Full version: Rödbladigt träd
koho
Vill ha ett rödbladigt träd som blir ca 6m. På en firma blev jag rekommenderad rödbladig lönn "acer plantanoides" Royal red. Vid nämre efterforsking så har jag hört att den kan nå en höjd av 20 m, inte riktigt vad vi tänkt oss... Någon som har tips? Vi vill inte ha något som blommar!
Ingo
Om du trots allt kan stå ut med något som blommar finns det väl en del mer eller mindre rödbladiga prydnadsaplar - men jag har ingen vidare koll på apelsorterna så det kanske någon annan kan fylla i...

Blodhägg och schuberthägg är andra rödbladiga träd, tyvärr blommande de också.
Cilla
Vr i landet eller vilken växtzon gäller det? Vilka jord- vind- och ljusförhållanden? Vilken bredd och höjd och funktion ska trädet ha?
koho
Zon 1. Soligt läge utsatt för vind. Höjd ca 6 m. Helst en rejäl krona. Funktionen är att det ska se bra ut!
thomaswahlqvist
Synd att det inte skall vara några blommor, man kan ju undra varför med ett zon 1 läge!!
I många engelska trädböcker hittar du spännande träd som går att odla i din zon,
Vill man dessutom slippa blomningen kan man gladeligen välja något som inte kan blomma i Sverige.
koho
Anledningen till att jag inte vill at det ska blomma är att trädet ska stå i en yta med singel på ca 20 m2 omkantat av en mur på ca 40 cm. Detta gör at hela singelytan kommer att vara täckt med vissna blommor större delen av sommaren.

thomaswahlqvist: Tips på blommande träd som inte blommar i Sverige?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon