andersen
Hej alla odlar vänner, jag vill tala om för er hur jag gick ner över 20kg.

Jag började i slutet på april att försöka att gå ner i vikt, efter som jag fick problem att sätta på mej skorna, vågen visade 105kg och jag hadde stora problem med hälsan främst huvudvärk ett par dagar i veckan.

Jag talade om till mina vänner och arbetskamraterna på jobbet, att nu har jag tagit beslutet om att jag skall gå ner i vikt, bra sa dom flesta vi skall stödja dej, och en del sa jaja lycka till,ett par veckor på jobbet så började vi på morgon fikat, att prata om hur man skall gå ner i vikt och ungefär samtidigt så var det ett par trådar här på forumet som handlade om hur man går ner i vikt som jag skrev i och jag fick ett PM ifrån Bettson och hon blev en form av "mentor" för mej.

Jag började med att gå korta promenader på ca 20 minuter och tog bort små ätandet, valde bort godis, läsk, kakor mm, men hadde stora problem med huvudvärk hadde svårt att promenera varje dag pga huvudvärk,men körde på endå, Bettson sa till mej att titta på vad jag åt till frukost, jag åt ofta kräm och det innerhåller mycket socker så det valde jag bort, i stället så borjade jag med blåvits mussli som är både billig och utan socker, ökade motionen och började cykla till jobbet och huvudvärken försvann.

Semmestern var jag hemma vid i år, och jag fick möjlighet att tidigt på morgon ge mej ut på motion blev helt tagen av motion kunde ge mej ut på cykelrundor på 10mil helt plötsligt så bara rann kilorna av mej kunde tappa runt ett par kilo i veckan, hittade åxå motionspår i skogen och stack ut på dom var annan dag i etapper på 4-5 timmar.

Har blivit en helt annan människa känner mej helt full av energi, och tycker att mitt liv har blivit roligare tex så kan det komma fram människor som jag alldrig har pratat med men som jag känner igen till utsende och börja prata och ge beröm åt min vikt ner gång, andra människor som jag känner bättre tex en granne hälsade jag på och hon tittade långt efter mej, sedan träffade jag henne i tvättstugan och hon bad om ursäkt hon kände inte igen mej smile.gif.

Effter semmester då hadde jag gott ner ca 15kg så tittade mina arbetskamrater både en och två gånger på mej, och då speciellt tjejerna och dom kommer fram och ger mej så mycket beröm och vill höra hur jag har lyckats med det. I dag ca 4 månader efter jag började så har jag gott ifrån 105kg till 82 kg och har väll vad jag tror ca 5-6 kg övervikt kvar, mina byxors storlek har varit 54/56 i dag så drar jag på mej ett par 48 or.

Vad jag kan tycka så här efter åt är, synd att jag så sent i livet förstod att i mitt fall så skall jag akta mej för socker och att motionera är något som ger lycka och en form av tillfredställelse, jag har blivit biten av motion och det är något som jag hoppas att jag kan fortsätta med i resten av livet.

Jag hoppas att någon som läser det här kan bli motiverad av vad jag har skrivit här, vill passa på att tacka Bettson för dom råden och dom trevliga PMn jag har fått från henne.
Farbror Blå
Först tänkte jag skriva "grattis" men det känns fel. istället skriver jag :

Bravo!
stennie
Starkt jobbat ! smile.gif
fruberglund
Duktigt gjort!!!

Jag gick själv ner 20 kg till mitt bröllop men nu är 15 av dem tillbaka igen. Får väl "skylla" lite på graviditeten men mest är det nog att jag börjat mina osunda vanor igen kombinerat med lite motion. Tror dock det är motionen det är sämst med just nu.

Får väl ta mig i kragen igen...känner mig dock inte motiverad just nu utan är nöjd som det är.

Motion lär jag nog få snart när man ska börja springa efter den lille, han har börjat röra mer på sig nu och börjar nog snart att gå. Jobbar i trädgården gör man ju också men den säsongen är ju snart slut och så blir det ju inte så mycket motion om man inte gräver stora hål osv.

Det svåra är att hålla vikten när man väl gått ner. Så fort man minskar ner på motionen eller börjar ta det där lilla extra igen så kommer kilona som ett brev på posten tongue.gif

Lycka till med att hålla vikten och roligt att du mår bra nu!
Biggan_
Fantastiskt bra jobbat andersen!! smile.gif
Så trevligt att du skriver och berättar, det triggar säkert igång fler att följa Bettsons råd. Jag funderar skarpt på det, men så är det ju det här med potatisen o godiset som jag har så svårt att tänka mej vara utan sad.gif
Castea
Vilket fantastiskt jobb du gjort! Och vilken "lön" ur så många aspekter! smile.gif

Önskar dig god fortsättning på ditt nya liv, andersen!

Björken
Helt fantastiskt gjort!!!!
Socker är en riktig giftfälla, det har jag också insett. Har haft problem med värk i många år till och från. Just det där till och från började jag fundera över, och började skriva upp vad jag åt och när värken var bra resp dålig. Upptäckte att det var när jag haft en "sockerperiod", alltså när godisbegäret satte in, då kom värken som ett brev på posten.
Tog bort så mycket socker som gick från kosten och även det vita brödet och vips så försvann nästan all värk.
Att det sedan försvann 10 kilo gjorde inte saken sämre naturligtvis och fler ska det bli, jag bara vill skynda långsamt för jag är rädd för kraftig viktminskning att det är svårt att hålla kvar den.
Nu har jag som jag skrivit i annan tråd bestämt mig för att träna på gym för att ytterligare stärka musklerna och på så sätt spara lederna så mycket som möjligt. Kärringen börjar bli till åren.
forget-me-not

Oerhört inspirerande!
birgitek
Andersen, min störste meningsmotståndare på forat, kram och grattis.
20 kilo är ju helt fantastiskt, tillhör själv de "knubbigas" skara och har gått ner 12 kilo sedan i våras, behöver gå ner likamycket till.
Birgit Ek
Gillan
Oerhört imponerande! Inte bara för att du ändrat dina matvanor
utan för att du ändrar hela din livsstil. Vilket arbete du gjort!

Och har du klarat det så här långt, så tror jag att du klarar resten av livet.

För jag tror att det här med motionen är en viktig del att hålla fast vid.
Du verkar ju trivas alldeles förträffligt med dina " övningar ".
Och det är där många av oss trillar tillbaka.

Alla kan visserligen inte röra på sig på samma sätt som du nu gör.
Själv skulle jag absolut inte klara det. Men huvudsaken är att vi rör
på oss efter bästa förmåga.

Som sagt, mycket imponerande! wub.gif
ninnisky
Andersen, du får en jättekram av mig också. Verkligen imponerande jobb du gjort!

Skulle vara nöjd själv om jag klarade 5 kg utan att gå upp dom igen!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 31-08-2006, 19:56)
Andersen, du får en jättekram av mig också. Verkligen imponerande jobb du gjort!

Skulle vara nöjd själv om jag klarade 5 kg utan att gå upp dom igen!

Här är en till som vill gå ner 5 kg (eller lite till) men inte lyckas. Tyvärr är det svårt när man inte kan röra sig tillräckligt mycket/bra och/eller har andra hälsoproblem.

Elisabeth
LadyG
Det var som f*n, imponerande smile.gif

Starkt jobbat, måste jag säga smile.gif
*Felix matte*
Jättebra jobbat Andersen
yenny
Bra jobbat!
Så gjorde jag också när jag gick ner i vikt (visserligen bara 10 kg)
Motion och bort med socker och små ätande.
pejori
jättegrattis till din viknedgång... smile.gif
starkt jobbat wub.gif
Betty
Säger som de övriga, Starkt jobbat!
Inga från Närke
Grattis, tänk om man kunde ha den disiplinen och envisheten. SKulle också behöva gå ner några kilo men jag orkar inte tänka på att banta tyvärr.
Berith
Vilket jobb! Tänker på alla timmar och mil du pratade om. ohmy.gif Fantastiskt och härligt och bravo!! wub.gif Det är såna inlägg som ditt som gör att man starkt funderar på att göra likadant och att börja NU!!
Bettson
Andersen har varit så extremt duktig.

Så jag jobbar på att hinna ifatt dig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pimpim
Stort grattis till din viktnedgång Andersen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon