Full version: Trädgårdstry
Leolejon
Har en trädgårdsprakttry i min trädgård som jag varje vår skurit ner så långt det gått. Den har aldrig blommat och nu vet jag varför: den ska inte beskäras. Jag lät den vara nu i sommar och den har fått långa grenar som hänger lite. Kan jag toppa den eller ska jag låta den vara för att den ska blomma nästa sommar?
wub.gif
Hannele
CITAT (Leolejon @ 30-08-2006, 20:50)
Har en trädgårdsprakttry i min trädgård som jag varje vår skurit ner så långt det gått.

Skojar du? unsure.gif
Hur ser din trädgår ut?
Det finns nästan inga buskar som ska beskäras ända ner, helt.

Om 4 år kan du avlägsna några av det äldsta grenarna på din try.
Leolejon
Ok, jag är ny trädgårdsfantast och allt är inte självklart från början! blink.gif
Hannele
CITAT (Leolejon @ 30-08-2006, 21:19)
Ok, jag är ny trädgårdsfantast och allt är inte självklart från början! blink.gif

Om man är ny, ska man inte röra en såg eller sekatör det första året, knappt det andra heller. laugh.gif
Åsa E
När det gäller beskärning så kan man alltid ta bort döda grenar. De flesta buskar kan man hålla i trim genom att ta bort 1/4 av grenarna varje år. Då tar man de äldsta, ända nere vid marken om det går. Jag tycker inte att man ska toppa prydnadsbuskar, de blir snyggare om de får växa på sitt naturliga sätt. Toppning är mer för häckar, då får man nya täta skott där man har toppat.

Lycka till med dina buskar och resten av din trädgård. smile.gif
Hannele
CITAT (Åsa E @ 31-08-2006, 08:41)
De flesta buskar kan man hålla i trim genom att ta bort 1/4 av grenarna varje år.
Då tar man de äldsta, ända nere vid marken om det går.

Precis, men nu har Leolejon inga "äldre" grenar, så han kan lugnt vänta 3-4 år.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon