiskare metoder: borttagande av alla jag hittade med kniv (försiktigt) och pensling med T-sprit där de satt och (peppar, peppar...) så har de hållt sig borta sedan dess och plantorna verkade inte ta skada av behandlingen.
Annki
Blommar era Strelizior? Jag har ett fröuppdraget exemplar på 6 år som blivit väl omskött men vägrar blomma. Och jag vet att det är svårt att få dem i blom, om man inte har växthus. Därför är jag nyfiken på om ni lyckats?
Inger GMT
Min har inte blommat än. Men den är bara drygt två år så jag har inga större förväntningar på att den ska göra det än.
Plantan i sig är så vacker så ev . blommning får ses som bonus eftersom det lär vara svårt och ta tid.
Hälsningar Inger
Annki
Jag har hört att de ska börja blomma då de är fem år. Så jag kanske ska berätta för min hur gammal den är! Skämt åsido - den trivs troligen inte med den torra bostadsluften. Ute på Bergianska blommar de stiligt nästan hela året. Men där står de i fuktigt växthus.
eml
Inga blommor ännu, men jag tror inte de är mer än 2-3 år så än lever hoppet... tongue.gif
Hedwig
Hej alla,
jag fick min Strelitzia som frö 1971, den blommade efter bara 1 år. Men sen tog det 30 år (jo det är sant) innan den blommade nästa gång. Just nu har den 5 blomstänglar på gång. Står ute i halvskugga på sommaren och i 16-17 grader inomhus nu.
Men jag har en undran - håller blommorna längre om jag skär av dem och sätter dem i en vas. Så som man gör med amaryllisar.
Annki
Det här är ju nästan för mycket! Du har en Strelizia som blommar? Grattis!
Jag frågade nyligen i en blomsterhandel hur länge de står som snitt, och hon svarade 2-3 veckor. Och det är nog ungefär lika länge som de står snygga i planteringen på Bergianska. Snälla Hedwig, kan du inte visa oss en bild?
kerstin z5-6
jag har 4 stänglar på min .,jag tror tiden är ung den samma snitt eller inte

Hedwig
Bra, att de håller 2-3 veckor, då klipper jag nog av någon av stänglarna för att få njuta av den i normal rumstemperatur ...

Hej, bilder på första blomningen på 30 år finns på:
hem.passagen.se/hedwig/strelitzia.htm

Klicka på bilderna för att se dem i större format.

PS !
Denna sida är egentligen nedlagd, men filerna ligger kvar. Har bytt till www.stjernvall.se där jag bl a har en fint rosengalleri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon