Hej
jag undrar om någon har erfarenheter av Skenkamelior?
De verkar mycket intressanta tycker jag.
Susa
Jag har en pytteliten erfarenhet...satte en skenkamelia (den vanliga stewartia pseudocamellia, det finns ju andra sorter som grå skenkamelia etc) i min förra trädgård. Den skulle klara zon III i skyddat läge. Jag bodde på gränsen mellan zon III och IV men tomtens baksida låg i sydvästsluttning och borde vara mild nog. Jag planterade den på våren och grönskade och växte en del över sommaren men överlevde inte vintern.
Jag har gissat att läget inte var tillräckligt skyddat för det kunde vara ganska blåsigt när vinden låg på från vissa väderstreck, fastän skyddat från andra. Och på Zetas där jag köpte den hade de varnat mig för blåsiga lägen men man vill ju så gärna försöka...
Skenkamelior ska ha surjord och jag fick rådet att ge den ganska generöst med jord att rota sig i - en vid grop skulle man gräva, bredare än en meter helst.
Jag har senare hört att grå skenkamelia (s. serrata) ska vara härdigare men det är fortfarande skyddade lägen som gäller.
Jag köpte en skenkamelia för ett år sedan och planterade den lite i lä bakom ett buskage. Soligt till halvskuggigt läge. Plantan var inte särskilt stor och under vintern frös den ner med ungefär 1/3. Men sedan har den kommit igång och ser frisk och fin ut. Jag vet att de kan växa i mitt klimat (Zon 2) och tycker att det är ett fantastiskt vackert träd. Både blommorna och den flagnande barken. Du skriver inte i vilken zon du bor, men i zon 2 är det säkert inga problem i alla fall.
Jag har både S. pseudocamellia och S. psuedocamellia koreana(senare och öppnare blommor) sen ett-två år. De får härlig röd höstfärg förutom nämnda blommor och stam. Det tar tid för stammen att börja flagna. De verkar inte blomma förrän de är runt metern höga.
Sur jord, sol-halvskugga. Det blir ett luftigt, skirt träd. Underbara !
Lotta i Gbg
10-09-2006, 20:37
Jag har Stewartia pseudocamelia i zon 3 sedan många år. Den tar god tid på sig innan den etablerar sig och börjar växa, och lång tid (6-7 år) innan den blommar. Jag har inte haft några som helst problem med den, den står inte speciellt skyddat, fast i halvskugga i en backe, som är rätt blåsig. Den har aldrig haft några vinterskador, förutom de som rådjuren gjort.
Min skenkamelia
thomaswahlqvist
11-09-2006, 18:42
Jag väntar på min, hoppas hoppas nu i vår.................
tack för kommentarerna, och särskilt för bilden Lotta! Nu ska jag prova, bor i gynnsam zon 2 (lä) och magnoliorna trivs jättebra så det borde funka.
Susa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.