lovika
Jag undrar om någon här har erfarenhet av att dra upp doftranka från köpta fröhandelsfrön.

Är det svårt att lyckas? Hur var grobarheten? Och hur har plantorna blivit som "vuxna", är de blomvilliga eller är det bättre att satsa på sticklingar?

Jag sådde några frön för ganska exakt en månad sedan och hittills syns inga tecken på liv. Det behöver ju inte vara kört ännu, men det var förstås en chansning att så på sensommaren. Men många fleråriga växter kan ju sås året om.

Alla tips mottages tacksamt!
zaaritha
Jag fick frö av en vän--de grodde inte! Har försökt två ggr--ingen tur! sad.gif
Gertie
Jag fick frön av en vänlig "Odlait".
Samtliga grodde på 1 vecka.
Nu har jag fina plantor på c:a 10 - 12 cm.
Bilder finns i mitt fotoalbum under krukväxter.
lissa
Det kanske med doftrankorna som med så många andra , dom vill vara så " färska " som möjligt.
Jag ( och flera andra) hade fått pås-frön till en Passionsblomma, ingen av oss fick något resultat. Sen köpte jag en frukt och satte fröna med det samma, och då gick det jättebra... Det fins nog stor möjlighet att det är så med doftrankan också... smile.gif
lovika
Grattis Gertie, vad fina dina småplantor var! Så de kom upp på bara några dagar? Hm, det bekräftar lite mina farhågor. Visserligen står det grotid 1-3 månader i min odlingsanvisning, men min erfarenhet hittills av frösådder är att de antingen brukar gro relativt fort eller inte alls... Kanske för att jag förr eller senare klantar mig med vattningen, vad vet jag ohmy.gif

lissa: Jag tror att du kan ha rätt, det gäller kanske att få tag på färska frön.
Gertie
CITAT (lovika @ 04-09-2006, 10:50)
Grattis Gertie, vad fina dina småplantor var! Så de kom upp på bara några dagar? Hm, det bekräftar lite mina farhågor. Visserligen står det grotid 1-3 månader i min odlingsanvisning, men min erfarenhet hittills av frösådder är att de antingen brukar gro relativt fort eller inte alls... Kanske för att jag förr eller senare klantar mig med vattningen, vad vet jag ohmy.gif

lissa: Jag tror att du kan ha rätt, det gäller kanske att få tag på färska frön.

Vill du ha en av mina småplantor?
lovika
Gertie: Gärna! Du har PM.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon