Full version: fruktträd
katah
Jag har tre äppelträd, en päronträd (som jag vill bli av med)
ett blommonträd och körsbärsträd i min trädgård (alla över 20 år gamla)

Blommonträdet är sjuk det gör bara nötliknande " bär"
Körsbär blommar fint men det blir inga bär.

De trä äpplena är olika sorter, någon vinteräpplen, ett mellan sort och en tranparant blance ( hur stavar man det ?)

Alla äpplen gör bara minde och mindre äpplen varje år.
Vi klipper dom under JAS-månaderna och de blommar fint de med.
men sedan blir det bara 5 äpplen / träd.

I våras sprutade jag dom ordentligt mot spinn för året innan var det mycket spinn också och jag trodde att de förstörde skörden då, men det var lika illa i år med!

Vi klipper gräset runt trädena med multiklipp så de får gräsklipp som gödning, men jag var inte bjudit på något annat för dom under 6 år.

Körsbär och äpplena skulle jag gärna vilja ha kvar.
plommon tror jag inte vi kan rädda, eller? Den är bra klätterträd för barnen och därför står den kvar, men sprider den sin smitta för de andra träden samtidigt?

Vad kan jag göra åt dom så att jag får frukt?
Cilla
Plommonet kan ha pungsjuka, om plommonen stannar som kart som faller. Sök med det ordet i denna avldening sedan starten så får du tips.

Att körsbär inte ger frukt kan bero på att det är en alltför tidigblommane sort för platsen, att det inte finns andra som pollinerar i närheten, att det står för magert, för skuggigt mm.
Hur stor är tillväxten, vilken sorts körsbär är det och hur gammalt är det?

Att äpplen inte blommar kan ha många orsaker. Idog beskärning + gräsmattegödsel kan vara orsak, men behöver inte vara det. Gräsmattegödning är inte en gödsel som passar för träd, det innehåller bl a alltför mycket kväve som bara gynnar gren- och bladtillväxt.
Men det finns mängder av anra orsaker till att äpplen som blommar inte ger frukt, bl a torka, sammanpackad jord, frostfjäril, och mycket mer.
Vilka äppelsorter är det, var i landet står de, vilken tillväxt har de, såg du skador på blommorna?
katah
ska forska vidare för plommon....

körbär, vi bor zon 2 , den blommar samtidigt med de andra träden, tror jag , har inte tänkt på det mycket . Den står i full sol hela dagen. Jorden är lerjord, men inte den allra hårdaste sorten där ingenting växer.
Den är över 20 år gammal, sorten har jag ingen aning om för vi har köpt huset några år sedan och fick inte infot .

Äpplena blommar! men ger inte frukt. De har inte fått någon gödsel alls varken gräsmattagödsel eller något annat.

Jag kan tyvärr inte mer om sortena än den här " transparant blance"
(hur man ni stavar/uttalar namnet? )
De står också väldigt soligt, i år kan det ha varit torrt, men inte årena innan.

Vi har beskärt de ca. tv år sedan ordentligt så att de är lätta att klippa och visst har vi fått massa bladskott, men det ska väl lugna sig så småningom? Två år har vi klippt på höstkanten istället för vårvintern dvs. JAS-månaderna.
Ska vi låta bli att klippa dom i år , årskotten ?
Grannar trodde att deras äppeltärd gav inga frukter och slutade klippa den, DÅ kom äpplena, konstigt.... hmmm !
Cilla
Det är inte konstigt att det kommer äpplen på ett obeskuret träd, och fler äpplen när man slutar beskära. Om beskäningen var "ordentlig" brukar det innebära att man skurit bort en mängd fruktanlag och att trädet fokuserar på att kompensera för borttagen gren- och bladmassa. Reslutatet blir att man inte får frukt på några år. Dels satsar trädet egenrin på grenutveckling för att överleva och dels är årstillväxten inte mogen att ge fruktanlag förrän de är ca 3 år och äldre.

Beskärning som tvingar träden att skicka nödskott är en typ av beskärning som leder till frre eller utebliven fruktsättning, och att frukt kommer i täta kluster på skuggade områden i trädet. Vattenskottsutveckling är ett helt onödigt resultat av beskärning och inte naturligt som myten säger. Träd skickar endast vattenskott om de blivit av med för mycket blad- och grenmassa. I samband med detta avstannar eller försenar man också tillväxten på andra grenar.

Fruktträd som äpple, även kulturäpple, är mycket bra på att skapa frukt själva. Ett äppelträd man inte beskär alls på 30 år skapar mängder av frukt, långt fler än om man beskär. Träden bryr sig om förökningen, dvs att skapa många kärnor, och fruktköttet som vi bryr oss om får därmed bli mindre. Att vi beskär äppelträden är bland annat för att få FÄRRE frukter, som då blir lite större. Och för att få lite mer ljus på dem, så att fruktköttet blir sötare och mer aromatiskt. I övrigt syftar beskärning oftast till att hjälpa trädet bära dessa större och därmed tyngre frukter i sin yttre krona, men beskärning som leder till vattenskottsutveckling är aldrig stärkande för trädet. Tvärtom leder det in svagheter, röta och andra sjukdomar i det.

Mitt stalltips är att det är beskärningssättet som gör att du inte får äpplen på dina träd.
katah
Ok, vi gjorde en lite större beskärning då två år sedan...
och har nu klippt bara dom långa toppskottena under två år.

Den stora frågan är nu.... VAD ska vi göra i år och under alla kommande år för att rätta de fel vi har gjort ?
Big Gardener
Om ni vill ha frukt och inget annat så skulle jag fullständigt låtit träden vara och inte röra dem med någon sekatör eller såg. Som Cilla skriver så leder beskärning ofta till ökad tillväxt och mindre frukt.
katah
ok, vi rör dom inte alls här efter biggrin.gif

kan man klippa bort de småskott som växer längre ner i stammen just nu?
Cilla
Om du menar stamskott, små skott som växer direkt från stambasen eller högre upp på stammen så kan man ta bort dem och nu är en bra tid. Även för träd som har stress pga tidigare hård beskärning.

Att man tar bort dem på vuxxna träd är i första hand av estetiska skäl, de flesta tycker att träden är snyggare utan. Men det är också bra att ta bort dem innan de blir grövre. Små snitt är alltid att föredra framför grova. Visserligen självdör en hel del av stamskotten, men några kan växa och bli grova utan att kunna ge så mycket eller bra frukt, eftersom de ofta växer i skuggat läge.

Alla snitt som man lägger instill stam är de viktigaste att lägga rätt. När man får in röta i stam får man in röta i trädets mest centrala del.
katah
Tack ,jag läste även din länk ... jättebra,

nu gäller det att bara bromsa maken! jag har nu övertygad honom att vi INTE ska klippa dom alls i år!

Och sedan jobba vidare ytterst försiktigt!

Nu tror även jag att utebliven skörd beror på våran klippning!
Cilla
Kul att höra! Jag menar, att ni ska gå försiktigare fram med såg och sekatör.

Det är inte ovanligt att vi trädägare tror att vi är viktiga för träden. Att de behöver oss för att kunna må bra, ge frukt, se bra ut och växa bra.

Men om du har några helt vildvuxna, dvs helt obeskurna, äppelträd i närheten - spana in dem. I Stockholm finns de bl a på Norra Djurgården, längs Frescativägen, och i Tumba söder om stan ser man dem i refuger, vid sidan av motorvägen lite varstans. De är täta. Kronorna är närapå perfekt rundade. Blomningen är överdådigt tät, frukten dignar, men äpplena är små. Här och var finns en gren som fläkts, men inte särskilt många. Där det inte finns ljus dör grenarna helt naturligt. De sitter kvar till dess att grenkragen är beredd att övervalla såret när de faller. Då faller grenen...

Om de är höga? Alldeles för stora? Nej, sällan. De som inte beskurits på säg 20 år har inte grenar som växer rätt upp, som när hårt beskurna träd stressats att tvinga fram grenar för att överleva. De obeskurna grenarna bågformar sig naturligt för att de växer i lagom takt och blir fruktbärande. Frukten tynger ned grenarna.

Det finns mycket vi har att lära av obeskurna träd, vi som vårdar och beskär träd. Om man vill ha lite färre och större, friska frukter än de vildväxande träden ger och om man vill ha friska träd som lever länge. Då måste man betrakta träden, se vad de vill. Och sedan fundera på vad man själv vill. Och därefter söka samarbete...

Och om man bor i Stockholmstrakten och vill se kontinuerligt beskurna träd som mår mycket bra så kan man njuta av en vandring på Rosendal vid växthusen. De kronorna liknar de obeskurna äppelträden men är glesare. beskärarna där styr trädens utveckling mycket, men inte med hårda nypor. Man efterhärmar trädens egna växtsätt men går lite snabbare fram i att ta bort gammalt och låta ungt få ljus och utrymme, än vad trädet skulle göra själv.

Nedanför varje träd på Rosendal ligger varje vårvinter en grenhög som får plats i en konsumkasse. Inte mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon