|
Bettson
30-08-2006, 19:10
Måste upp och fotografera sonen i morgon. Påslottet alltså. Fast en stor klump i magen har jag. Vet att man inte kan lita på några som helst vägkartor i stora staden längre pga av alla dessa ständiga ombyggnader. Och att allt förnuft och väderstreckskänlsa försvinner i några kringelikrokar eller någon vägtunnel där man kommer upp som en blind mullvad ur mark på fel ställe en mil bort eller så. Och klarar man dessa hinder så är det enkelriktat Vad är enklaste möjliga vägbeskrivning om man kommer E18 in mot Stockholm. Please, ,åker i morgon bitti
Maria i Helsingborg
30-08-2006, 19:17
eniro - find it easy kartor finns på nätet......
Bettson
30-08-2006, 19:20
CITAT (Maria i Helsingborg @ 30-08-2006, 20:17) eniro - find it easy kartor finns på nätet...... JO men visst, det vet jag också. Men förra gången så stämde inte ens eniros kartor. OCh vissa saker som är inritade är inte färdigbyggda. Och det som ser ut som en vanlig vänstersväng är antingen en snurrisnurrplats och då är det bra att veta vad amn skall hålla efter. Och det enkelriktade skiten syns inte heller på kartan.
Den här sajten har jag haft hjälp av när jag ska ha vägbeskrivningar: Map24
Bettson
30-08-2006, 20:10
Har beslutat mig för att ta tåget. Det är bara 1,6km från centralstation till slottet. Det kan nog tom jag klara ofall jag tar kryckorna med mig. Tack för svar
CITAT (Bettson @ 30-08-2006, 21:10) Har beslutat mig för att ta tåget. Det är bara 1,6km från centralstation till slottet. Det kan nog tom jag klara ofall jag tar kryckorna med mig. Tack för svar  Ta taxi Bettson! Så länge du åker inom tullarna så kostar det inte mer än 100 kr. Det är vad min man säger i alla fall Hoppas det går bra
birgitek
30-08-2006, 20:24
Tyvärr, jag har världens sämsta lokalsinne. Måste alltid ha ett par timmar extra på mig när jag skall köra i huvudstaden, kommer nämligen alltid fel Birgit Ek
Jag kör inte i Stockholm trots att jag bor här, det är för rörigt helt enkelt.
Bettson
30-08-2006, 20:54
CITAT (birgitek @ 30-08-2006, 21:24) Tyvärr, jag har världens sämsta lokalsinne. Måste alltid ha ett par timmar extra på mig när jag skall köra i huvudstaden, kommer nämligen alltid fel Birgit Ek Då är vi två... annat var det på den tiden när vägen på gatan svängde åt vänster och den gjorde det i verkligheten också.Man slapp som idag snurra 250 grader åt ett väderstreck man inte hade tänkt sig.
Lotta150
30-08-2006, 20:55
CITAT (LadyG @ 30-08-2006, 22:27) Jag kör inte i Stockholm trots att jag bor här, det är för rörigt helt enkelt.  DET var skönt att höra!!  Då behöver man inte skämmas alltför mycket för att man som lantis inte vill köra bil i Stockholm då....
Bettson
30-08-2006, 20:55
CITAT (LadyG @ 30-08-2006, 21:27) Jag kör inte i Stockholm trots att jag bor här, det är för rörigt helt enkelt.  Skönt att höra, för alla 08 jag känner vrider sig av skratt när de här mina farhågor för att besöka den kungliga huvudstaden
CITAT (Lotta150 @ 30-08-2006, 22:55) DET var skönt att höra!! :D Då behöver man inte skämmas alltför mycket för att man som lantis inte vill köra bil i Stockholm då....  Inte behöver du skämmas för att du inte vill köra i en av de mest oorganiserade storstadäderna i norra hemisfären heller  CITAT (Bettson @ 30-08-2006, 22:55) Skönt att höra, för alla 08 jag känner vrider sig av skratt när de här mina farhågor för att besöka den kungliga huvudstaden Säkerligen kör de inte själva så mycket som de vill påskina, men de kan ju inte erkänna att de har svårt att hitta bland alla enkelriktade gator, gatuarbeten, omdirigeringar och förvirrade människor  Stan är överskyltad, överfull av trafik och fullproppad med vägarbeten som bara kan göras under perioder med riktigt mycket trafik. Som lök på laxen ska det alltid hända någon olycka någonstans (vanligtvis bara fenderbenders också) så att minst ett, helst alla körfält i en eller annan riktning blockeras. Alla som ska någonstans måste först åka någon annanstans för att alls komma någonstans.
kerstin z5-6
30-08-2006, 21:38
Vore jag du -tog jag tunnelbanan från T Centralen till gamla stan:)
birgitek
30-08-2006, 21:39
Jag måste berätta om när jag skulle köra från Mälarhöjden till Bromma för att köpa ett tält. Efter flera timmars körning i Stockholm utan att komma till Bromma slutade det med att jag köpte tältet i Uppsala Birgit Ek
Fizzgigg
30-08-2006, 21:41
Det påminner om en vän till mig (vars namn jag inte tänker nämna eftersom jag gärna vill kunna bli bjuden på middag där felr gånger) som har ett aningen originell "problem" med stockholmstrafiken. Han bor söder som stan och tvingar ibland, oftast mot sin vilja, bege sig till de aningen mer centrala delarna av stockholm med bil. Egentligen hittar han ganska bra i den stockholmska trafikgeografin, problemet är att alla referensramar utgår från Sergels Torg-rondellen. Oavsett vart han ska i stan måste han alltså först åka till Sergels Torg-rondellen för att därifrån fortsätta dit han ska. Vilket för övrigt gäller även om man måste åka en bra bit tillbaka samma väg som han kom.
Turligt nog hittar han alltid hem utan att behöva runda några landmärken.
birgitek
30-08-2006, 22:08
CITAT (Fizzgigg @ 30-08-2006, 22:41) Det påminner om en vän till mig (vars namn jag inte tänker nämna eftersom jag gärna vill kunna bli bjuden på middag där felr gånger) som har ett aningen originell "problem" med stockholmstrafiken. Han bor söder som stan och tvingar ibland, oftast mot sin vilja, bege sig till de aningen mer centrala delarna av stockholm med bil. Egentligen hittar han ganska bra i den stockholmska trafikgeografin, problemet är att alla referensramar utgår från Sergels Torg-rondellen. Oavsett vart han ska i stan måste han alltså först åka till Sergels Torg-rondellen för att därifrån fortsätta dit han ska. Vilket för övrigt gäller även om man måste åka en bra bit tillbaka samma väg som han kom.
Turligt nog hittar han alltid hem utan att behöva runda några landmärken. Härligt! Din väns hjärna fungerar nog litegrann som min. Birgit Ek
Anki på Öland
30-08-2006, 22:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 22:38) Vore jag du -tog jag tunnelbanan från T Centralen till gamla stan:) Tror det är nästan lika långt att promenera till Slottet från Gamla Stan's tunnelbanestation som det är från Centralen. Anki
Det är iaf mindre stressande att inte behöva gå via T-Centralen, som ju kan vara ett ormbo att hitta i om man inte är van.
kristerh
31-08-2006, 10:28
CITAT (Anki på Öland @ 30-08-2006, 23:42) CITAT (kerstin z5-6 @ 30-08-2006, 22:38) Vore jag du -tog jag tunnelbanan från T Centralen till gamla stan:) Tror det är nästan lika långt att promenera till Slottet från Gamla Stan's tunnelbanestation som det är från Centralen. Anki det är trevligare miljö i gamla stan, men om man ändå går från centralen och går upp i uppgången mot sergelstorg, så är det bara att följa drottninggatan mot slottet, det är en gågata så man slipper bilar, det är det iofs från gamla stan oxså
netaave
31-08-2006, 10:59
När du kommer ut från Stockholms central så gå över den stora gatan utanför och sen till höger. När du ser vattnet, gå över den gatan och gå gångvägen närmast vattnet till vänster. Du ser då ett stort hus med rundad fasad mot vattnet, det är riksdagshuset. Där går du in över bron och när du passerat riksdagshuset har du slottet om du går lite till vänster.
Hannele
31-08-2006, 11:31
CITAT (Bettson @ 30-08-2006, 20:10) Måste upp och fotografera sonen i morgon. Påslottet alltså. Vaffö då då? Vår son är där också ibland. hälsar öbon
CITAT (Bettson @ 30-08-2006, 20:20) CITAT (Maria i Helsingborg @ 30-08-2006, 20:17) eniro - find it easy :P
kartor finns på nätet...... JO men visst, det vet jag också. Men förra gången så stämde inte ens eniros kartor. OCh vissa saker som är inritade är inte färdigbyggda. Och det som ser ut som en vanlig vänstersväng är antingen en snurrisnurrplats och då är det bra att veta vad amn skall hålla efter. Och det enkelriktade skiten syns inte heller på kartan. Håller med. Eniros kartor är värdelösa.
kristerh
31-08-2006, 12:08
CITAT (netaave @ 31-08-2006, 11:59) När du kommer ut från Stockholms central så gå över den stora gatan utanför och sen till höger. När du ser vattnet, gå över den gatan och gå gångvägen närmast vattnet till vänster. Du ser då ett stort hus med rundad fasad mot vattnet, det är riksdagshuset. Där går du in över bron och när du passerat riksdagshuset har du slottet om du går lite till vänster. Ja det var oxså en bra väg, har jag inte ens tänkt på  (stora gatan= vasagatan.)
netaave
31-08-2006, 14:27
CITAT (kristerh @ 31-08-2006, 13:08) CITAT (netaave @ 31-08-2006, 11:59) När du kommer ut från Stockholms central så gå över den stora gatan utanför och sen till höger. När du ser vattnet, gå över den gatan och gå gångvägen närmast vattnet till vänster. Du ser då ett stort hus med rundad fasad mot vattnet, det är riksdagshuset. Där går du in över bron och när du passerat riksdagshuset har du slottet om du går lite till vänster. Ja det var oxså en bra väg, har jag inte ens tänkt på  (stora gatan= vasagatan.) Tar högst 5 min lika lång tid att gå som från Gamla stans tunnelbaneststion, dessutom slipper hon backar och kullersten, det är ju bra eftersom hon går med kryckor. Dessutom finns det bänkar efter vattnet om hon behöver vila. Har du som 08 en bättre väg tycker jag du ska beskriva den.
kristerh
31-08-2006, 14:39
CITAT (netaave @ 31-08-2006, 15:27) Har du som 08 en bättre väg tycker jag du ska beskriva den. Det var ingen kritik  jag tyckte det var en bra väg, annars kan du läsa mitt tidigare inlägg om drottninggatan.
netaave
31-08-2006, 15:08
CITAT (kristerh @ 31-08-2006, 15:39) CITAT (netaave @ 31-08-2006, 15:27) Har du som 08 en bättre väg tycker jag du ska beskriva den. Det var ingen kritik  jag tyckte det var en bra väg, annars kan du läsa mitt tidigare inlägg om drottninggatan. Tog det inte som kritik heller. Men den är ju längre, och tar ju mer än dubbelt så lång tid, tänk på allt man blir sugen på att köpa när man går där
Bettson
01-09-2006, 06:35
Bondkaninen är tacksam för att vara hemma igen. Vill gärna sitta under eken och bara lukta på blommorna. Gårdagens bravader är nog en halv roman och jag vet inte om jag vågar berätta. Gör jag det så tror ni nog att jag har en IQ på -74. Trotst allt lyckades jag komma hem med lite kort på sonen i högvaktsuniform.
*Felix matte*
01-09-2006, 06:41
Du gjorde det bra som hittade dit och hem och också fick bilder med dig. jag skulle nog fortfarande irra runt och leta
Hannele
01-09-2006, 08:16
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 07:35) Ska sonen vara med i morgon på Globen, vi måste lämna ön..
Bettson
01-09-2006, 08:28
CITAT (Hannele @ 01-09-2006, 09:16) CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 07:35) Trotst allt lyckades jag komma hem med lite kort på sonen i högvaktsuniform. :lol: :lol: :lol: Ska sonen vara med i morgon på Globen, vi måste lämna ön..  Nej inte min, han kommer hem i morgon. Fast ha en trevlig kväll. Förutom att det säkert är en fin show så finns det väl ingenting som är så roligt som att kunna vara stolt över sina ungar. Det är tom värt som i mitt fall, att inte kunna gå idag, knapra värktabletter och behöva plocka fram kryckorna på heltid igen. För han va fin sonen min.
Så stolt du måste vara Bettson Hoppas du inte fått avsmak för Stockholm nu bara, det kan vara en ganska trevlig stad ibland
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 07:35) Bondkaninen är tacksam för att vara hemma igen. Vill gärna sitta under eken och bara lukta på blommorna.
Gårdagens bravader är nog en halv roman och jag vet inte om jag vågar berätta. Gör jag det så tror ni nog att jag har en IQ på -74.
Trotst allt lyckades jag komma hem med lite kort på sonen i högvaktsuniform. :lol: :lol: :lol: Jag skulle inte alls ha nåt emot att höra hela "storyn ". Mistänker att man kan få sig ett par härligt goda skratt Skönt och höra att du kom " helskinnad hem igen i alla fall " Och vilka är man inte mer stolt över, än sina barn
Bettson
01-09-2006, 09:59
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 10:35) Så stolt du måste vara Bettson Hoppas du inte fått avsmak för Stockholm nu bara, det kan vara en ganska trevlig stad ibland  Näe då, Fast jag är tacksam om jag har en urinnevånare coh privatchaufför när jag åker dit.
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 11:59) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 10:35) Så stolt du måste vara Bettson :wub: Hoppas du inte fått avsmak för Stockholm nu bara, det kan vara en ganska trevlig stad ibland  Näe då, Fast jag är tacksam om jag har en urinnevånare coh privatchaufför när jag åker dit. Det låter inte så dumt, så slipper du få ont också alldeles bortsett från att man kommer fram till rätt ställe snabbt och smidigt. Just under sommarmånaderna är Stockholm som vackrast, resten av året föredrar jag landsbygden av någon anledning.
Bettson
01-09-2006, 10:12
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 10:48) CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 07:35) Bondkaninen är tacksam för att vara hemma igen. Vill gärna sitta under eken och bara lukta på blommorna. Gårdagens bravader är nog en halv roman och jag vet inte om jag vågar berätta. Gör jag det så tror ni nog att jag har en IQ på -74. Trotst allt lyckades jag komma hem med lite kort på sonen i högvaktsuniform.  Jag skulle inte alls ha nåt emot att höra hela "storyn ". Mistänker att man kan få sig ett par härligt goda skratt Skönt och höra att du kom " helskinnad hem igen i alla fall " Och vilka är man inte mer stolt över, än sina barn  Skratt, ja så till den milda grad att jag nästan är rädd att folk kan få hjärtinfark på kuppen.  Nästan i nivå men mina vinbärsbuskar. Fast om man någon gång i tiden varit utbränd och återhämtat sig igen så kan ändå vissa stressmekanismenr slå till med full kraft och man blir lite vimsig. Mer än vanligt då förstås. OCh dumt huvud, det får hela kroppen lida för. Och en lagom klok människa i sina bästa år kan bli, ja hur klantig som helst. Fast jag gräver inte ner mig utan skrattar åt det hela i stället. Fast jag såg igår att sist samma sak hände, (naturligtvis när jag besökte stora huvudstaden) så var det inte så konstigt med dom skyltarna att jag åkte fel. Det fanns två skyltar, en för tunnel (som jag inte tolkade) och en för parkeringsgarage. Den såg jag eftersom det var parkeringsgarage jag sökte efter. Ja där måste det vara för bilarna vände ner nästan nittio grader i nerförsbacke och det var gula kantband runt posten. Helsike heller, det var ju vägtunneln, och en sådan kommer man ju inte ur och jag fick åka nästan 8 km tror jag och kom upp någon helt annanstans i Stockholm. Eftersom jag inte visste var jag var, så gav jag upp då och åkte hem utan att ha uträttat mitt ärende. Detta har berättats på nollåttornas middagar och inbjudits till mycket skratt. Men när jag såg skyltarna bredvid varandra igår så förstår jag varför det blev fel. Jag hade beslutat mig för att ta tåget igår men av olika orsaker blev det bilen i stället. Jag hade desstuom beslutat mig för att inte parkera i garage, för att inte hamna i någon jädrans tunnel igen. Fast gårdagen blev därför ännu värre.
kristerh
01-09-2006, 11:10
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 11:12) Det fanns två skyltar, en för tunnel (som jag inte tolkade) och en för parkeringsgarage. Den såg jag eftersom det var parkeringsgarage jag sökte efter.
Ja där måste det vara för bilarna vände ner nästan nittio grader i nerförsbacke och det var gula kantband runt posten. Helsike heller, det var ju vägtunneln, och en sådan kommer man ju inte ur och jag fick åka nästan 8 km tror jag och kom upp någon helt annanstans i Stockholm. Eftersom jag inte visste var jag var, så gav jag upp då och åkte hem utan att ha uträttat mitt ärende.
Hannele
01-09-2006, 11:15
CITAT (Bettson @ 30-08-2006, 20:10) Måste upp och fotografera sonen i morgon. Påslottet alltså. Det har blivit många resor till huvudstaden i år, men vi har alltid åkt tåg.
Bettson
01-09-2006, 11:16
CITAT (kristerh @ 01-09-2006, 12:10) CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 11:12) Det fanns två skyltar, en för tunnel (som jag inte tolkade) och en för parkeringsgarage. Den såg jag eftersom det var parkeringsgarage jag sökte efter.
Ja där måste det vara för bilarna vände ner nästan nittio grader i nerförsbacke och det var gula kantband runt posten. Helsike heller, det var ju vägtunneln, och en sådan kommer man ju inte ur och jag fick åka nästan 8 km tror jag och kom upp någon helt annanstans i Stockholm. Eftersom jag inte visste var jag var, så gav jag upp då och åkte hem utan att ha uträttat mitt ärende.  Det finns en term för det också. Varseblivning, man ser det man söker efter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|