Mill
Jag skulle vilja ha tips om vackra och snabbväxande träd. Min nya trädgård (och första) är alldeles tom!

Jag har ett falurött hus med vita knutar och bor i ett område med lite bonnkänsla som jag vill behålla och spinna vidare på i trädgården.

Träden ska inte bli för stora och jag är inte förtjust i barrträd.

Växtzon 1-2
Big Gardener
Det här med snabbväxande och små träd går inte alltid ihop eftersom snabbväxande träd ofta blir väldigt stora. Då får man ofta göra en kompromiss och skippa snabbväxten och istället fokusera på slutstorleken. Det mår oftast både du och trädet bäst av. En lösning är att köpa en större storlek av ett träd. Visserligen är det dyrare men man slipper så att stirra på en liten pinne som växer långsamt.

Du skriver inget om vilka förhållande du har där du tänkt sätta trädet. Växtzon 1-2 är inte dåligt men för att kunna ge ett bra råd bör du ge oss mer information än så. Ljusförhållanden, jord, vatten, vind, m.m.

En bra idé om man inte vill ha särskilt stora träd kan vara att titta på uppstammade varrianter av buskträd, t.ex. Acer ginnala, Acer negundo, Prunus ceracifera 'Nigra, Prunus subhirtella, Amelanchier laevis 'Höstfackla' E m.fl.
tone
Jag kan förstå om du inte vill ha jätteträd på 25-30 m, men fundera på balansen mot huset, omgivningen och gårdens storlek. Om man bara väljer små "buskträd" kan det se lite pyttigt ut.

Fruktträd passar bra i en äldre trädgård.
Mill

Det är de enda träden som finns, två äppelträd. Dom är jag så klart rädd om!

Det HÄR ser ju däremot inte så kul ut! Vad skulle ni göra?? Jag vill ha något i jorden i höst, för det är ju som en öken nu.

Det här är en annan del av trädgården som är lika öken.... Tips mottages tacksamt! Även på buskar.
Karrolina
Jag har en liknande tomt..

Nu vet jag inte hur vädersträcken är på din tomt men jag tänker sätta lite större träd (kanske lönn eller lind) i en rad mot norrsidan. Då skuggar de inte vår tomt. Har inga grannar däråt heller som kan förgrymmas av skugga.

Mot söder där vi har närmaste grannen har vi i år satt en tujahäck. Köpte plantor på 80-100 cm för 49:-/st på plantagen. (Det är faktiskt det enda bra köp jag gjort där.) Dom har vuxit ca 40 cm i år. Så dom är ju snabbväxande på höjden eftersom man inte toppar dom förrän de nått full höjd.

Ett pallkrageland är enkelt att anlägga om man vill he lite grönsaker eller som jag bara uppfyllnad på jättetomten.. Jag tänker göra ett på framsidan vänt mot söder så ena sidan är mot tomtgränsen. Sen tänker jag rama in det med spaljéstaket på 1,5 m för att skapa rumskänsla, hålla rådjur och grannens hund ute. Och så lite klätterväxter på det.

Ett buskage kan man också ha. Med lite blandade buskar.

Bra buske/träd som växer snabbt är ju fläder. Den har heller inte stora krav på jorden. Så man slipper gräva ett jättehål! Och så kan man ju göra saft av blommorna.

Ett fint träd att googla på är Prunus Accolade, vippkörsbär. Ett vackert prydnadsträd.

Jag tycker att det är viktigt att försöka rama in så man får det lite mer privat och hemtrevligt när man har en sån här typ av tomt.

Lycka till!

/Karolina
Lena N
"Jag vill ha något i jorden i höst, för det är ju som en öken nu."

Ta det lugnt. Du har ju ett guldlägen för att åstadkomma en trädgård som passar dig och ditt sätt att leva. Utgå inte från att tomma ytor ska fyllas, utgå istället från vad du vill göra i din trädgård. T ex sittplatser i sol och skugga, grönsaksodling, bär och fruk, insysnskydd - utsikt o s v.

När du har gjort en lista på vad din trädgård ska innehålla går du ut och ser var det finns lämpliga platser för trädgårdsrum för olika ändamål. Planera sedan golv (gräs, plattor, gångar) väggar (häckar, buskar, plank mm) och tak (träd, skärmtak, pergola med klätterväxter).

När du har planeringen klar och gjort en del grovjobb kan du åka till plantskolan - inte förr. Det blir dessutom oftast billigare att ta det lugnt eftersom man i diskussioner med likasinnade blir erbjuden en del växter.

Själv har jag hållit på i 10 år att verkställa mina planer (som ändrat sig en hel del under resans gång tongue.gif ).
carmar
Knäckepil är snabbväxande, men den blir ju ganska stor förståss. wink.gif
Karrolina
Jag håller med Lena N.
Jag bodde ett år i mitt hus innan vi hade tid att göra något i trädgården eftersom huset behövde totalrenoveras. Det är jag tacksam för nu för då hann jag se alla årstider och planerna ändrades ganska mycket på det året.

så ta det lugnt ett tag först och känn efter. jag tyckte att det var jättejobbigt att inte få börja på en gång biggrin.gif men som sagt, glad för det nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon