malin72
jag ska möblera om ute i trädgården bland dom perenna växterna....nu sitter allt huller om buller både sort, färg och höjd mässigt
skulle behöva lite tips på vad som kan göra det fint till nästa sommar smile.gif
hur gör ni med tex aklejor eller riddare mm sitter dom tillsammans eller????
sätter ni efter färger eller hur gör ni (som det ser ut nu så skulle ni slå i backen) laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ewa zon 3
Jag utgår ofta från växtens blad, färg, form och struktur. Försöker hitta fina kombinationer som exempelvis en vinröd färg som går igen hos den ena växtens blad och den andras stjälkar och den tredjes fröställningar osv
el så kan man jobba med kontraster Något taggit mot tex böljande gräs
Med färger likadant harmoniera el kontraster. Lugnast är att inte ha för mycket klara färger huller om buller tycker jag. Jag tror någon kallade det "Fruktsallad" på forumet.
Planterar nästan alltid i större fält, stråk med samma växt, större rabatt större fält. Försöker variera höjder så att tex höga växter har sällskap runt fötterna och inte behöver stå ensamma och vingla
Jag vill inte att jorden/marken skall synas, därför planterar jag tätt och när blir för tätt så gräver jag upp och delar och flyttar till annat ställe eller ger bort.
Så mitt råd är att försöka hitta "kompisar" bland dina plantor som trivs ihop
Kanske kan du dela några av dina perenner så att du får fler och kan täcka ett större område med samma växt. Många växter mår bra av att delas när man planterar om dom.

/Ewa smile.gif
malin72
ewa tack för ditt svar smile.gif
ska försöka reda ut min "fruktsallad" börja med att sätta sort vid sort och försöka att tänka på färgerna smile.gif
malin72
någon annan som har några tips???? vilka färger har ni tex inte ihop, vad tycker ni unsure.gif
kerstin z5-6
Det är ju väldigt mycket smak smile.gif men jag skulle -om jag ville ha akleja och riddare i samma rabatt -
tänka på varifrån rabatten oftast ses-och ha lägre o lägre växter åt det hållet
stora höga i mitten o låga på bägge sidor om den ses från flera håll

strukturera , planera ,plantera var det nån klok som sa smile.gif
birgitek
Jag håller också på att möblera om, är iofs nöjd med färger och former men en kransveronika skymmer allt annat. "Hon" måste flytta bakåt i rabatten.
Birgit eK
malin72
tack för era svar smile.gif ja det är ju det också att jag ska tänka på att högt längre bak och lägre fram... ja jag får sätta mig skissa smile.gif
tiagirl
CITAT (birgitek @ 31-08-2006, 20:12)
Jag håller också på att möblera om, är iofs nöjd med färger och former men en kransveronika skymmer allt annat. "Hon" måste flytta bakåt i rabatten.
Birgit eK

Och jag ska aldrig mer plantera daturor i rabatten... mad.gif
Där kan man prata om att skymma allt. I kruka blir dom inte så stora men nu har jag exemplar som breder ut sig nära på 2 m och så lika höga. Helt sanslöst.
Fått flytta allt eftersom hela sommaren, klippt och försökt hålla efter dom så gott det går. Men inte.

Så det blir en egen rabatt nästa år. Va jag nu ska göra av den...

Rent allmänt så ska jag försöka gräva upp och flytta nu så det blir någon ordning i min fruktsallad wub.gif för i våras när jag fick en gräsligt massa perenner av min snälla granne satte jag det här å var. och så mina egna inköpta lika mkt här å var. =kaos.
malin72
usch det ser inte klokt ut nu har jag grävt upp en massa och det ligger huller om buller sad.gif sad.gif sad.gif hjälp
första bilden är vä sida

den andra är på hö sida

hur ska detta bli bra sad.gif vill inte ha det så här men svårt att veta vad som är vad det är såååååååå tråkigt ligger längs ett garage jag ser allt jag vill göra och ha men....
kerstin z5-6
Hej du smile.gif
Om jag vore du skulle jag börja med att utöka rabattens bredd -även om du inte har växter nu, för att fylla upp den -det är bara bra- om så är fallet för du ska väl så ? och kanske hittar du några fina till önskelistan i vinter

Att få en snygg rabatt med ett sådant smalt "band-är nästan omöjligt om man inte väljer en enda sort "en masse "
Du kan ju tex utöka den bara i mitten -så den bildar ett U just där o smalnar av till sin ursprumgsbredd på sidorna ?
funderar K
malin72
Tack Kerstin jag har tänkt så länge på vad jag ska göra.... nu är det ju lätt för allt har ju lyfts upp och det blev ju lite tomt nu smile.gif
lite pinsamt och jag ville inte visa men så här såg det ut i våras sad.gif men för att få hjälp så måste jag ju visa laugh.gif laugh.gif nu har jag satt det som är samma brevid varandra och höga i mitten och bak låga fram men sad.gif

jag kan säga att den är inte lika smal längre men det blev bara en liten skillnad
malin72
usch nu skäms jag wub.gif wub.gif men jag har ju lite fina blommor i albumet smile.gif nu känns det hemskt men det är så svårt att komma på hur jag ska göra för det är ju en hemsk slänt sad.gif
kerstin z5-6
nej nej -det är inte hemskt det är nyplanterat -i vår får du se hur det blev
perenner kan ha "Hjul" i tre år minst -flera av mina har flyttat fler gånger än så -det är ju det som är så bra med perenner-blir det inte ok -flyttar man bara smile.gif
malin72
den sista bilden var från i våras....men jag skulle verkligen vilja göra det fint som tex ett u men det känns svårt med slänten sad.gif
kerstin z5-6
slänten är en tillgång ! högt och stort baktill -lågt och marktäckande som vill ha väldränerat i slänten -ta till smile.gif

Jag menar så här -detta är verkligen sillsallad, till skillnad från dina växter - men jag hade bråttom o bara vårblommor att ta till-för stora dessum smile.gif

sorry smile.gif men det visar hur jag menar hoppas jag

malin72
har sagt det färut men säger det igen .... du är en ängel Kerstin tack så mycket åhhhh vad jag vill ha pengar och ut och fixa hoppas jag kan få det så där... smile.gif
malin72
men vad ska jag bygga med???? nu kommer jag inte att kunna sova laugh.gif laugh.gif vad kan man bygga av när det sluttar så det stannar kvar så och inte trillar ihop wink.gif
kerstin z5-6
Jag tycker inte att det ser ut att slutta sååå väldigt , men det är alltid svårt att se på bild...
Om det sluttar mkt så fyll på jord o ha ett stopp nertill -Här sluttar det väääldigt mycket , men med några torvblock o stenar o annat från skogen - går det bra ändå

det behöver inte bli så jättedyrt alls smile.gif
lycka till
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-09-2006, 22:07)
Jag tycker inte att det ser ut att slutta sååå väldigt , men det är alltid svårt att se på bild...
Om det sluttar mkt så fyll på jord o ha ett stopp nertill -Här sluttar det väääldigt mycket , men med några torvblock o stenar o annat från skogen - går det bra ändå

det behöver inte bli så jättedyrt alls smile.gif
lycka till

oj oj oj vad vackert nej det är inte en sån sluttning det är det med stopp jag funderar över men jag hittar på något ut i skogen bara laugh.gif
tusen tack igen smile.gif
malin72
nu är det dags, rabatten ska byggas ut.....hur gör jag med gräset ska allt grävas upp och kastas eller kan man gräva hela rabatten och vända allt och på med nya jord??????
vilket sätt är bäst????
Tezzla
CITAT (malin72 @ 15-10-2006, 15:36)
nu är det dags, rabatten ska byggas ut.....hur gör jag med gräset ska allt grävas upp och kastas eller kan man gräva hela rabatten och vända allt och på med nya jord??????
vilket sätt är bäst????

Hur menar du? Menar du att du tänker vända ner grästuvorna i den nya rabatten?

När jag grävt rabatter så tar jag alltid bort gräset. Det är inte så många centimeter djupt. Jag vill inte ha gräs i mina rabatter i onödan.
malin72
CITAT (Tezzla @ 15-10-2006, 17:17)
vilket sätt är bäst????

När jag grävt rabatter så tar jag alltid bort gräset. Det är inte så många centimeter djupt. Jag vill inte ha gräs i mina rabatter i onödan.

nej precis tack för svaret...det var så jag tänkte undrade om gräset "dog" under nya jorden eller om det skulle titta upp igen smile.gif då går jag ut och gräver då tongue.gif tongue.gif
Tezzla
CITAT (malin72 @ 15-10-2006, 17:19)
CITAT (Tezzla @ 15-10-2006, 17:17)
vilket sätt är bäst????

nej precis tack för svaret...det var så jag tänkte undrade om gräset "dog" under nya jorden eller om det skulle titta upp igen smile.gif då går jag ut och gräver då tongue.gif tongue.gif

Fast jag är ingen expert på området. Jag vet inte vad som händer OM du skulle gräva ner gräset. Dock skulle jag själv inte göra det och chansa på att allt blir bra... tongue.gif
kerstin z5-6
Ska gräset grävas ner ska det vändas med grässidan neråt -jag skalar bort grästorven och komposterar dem upp o ner
cato
Jag gör liksom Kerstin. Jag lägger alltid grästorverna upp och ner i en särskild komposthög. Efter ett år har det omvandlats till perfekt jord.

Man kan även lägga grästorvor (med grässidan ner) underst i ett uppgrävt hål till större plantor, exempelvis pioner, det lär ge plantan extra skjuts.

Hälsningar
Cato
malin72
aha tack för era svar smile.gif nu är jag helt slut grävt sparkat draigt i gräs laugh.gif laugh.gif laugh.gif gräset ligger nu i en stor hör och det var ändå inte ens hälften ohmy.gif ohmy.gif jag följer Kerstins förslag och ska gräva mera imorgon sen ska jord på och jord stopp(som jag inte hittat ännu) dit och dom plantor som jag ser flyttas annat får jag väl flytta till våren....sen ska det läggas en gång i rabatten men vad ska jag bygga den av?????

förslag tack smile.gif ska det bli plattor eller grus eller vad????
kerstin z5-6
Flata stenar -grus på duk -trillar ofta längst ner i en hög om det lutar mycket -så jag röstar plattor -eller flata stenar smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-10-2006, 21:30)
Flata stenar -grus på duk -trillar ofta längst ner i en hög om det lutar mycket -så jag röstar plattor -eller flata stenar smile.gif

aha smart ja det så klart och med regnskurarna som inte är normala längre skulle jag säkert bli JÄTTE glad när allt låg och flöt omkring laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon