t_rag
Hej

Jag skulle vilja ha en Magnolia i min trädgård, men det finns tydligen ett antal olika sorter så jag vet inte vad jag ska välja. Jag bor utanför Jönköping c.a 2 km från vättern, så jag tror att det är i zon 2-3. Helst av allt skulle jag vilja ha en buskvariant eller möjligtvis ett litet träd på nordvästsidan av huset där det är skugga på eftermiddagen, men jag vet inte om det finns någon Magnolia som klarar det. Om det inte finns någon som klarar de förhållandena kan jag tänka mig att plantera den på sydsidan där det är mer sol. Någon som har bra tips på en Magnolia som klarar mina krav och en intresserad novis klarar av att sköta.

När är det bäst att plantera en Magnolia?

Varför just Magnolia? Det är ju ett så fint namn förstås.

Tomas
Mia, zon 3
Hallå! Jag vet inte så mycket om magnolior, men du som bor i Jönköping - åk till Gränna och titta! Där dräller det av magnolior, och ser du någon du gillar kan du ju knacka på och fråga. De som är härdiga där borde funka hos dig.
Välkommer till Odla, förresten! smile.gif
Anders zon 1
Det finns en massa olika sorters magnolior och det kan vara svårt att få en överblick. De flesta är dessutom knappast alls provade i Sverige. De vanligaste man hittar i vårt land och som bland annat finns i Gränna är praktmagnolia (M. x soulangiana). Det finns många olika sorters praktmagnolior men de flesta tar rätt stor plats, i synnerhet på bredden, och är ganska dåligt härdiga (zon 2). En fin magnolia som nog skulle passa är M. 'Satisfaction' som växer relativt kompakt och som får stora, ljusrosa blommor med vit insida. Den påstås dessutom vara relativt härdig, kanske zon 3. Tyvärr är den mycket svår att få tag på i Sverige och måste förmodligen beställas från utlandet. Betydligt lättare att få tag på är M. 'Leonard Messel' som blir en stor buske eller ett litet träd. Den får massor av ljusrosa, stjärnliknande blommor på våren och är rätt härdig (zon 4). Stjärnmagnolia (M. stellata) är en småväxt magnolia (blir en medelstor buske) som också är ganska härdig (zon 3-4). Den får rent vita stjärnliknande blommor på våren. En av de härdigaste magnoliorna är buskmagnolia, eller tehusmagnolia som vissa föredrar att kalla den, (M. sieboldii). Den klarar åtminstone zon 4 och blir en bredväxande buske. Den blommar dock på sommaren (juni-juli) så blomningen är inte lika spektakulär som hos de vårblommande arterna. De enskilda blommorna är dock mycket vackra och doftar gott.

Här kan man beställa magnolior och det finns info och en del bilder: http://www.magnoliastore.com/

Här är en hemsida där man kan bläddra fram fina bilder av alla arter och sorter som jag nämner ovan: http://asperupgaard.dk/plantegrupper/Magno...a/billeder.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon