|
Har köpt hus i våras och till det hörde en gammal trädgård som tyvärr blivit totalt tömd av de förra ägarna. Jag sitter och skissar på drömträdgården, men jag kan så himla lite! I nuvarande trädgården finns 2 gamla äppelträd, ett växthus, vinbärsbuskar, hallonsnår, 2 syrener, en spirea av något slag samt ett antal perenner (plymspirea, blå iris, flox, trädgårdsgullris). Det är öppet mot nästan alla grannar = behöver snabbt insynsskydd och vindskydd. Stor tomt 1500 kvm och litet hus, så det finns gott om plats. Huset ligger i "mitten" av en långsmal tomt och på baksidan står bärbuskarna, jämte huset äppelträdet och på framsidan... ingenting! Ett par övervuxna rábatter finns, men är dötrista. HJÄLP! ag har gjort en grovskiss på hur jag vill ha det, men jag behöver massor av tips. Vad ska jag skaffa för träd? Något som växer ganska sanbbt, men inte blir för stort. Inga mer fruktträd... Jag bor i växtzon I, på gränsen till II och tomten är helt plan och vi har söderläge. Alla möjligheter, men jag är helt förvirrad! Tillägg - jag har småbarn och hund, så det allra mest giftiga och ömtåliga sparar jag några år
kerstin z5-6
30-08-2006, 21:08
Hej Välkommen hit ! Börja med att dokumentera din trädgård i bild -dels för att se förändringen -dels för att lägga in bilder här-då är det lättare att ge råd Ta en bit, en rabatt ,en häck i taget -både för arbetet-trädgård tar tid - men också när du ställer frågor här Att greppa frågan " hur ska jag förändra min trädgård"? kan kännas lite för stort"  att svara på Träd finns massor med fina och roliga -både vindskydd och vackra Själv gillar jag lönnar med vackra bladfärger -du i zon 1 kan ha massor som jag inte kan .. I träd och busk-avd finns kloka råd och kunniga personer Lycka till med din trädgård! ps Växthuset -det kommer du att ha nytta av i vår när du ska så dina önskeperenner själv
Bra tips med bilder - jag ska fota!  Det jag egentligen vill ha tips med just i höst är några träd som kan passa att plantera nu och som växer ganska snabbt. Det känns så himla kalt här! Men en del av tjusningen är väl att skynda långsamt, antar jag. Bra forum (har tjuvläst ett tag) och tack för välkomnandet.
Alexander-VG-zon3
31-08-2006, 08:44
om det är zon 1plus söder läge så får du en lägre vinter temp än vad zon 1har . söderläger är varmare så ditt läge är jätte bra för mer ovanliga växter m.m. . men fota delar av din trädgård plus kolla jorden vilken typ det är och så
Jag har beordrat hit lillebror med sin digitalkamera, så snart kommer det bilder och lite mer konkreta frågor från mig!
Pernillaheterjag
31-08-2006, 12:00
Du skriver zon 1, på gränsen till zon 2.
Om du inte har allt för långt till Malmötrakten, så skulle jag vilja tipsa om Löddeköpinge plantskola som varit en fantastisk inspirationskälla för mig. Kolla parker och böcker. Tänk igenom vad du vill använda trädgården till. Barnlek, odling, rekreation osv. Vill du ha olika "avdelningar" / rum för de olika användningsområdena?
Plantera häckar och träd för att rama in de olika rummen.
Framför allt - satsa inte på "pyntet" förrän du är klar över vad du vill ha för rum och övrig inredning. Dvs; gräs, plattor, singel osv som golv. Häck, staket, spaljé och träd som vägg. Tak; pergula, trädkronor, markiser, segelduk osv. SEN tar du tag i "inredningen" - övriga växter, urnor, möbler.
Tja, eller utgå ifrån var du vill ha dina uteplatser/möbler etc och bygg din trädgård utifrån dessa. Det finns många sätt att angripa en trädgård och det finns inga felaktiga sätt. Rådet från mig lyder dock att tänk igenom innan vad du vill göra, samla information och inspiration och spara en massa pengar och tid genom att inte anlägga saker som du sedan ångrar.
 Ok, jag har ett album nu och vi tar en liten bit i taget. :-) Det här är baksidan, där vi ska ha en altan och jag vill ha en syrenbesrå, men sedan behövs det ju lite mer, om man säger så. Finns lite gamla vinbärsbuskar utom bild, men det är väl allt.  Detta är framsidan ut mot gatan. Här vill jag ha öppet gräs i mitten för att kunna träna hunden, spela krocket, kubb etc, men vill rama in med buskar och träd i hörnen. VAD hade ni planterat? Jag tänker mig en cirkelform med grönska och så en "grasscen" i mitten. Fler delar av trädgården kommer, men det känns bra att dela upp lite.
ngt mitt i centrum skulle jag valt, ett vackert litet träd, en småväxande magnolia kanske? och under det någon vacker stenläggning, bara någon meter.med en bänk.
catlady
03-09-2006, 07:40
Det modernaste sättet (och en bra idé enligt mig) att gå an sin stora trädgård är att tänka i rum; Försök bestämma dig för den stil du gillar bäst. En omröstning om trädgårdsstil pågår just här inne på forumet, och den visar hur många olika inriktningar man kan ha! Om t.ex. du gillar storslagna knallfärger, eller småblommigt milt. Om du gillar stilrent asiatiskt eller bohemiskt överväxt. Då kan du åtminstone först bestämma vad som ska omge tomten och agera insynsskydd och vindskydd. Sedan ska du tänka på vad du vill att trädgården ska användas till. Om du har barn eller planerar (eller barnbarn) så kan det vara bra att låta en del vara öppen för lek och bara omgärdad av mysiga lummiga buskar. Kanske vill du arrangera och dela av en hörna i trädgården till berså, eller kanske passa på att anlägga en pool! osv. Med stora tomma ytor har du stor valfrihet när det gäller var du vill lägga rumsavskiljare som snirklande gångar, upphöjda rabatter, buskar och träd. Tänk på att om man inte gör allt rätvinkligt så ser trädgården större och djupare ut. "Bygg" gärna på höjden också, och tänk inte bara på de låga blomsterrabatterna. Ett konkret förslag är: tänk lättskötta perenner istället för sommarblommor. Om du har ett foto-behandlingprogram på din dator (eller broderns) så ta bilder från alla tänkbara vinklar, och sedan kan du rita och leka själv som du vill. Annars kan du skissa av fotona på vitt papper först, och sedan ändra som du vill! Jag tror också att det är en bra idé att investera i ett par ordentliga trädgårdsböcker. Ica-bolaget har massor, och jag har en som jag tycker om: Vår Trädgårdsbok av Kvant/Palmstierna. Lycka till! Katarina
Jag har satt häggmispel åt ena grannen och har en syrénhäck åt det andra. Båda har fördelen att de är rätt snabbväxande. Nackdelen är att de inte är vintergröna.
Tack igen för engagemanget.
Baksidan, där växt huset står, hade jag tänkt lite "bonnig" och den stora tomma framsidan ska användas till lydnads och agilityträning med hunden, så där blir det bra med en öppen yta i mitten.
"Vår trädgårdsbok" ligger alltid framme numera, tillsammans med "Trädgård för tassar och tår" och "Latmansträdgården". Tittar flera gånger om dagen.
Nä, dax att sätta sig vid ritbordet antar jag! Förutom det ni sett så finns det även en altan, en liten "barnhörna" och en hundgårds- och förrådsdel. Dela av, var det ja!
Ophelia
03-09-2006, 10:56
Mysigt med en "naken" trädgård. Du har fått så många tips av andra, kan bara ge dig ett tips och det är ge dig tid. Sug på idéerna och rita, fota, ut och "stjäl" idéer från andra och kanske modifera dem. Du bor i ett bra läge och kan verkligen laborera med växter gällande zoner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|