Full version: Tomaterna ruttnar
ingrid fuxwall
Var så glad över att jag för en gångs skull hade så mycket tomater och såg fram mot en höst med tomatfrossa men ....
Nu ruttar de, kan det bero på alla slagregnen?

ingrid
Maria i Helsingborg
Hur ser bladen ut - kan det vara bladmögel, som hos oss? sad.gif
Gurkan
Hur ruttnar dom ? Börjar det i änden på tomaten och gör ett runt svartbrunt parti som växer symetriskt på tomaten ? Isåfall är det nog pistillröta (sök bland tidigare inlägg).

Impecta ang. pistillröta

Om bladen är angripna och frukterna får bruna ruttna fläckar lite här och där är det sannolikt potatisbladmögel/brunröta som ställer till det.

Brunröta på tomater enl. Odla.nu

Närmare hälften av mina plantor har säckat ihop av bladmögel under den senaste veckan. Ser ut som om nån gått med round-upsprutan över hela landet ... sad.gif ... har sett potatisfält några km bort som varit helt utslagna de senaste veckorna.

Här finns mer info om tomatsjukdomar.
ingrid fuxwall
Tack Gurkan! och Maria.

Finns det något att göra med de stackare som finns kvar?

Får läsa tidigare inlägg i morgon, just nu är jag mest deppad
Gurkan
Jag ska skörda en del gröna och göra saker av dem, i övrigt finns det inte mycket att göra om plantorna blivit drabbade av bladmögel och det har gått långt.
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 31-08-2006, 12:14)
Jag ska skörda en del gröna och göra saker av dem, i övrigt finns det inte mycket att göra om plantorna blivit drabbade av bladmögel och det har gått långt.

Vad ska du göra av de gröna?

ingrid
Gurkan
Man kan göra lite olika saker som t.ex. marmelad, chutney och olika inläggningar. Googla på "gröna tomater" så får du säker en del ideer.

Gröna tomater + socker = sant !! wub.gif

Nån som har förslag på gröna tomatrecept får gärna starta en tråd om det i receptforumet, verkar vara ett aktuellt ämne i år sad.gif ... annars gör jag det imorrn. Nu ska jag sova ...
åsgård
I år har jag också en del ruttna tomater. Några av dom är jag övertygad kommer från trädgårdsflyets larver mens andra kan vara övervattning uteplantorna, speciellt efter det myckna regnandet. Rötterna har tagit stryk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon