Urd
Hej!

Önskar tips om hur dessa frukter/fröer vill behandlas för att de bäst skall gro. (Mispel, K. Vingnöt och Kastanj) Kastanjen är inte hästkastanj, utan någon annan sort.

Hoppas någon har lite tips?

Hälsningar
Anna
Scout
Mispel har jag planterat, vet inte vilken sort dock, verkar finnas två olika:
Mespilus germanica och Eriobotrya japonica
Bladen var decimeterlånga och sågtandade och lite silverludna särskillt i ungt tillstånd. Frukten var stor som ett rejält plommon och gulorange med ett par frön i. Dessa tog jag direkt från frukten och pillade ner i en liten kruka, ställde i miniväxthus i fönstret. Provade även att låta de ligga ett tag innan plantering och de grodde också. Sen dök det upp små plantor helt av sig självt.

Har dock avlivat den sista av mina för den hade en omfattande koloni av påstridiga spinnkvalster som inte ville ta åt sig av min bitvis våldsamma kritik av deras val av boplats.
KURT
Man kan få tips om man söker efter sälktet i Seed germination database. Vingnöt och kastanj växer ju kallare klimat, så de skall NOG ha en köldperiod, innan de gror.
Urd
Tack för era tips!

Ok, Mispel sår jag inne, några frön av kastanj och vingnöt sår jag ute i nergrävd kruka. Hm, bara inte mördarsniglarna äter upp det som eventuellt kommer upp. Några frön åker in i kylen.

KURT, Jag hittade inte några detaljerade såtips i Seed germination database om just dessa sorterna. Fast det var en riktigt bra sida, när man "knölat" igenom sig all engelska. smile.gif

Scout, Eriobotrya japonica verkar vara den du sådde. Mina frukter är mer grå-gröna och ganska små. (Kanske är de inte riktigt färdigväxta)

Ska bli spännande att se om det blir något, fast det tar nog lite tid.

Anna
Gåsis
Kanske den här länken kan hjälpa dig.

/Åsa
Urd
Tackar, tackar, ännu en bra sida att gå igenom!
Ska kolla vad man kan hitta.

Hälsningar
Anna
Scout
CITAT (Urd @ 01-09-2006, 11:55)
Scout, Eriobotrya japonica verkar vara den du sådde. Mina frukter är mer grå-gröna och ganska små. (Kanske är de inte riktigt färdigväxta)

va bra att veta vad den hette i alla fall. tack.

Min frukt kom från fruktståndet på torget, så den var nog lite mer välväxt än man får hemma i fönstret. smakade bra och grodde snällt och växte bra tills spinnkvalstren invaderade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon