Full version: Recept RÅDJUR
myskmadra
Jag har aldrig tillagat det tidigare. Nu ligger det styckat i olika delar i frysen; vet ej vad de olika delarna heter.
Har nån några bra tips och recept? Jag är ingen fena på att tillaga kött (förutom köttfärs!)
Tacksam för hjälp!
KURT
Inte recept, men en kommentar. Om man tar hand om ett helt djur så blir det med nödvändighet ganska mycket kokkött. Tar man bara tid på sig att tillaga det så kan man göra mycket gott dillkött t ex.
*Felix matte*
Recept
Recept 2
Recept 3
Rådjursgryta
myskmadra
Tack för tipsen! Jag satsar nog på nån slags gryta. Det svåra är att veta när köttet är klart när man inte använder sig av termometer.
Jag har skurit ner det kött som satt på det jag gissar är ett stort lårben i småbitar så länge ( rymdes inte i frysen). Gissar att det blir lite olika koktider...................Jag kan verkligen inte olika köttdelars namn, utseende eller användning!
Vet ni förresten hur länge färskt rådjurskött kan ligga i kylen?
katah
Jag har tillagat rådjur ett par år... var också helnovis rolleyes.gif

Efter några försök, har vi hittat våra favoriter.

Vi lagar den alltid i ugnen inne i en stekpåse länge i en låg temperatur ( 80-120 grader) och mot slutet ännu lägre om man vill.

Jag tar delarna till upptidning på kvällen innan och stoppar den/dom i påsen med bara salt som sälskap.
Och sedan väntar man snällt 5- 8 timmar, ju längre tid desto mörare kött!

Den andra fungerar lite " tvärtom" ( reseptet är för älgkött, men vi tycker att den fungerar bra även för rådjur)

Då tar man köttet från frysen och stoppar den i stekpåsen/ folion och in i ugnen utan upptidning 70-100 grader och då kan den stå i ugnen över natten 10-12 timmar.

På morgonen gör man en marinad där köttet får dra minst 4 timmar ( bäst resultat med 1-2 dygn... men vi har aldrig haft tålamodet att vänta!)

Marinad för 1,5 kg kött

1 dl soyasås
4 dl vatten
2 tl salt
1 kvist av rosmarin ( fungerar utan också om du inte har!)
5 klyftor av vitlök
1 tl krossad svartpeppar
myskmadra
CITAT (katah @ 02-09-2006, 15:02)
Jag har tillagat rådjur ett par år... var också helnovis  :rolleyes:

Efter några försök, har vi hittat våra favoriter.

Vi lagar den alltid i ugnen inne i en stekpåse länge i en låg temperatur ( 80-120 grader) och mot slutet ännu lägre om man vill.

Jag tar delarna till upptidning på kvällen innan och stoppar den/dom i påsen med bara salt som sälskap.
Och sedan väntar man snällt 5- 8 timmar, ju längre tid desto mörare kött!

Den andra fungerar lite " tvärtom" ( reseptet är för älgkött, men vi tycker att den fungerar bra även för rådjur)

Då tar man köttet från frysen och stoppar den i stekpåsen/ folion och in i ugnen utan upptidning 70-100 grader och då kan den stå i ugnen över natten 10-12 timmar.

På morgonen gör man en marinad där köttet får dra minst 4 timmar ( bäst resultat med 1-2 dygn... men vi har aldrig haft tålamodet att vänta!)

Marinad för 1,5 kg kött

1 dl soyasås
4 dl vatten
2 tl salt
1 kvist av rosmarin ( fungerar utan också om du inte har!)
5 klyftor av vitlök
1 tl krossad  svartpeppar

Tack för tipsen!
Jag provar nog bägge två förfaranden.
Jag provade göra en dillköttsgryta förra veckan och den blev ok men köttet
blev överkokt tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon