Full version: lökar
Kat
Idag har jag handlat lökar för tusen spänn! biggrin.gif

Hur mycket satsar ni på vårblommningen till hösten?
När är det bäst att sätta dem i jord, anser ni?
Lady Hamilton
Lökarna skall ner i jorden så fort som möjligt. De mår inte bra av att vara i värme något längre tag. Men för min del är det fortfarande fullt i rabatterna med sommarblommor så jag förvarar mina lökar i kylen så länge.
Kat
Är det inte risk att de börjar gro nu om man pular ner dem direkt?

Eller behöver de lite kyla emellan först?
Lady Hamilton
Jag tror inte att det är någon risk att de börjar gro och de behöver en köldperiod för att blomma ordentligt till våren. Men förvarar man dem för torrt o varmt en längre tid så torkar de och kan bli "förstörda"
Maria i Helsingborg
HUJ, du var värre än jag! tongue.gif rolleyes.gif (alltid bra att kunna säga till maken "jamen Kat beställde för mycket mer än.......")
644 :- blev det här.

Det är alltid lika roligt att få hem de nya lökarna och placerar ut dem i rabatterna och alltid lika underbart wub.gif till våren när de kommer upp!
tiagirl
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 17:21)
Idag har jag handlat lökar för tusen spänn! biggrin.gif

Hur mycket satsar ni på vårblommningen till hösten?
När är det bäst att sätta dem i jord, anser ni?

smile.gif Jag hamnade på Växer igår(skulle ju bara köpa eeeen blomma)och kom ut med lökar för ca 400... Så hade ju Netto jääättebilliga lökpåsar så det har jag testat. Ett gäng...
Har en stoooor beställning jag väntar på från odla.nu och det kommer ju bli flera vändor till gissar jag.
Det här är inte bra. Men kul!!

Som någon ovanför så har jag ju fullt i rabatterna jag med så jag ska väl prova att lägga dom i kylskåpet då, visste inte att dom inte skulle ligga framme... ohmy.gif
Obs hade ju rea på sina lökar i början av sommaren redan, så då blev det ju några påsar med *hrm* och dom har ju legat i mitt växtrum...
Stussi
Oj, oj min man suckade högt när jag handlade lökar för 360 kr, tror att jag ska visa honom den här tråden! laugh.gif

Är det någon här som vet när i september lökarna kommer som man beställer härifrån Odla?
Kat
Vad har ni köpt då?

Här packade vi på massor av lila och lilastrimmade krokusar, som alla ska placeras i hallonlanden, för lite vårprakt.

Sedan har jag gjort ett nytt land som ska få sig lite vårfägring, har jag tänkt.
Till det har jag vräkt på med små vita krokusar, cerica och blå hyacinter, våririsar och spetsiga tulpaner i vitt och rosa.

Inga konstigheter alltså, men i mitt huvud blir det jättefint. Men vi får se i vår!
Stussi
Nån stans långt inne i mitt huvud så har jag planerat att göra en vår- och sommaräng.
Vi får se hur det går! smile.gif

Jag har köpt botaniska narcisser, vildtulpaner, botaniska krokusar, blåa pärlhyacinter,
vårstjärnor, och balkansippor (inga konstigheter här heller alltså). Förhoppningsvis
kommer dessa att blomma på min äng till våren och när de har blommat ut så tar
sommarängsblommorna över (som jag har sått i år).

Ska verkligen bli spännande att se hur det blir!
kerstin z5-6
beställt fr eurobulb -de brukar komma i slutet av september vilket passar mej bra smile.gif
Stussi
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-09-2006, 11:48)
beställt fr eurobulb -de brukar komma i slutet av september vilket passar mej bra smile.gif

Kerstin - Jag bor i zon 5. Är slutet av september lagomt att plantera mina lökar också?
kristerh
CITAT (Hamilton @ 31-08-2006, 17:49)
jag förvarar mina lökar i kylen så länge.

Jag gjorde samma misstag (att förvara i kylen) det tog ett bra tag innan jag fick bort den unkna stanken wink.gif
kristerh
Jag har hittills köpt för ca 400:- satsar på narcisser i år, efter att rådjuren smarrat i sig både krokus o annat förra våren, bara narcisserna fick vara,
så nu tänkte jag slippa oroa mig... och det finns ju så många snygga narcisser.
Kat
Visst gör det det!
Jag fastnade för ett gång helvita när jag handlade.
Men det får bli ett annat år!
Lady Hamilton
CITAT (kristerh @ 01-09-2006, 12:29)
CITAT (Hamilton @ 31-08-2006, 17:49)
jag förvarar mina lökar i kylen så länge.

Jag gjorde samma misstag (att förvara i kylen) det tog ett bra tag innan jag fick bort den unkna stanken wink.gif

laugh.gif Då måste du ha köpt "unkna" lökar din stackare...........
I mitt kylskåp dofter det just nu Curry smile.gif men det beror nog på resterna från i går...................
Har ofta förvarat mina lökar i kylen och har aldrig haft några "doft" problem. (vår lökar o amaryllis lökar) Däremot kan övriga familjen klaga över plastbrist och påstå att kylskåpet är till för att förvara mat i wacko.gif inte blomster lökar tongue.gif

Dessa bla. har jag köpt wub.gif
zynk
Var har ni köpt era lökar från? Eurobulb hörde jag ju, men det är ju rätt dyrt om man inte går ihop flera. Vet ni nån postorder med bra schyssta biggrin.gif lökar med låga fraktkostnader? Bakker verkar lockande men kankse inte så bra kvalitet? Är ute efter vanliga lökar men storpack ex pärlhyacint, balkansippa. Dvs mycket OCH billigt - kanske för mycket begärt...
Stussi
CITAT (zynk @ 01-09-2006, 20:38)
Var har ni köpt era lökar från? Eurobulb hörde jag ju, men det är ju rätt dyrt om man inte går ihop flera. Vet ni nån postorder med bra schyssta biggrin.gif lökar med låga fraktkostnader? Bakker verkar lockande men kankse inte så bra kvalitet? Är ute efter vanliga lökar men storpack ex pärlhyacint, balkansippa. Dvs mycket OCH billigt - kanske för mycket begärt...

Här på Odla: http://shop.odla.nu/3/webshop/shop.asp kan du beställa lökar. 49 kr tillkommer i frakt oavsett hur mycket du beställer.
kerstin z5-6
postorder med bra schyssta lökar? smile.gif nej ännu finns vi inte för export smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon